Logo Pic
Sáringer Viktória 2025. március 25.

A közösségi média a jövő keresőmotorja?

nevtelen_terv_34.pngA közösségi média egyre nagyobb szerepet játszik abban, hogyan keresünk információkat, fedezünk fel új termékeket és hozunk döntéseket. Mind ismerjük a klasszikusokat, mint a Google, Bing és társaik, azonban mi magunk is elgondolkozhatunk azon, hogy milyen gyakran fordulunk ezekhez, illetve milyen gyakran keresünk válaszokat és ajánlásokat a social media platformokon. No, de nézzük mit mondanak az adatok!

Mi lehet az oka a változásnak?

A felhasználók felhasználási és keresési szokásai folyamatosan változnak és adaptálódnak az új trendekhez és lehetőségekhez. Feltételezhető, hogy a fiatalabb generációk egyre kevésbé használják a hagyományos keresőmotorokat, hiszen ők már a közösségi média világába nőnek fel és számukra természetes, hogy ott kutatnak információk után. Az idősebbeknél nagy úr a megszokás, így ők még gyakrabban választhatják a már jól ismert keresőket, mint a Google. Az is fontos tényező, hogy milyen kérdéssel fordul a felhasználó az internethez. Amennyiben például valamilyen konkrét adatra van szükség, jó eséllyel a Google lesz a legjobb barátunk, ami gyorsan és sallangok nélkül prezentálja az információkat. De ha mondjuk éttermet keresünk egy adott helyen, akkor a közösségi oldalak színes, látványos tartalmai és a felhasználók hiteles ajánlásai többet elárulhatnak, mint a Google listázása.

A videók komplexek, ugyanis a látvány mellé hang is társul, ráadásul dinamikus és gyors is lehet a tartalom, például a TikTok-on. Így az egyre kisebb figyelmi idővel rendelkező felhasználók ezt preferálhatják a minél gyorsabb válasz reményében. Amennyiben folyamatokra vagyunk kíváncsiak, úgy szintén hasznosak lehetnek a felhasználói tartalmak, ahol mondjuk egy gyors videóban bemutatják, hogyan készül el egy smink vagy recept.

A közösségi médiában átlagemberek osztják meg a tapasztalataikat, így a tartalom személyesebb és hitelesebb. Az emberek pedig jobban bíznak más felhasználók ajánlásaiban, mint a hagyományos és tipikus reklámokban. Ha például egy termékről rengeteg pozitív vélemény születik TikTok-on vagy Instagram-on, az nagyobb hatással lehet a vásárlási döntésekre, mint egy tévéreklám. Persze ezt a témát árnyaltan kell vizsgálni, a célközönség tekintetében.

Mit mondanak az adatok?

A 16 és 34 év közötti internetezők közel 50%-a a közösségi oldalakat használja elsődleges információforrásként a márkák kutatása során. Az idősebb generációk csak egy kicsit vannak lemaradva ettől, tehát elmondható, hogy a social media keresések használata minden korosztálynál népszerű.

A 35-44 évesek 44%-a használja a közösségi oldalt keresésekre és a 45-54 évesek 38%-a is ezt teszi. Ami a Z generációt illeti, az egyének 36%-a többet keres márkák után a közösségi médiában, mint a keresőmotorokon keresztül. Ez egyértelműen mutatja, hogy a Google és más keresőmotorok dominanciája csökken, miközben az emberek egyre inkább TikTok-on, Instagram-on és más platformokon fedezik fel a számukra releváns információkat, termékeket és szolgáltatásokat. Ez pedig hatalmas lehetőséget teremt a márkák és vállalkozások számára, hogy ezeken a felületeken érjék el a felhasználókat.

2022-es adatok azt mutatják, hogy a 16 és 64 év közötti internetezők többet keresnek fel közösségi oldalakat, mint keresőoldalakat. Azon év januárjában az emberek 84%-a használt keresőmotort az elmúlt hónapban, míg 95% inkább a közösségi médiában keresett. Még a Google is elismerte, hogy a fiatalabb felhasználók az Instagram vagy a TikTok felé fordulnak a Google keresés helyett a termékfelfedezés első lépéseként, és ez a felhasználói magatartás valószínűleg a jövőben is folytatódni fog. Prabhakar Raghavan alelnök elmondta, hogy a 18 és 24 év közötti fiatalok 40%-a a közösségi médiát preferálja a Google keresések helyett, amikor olyan dolgok kapcsán keres információt, mint például hogy hol ebédeljen.

Mely közösségi oldalakat használjuk keresésre?

A Frontier Communications felmérése szerint az Instagram, a YouTube és a Facebook jelentik a közösségi médiában való keresés legnépszerűbb platformjait. Azt már tudjuk, hogy a YouTube a világ második legnagyobb keresőmotorja, ahol a felhasználók tutorialokat, termékértékeléseket és egyéb hasznos tartalmakat keresnek. Az Instagram a vizuális tartalmakban erős, így termékek és trendek, inspirációk felfedezésére rendkívül alkalmas. A Facebook pedig egy olyan felület, ahol szinte minden cég megtalálhatja a célközönségét, népszerű többek között hírfogyasztás, termékfelfedezés, vásárlás és ajánlások, értékelések megtekintése szempontjából is.

social-media-vs-search-engines-min.webp

Mire keresünk rá a közösségi médiában?

Egy felmérés azt is kimutatta, hogy a felhasználók a közösségi platformokon leggyakrabban éttermeket és szépségápolási, testápolási termékeket keresnek. Ezután következik az oktató jellegű tartalom, amikor valamit tanulni szeretnének. A listán megjelenik az ajándékok témaköre és a „Hogyan” kérdésre válaszoló, tutorial jellegű tartalmak is.

searching-on-social-media-min.webp

Hogyan alkalmazkodhatnak a márkák?

Ez a tendencia arra készteti a márkákat, hogy közösségi média tartalmukat kifejezetten a keresésre optimalizálják. A kulcsszavak beillesztése a márka profiljába, a feliratok és a hashtag-ek elhelyezése fontosabb, mint valaha. Tehát a SEO, amit sokan csak a Google felületéhez kapcsolnak, már átlépte a határokat és a közösségi oldalakon való kommunikációban is elengedhetetlen!

Azok a márkák, amelyek megjelenítik a releváns kulcsszavakat bemutatkozásukban is, nagyobb valószínűséggel jelennek meg a közösségi média keresésekben. Például ez a kávégyártó cég több hozzájuk kapcsolódó kulcsszót is elrejtett ebben a rövid szövegben.

instagram-bizzycoffee-min.webp

A felhasználónév és bemutatkozás mellett természetesen a szövegek és képleírások is számítanak.  A releváns kulcsszavaktól és hashtag-ektől függhet, hogy egy márka eljut-e a megcélzott közönségéhez a keresési eredmények által.

Maradandó ez a változás?

A közösségi média egyre inkább a keresőmotorok alternatívájává válik, különösen a fiatalabb generációk körében. Az Instagram, a TikTok, a YouTube és a Facebook a kapcsolattartás és szórakozás mellett aktív keresési platformokká is váltak, ahol a felhasználók termékeket fedeznek fel, ajánlásokat szeretnének látni és releváns információkat is találhatnak. Emiatt a vállalkozásoknak alkalmazkodniuk kell azzal, hogy stratégiájukat a közösségi média keresési algoritmusaira is optimalizálják. Ahogy a felhasználói szokások tovább változnak, egyértelmű, hogy a közösségi média nem csupán a jelen, hanem a jövő egyik meghatározó keresőmotorja is lehet.

melinda_3.PNGA legkisebb cégektől a multinacionális vállalatokig segítünk potenciális ügyfélre találni a megfelelő tartalommal és jól optimalizált hirdetésekkel. Szerinted is jól hangzik? Kattints: https://www.kozossegi-media.com/

 

 

 

 

Forrás: https://explodingtopics.com/blog/future-of-social-media

Vissza a címlapra
Közösségi média mindenkinek
Érdekel a közösségi média? Megismernéd a Youtube-hátterét, a Google mérési módszereit, vagy belenéznél Zuckerberg fejébe? Szeretnéd tudni, mivel befolyásolnak a marketingesek és milyen általad megadott adatokat használnak fel "ellened", hogy eladjanak neked? Akkor itt a helyed! Rövid, lényegretörő magyarázatok kicsit tudományosan, kicsit hétköznapi nyelvezettel és kicsit a marketinget leleplezően.
Legjobban pörgő posztok
Miért lesznek nehezebbek az éjszakák, ha beüt a klimax?
Kontent • 6 nap
A Juventus már a klub-vb-re készül az átigazolásokkal
venember83 • 6 nap
MACHINE HEAD - UNATØNED (Nuclear Blast, 2025)
KoaX • 7 nap
Új dallal pörget fel a Suicidal Tendencies Jay Weinberggel a fedélzeten
Sweet Melancholy • 4 nap
A világ legnagyobb városa
Nanga Parbat • 7 nap
Cikkek a címlapról
Az Oszmán Birodalom felemelkedése
Az Oszmán Birodalom egykoron egész Európát fenyegette sőt fénykorukban három kontinens rettegett az oszmánok hadaitól. Felbukkanásuk egyaránt keltett riadalmat Ázsiában, Afrikában és Európában, miközben az általuk kialakított és a XVI - XVII. századra legnagyobb kiterjedését elért birodalmuk közel 2…
Allergiaszezonban se hagyjuk magunkat becsapni!
Végre itt a tavasz, a kellemes napsütés, a virágba boruló természet és a hangos madárcsicsergések évszakja. Az allergiásoknak azonban egyet jelent a hetekig, sőt akár hónapokig tartó tüsszögéssel, könnyezéssel és orrfolyással. Az allergiaszezon minden évben egyre több embert érint, és ahogy nő a…
>