Miért kell egyszer mindenképpen eljutnod Jiróhoz, az élő sushilegendához?
2016. január 22. írta: világevő

Miért kell egyszer mindenképpen eljutnod Jiróhoz, az élő sushilegendához?

Disclaimer: ne olvasd el!

sam_6007.JPG

Sokat gondolkoztam, hogy szabad-e megírni ezt a posztot. Mert a Sushiálmok című film és a benne elhangzó mondatok rám is nagy hatással voltak. Mert gyakran teljesen fölösleges megmondani, hogy nincs is húsvéti nyúl. Na meg az egész blog a pozitív élményeimről szól, nem a kellemetlenekről. De aztán győzött az igazság: a blog olvasói megérdemlik, hogy hiteles tájékoztatást kapjanak.
Röviden: a legendás Sukiyabashi Jiro egy lufi.

Hosszan:
Szó nincs persze arról, hogy európai léptékkel ne lenne kiváló sushizó a Jiro. Csak az a helyzet, hogy japán léptékkel nem az. Láttunk persze már ilyet, a média figyelme sokszor nem arrafelé fordul, aki megérdemli, hanem inkább a jó sztori, az erős karakterek izgatják. Abban pedig szuper a Jiro [öreg sushimester egy aluljáróban, 3 Michelin-csillaggal...], ahogy nagyon jó (a gasztronómia és Japán iránt erősen érdeklődők számára) a film. De maga az ‘étterem’ nem.

A kognitív disszonancia azt diktálná, hogy ha már sikerült bejutni, kifizetni érte egy halom pénzt, akkor gondoljam is azt, hogy ez bizony szuper élmény volt. De nem volt az. Megmondom, hogy miért.

  • Azt tudtam előre, hogy maximum fél óra alatt lezajlik az egész, így az nem volt meglepetés, hogy 27 perc alatt már be is fejeztem az ebédet. Mondjuk nem én diktáltam a tempót, hanem ő, amibe az is simán belefért, hogy még rágtam az egyik sushit, miközben már odatette a következőt. Azt meg ugye lehet tudni, hogy ha az ember nem veszi el időben a tálcáról, akkor megesik, hogy visszaveszi, amikor jön a következő.
  • Mivel szigor van, és kényesek a vendégek esetleges hibáira az etikettet illetően, kifejezetten stresszes az étkezés. Figyeltem másokat is, és általánosan jellemző volt, hogy senki se volt ellazulva. Mondjuk a 21, elég nagy méretű sushit ugye eleve 27 perc alatt meg kellett enni, szóval már csak emiatt sincs nagy lazaság.
  •  Nem tökéletes a sushi. Többségében ugyan hibátlan halak kerültek a rizsre (például szuper volt az összes tonhal), de volt 1-2 példány, ami egyértelműen nem volt tökéletes, Ilyen volt például a mantis shrimp (sáskarák?), ami kifejezetten kásás-szemcsés volt, egyértelműen nem fajtája legjobbja.
  • Túl nagy a sushi. Ez persze a hely stílusához tartozik, ízlés kérdése, de nekem egyértelműen túlságosan rusztikus volt, hatalmas, még az én számba is alig beférő falatokkal. Kettéharapni meg ugye nem illik, így kifejezetten kényelmetlen a fogyasztása.
  • Túl erősen ízesített a sushi. Jó pár sushi esetében erősen eltúlzott volt nekem a marinád vagy a rákent szósz. Volt, ami túl savanyú, volt, ami túl édes volt. Ez is persze stílus kérdése is, de közben azért a sushi mégis leginkább a rizs és a 'feltét' minőségéről szólna, azoknak az íze kellene, hogy domináljon.
  • A sushi a japánok szerint sem elég jó. Japánban van egy nagyon megbízható étteremértékelő-oldal, a Tabelog. Ezen a Jiro nem véletlenül nincs az élmezőnyben. Annyira nincs, hogy Tokióban valahol a 20. hely után következik, egész Japánban pedig persze még sokkal hátrébb. A lehetséges 5 pontból jelenleg 4.05-je van. [Az első egyébként a Sushi Saito, ott is voltam, meg is írom hamarosan.]
  • A kiszolgálás inkább minősíthetetlen, mint kedves. Értem én, hogy egy régimódi sushimester nem szószátyár, de azért legalább egy szóban mondhatná az éppen elém kerülő sushi nevét. Tőlem akár japánul is, készültem. Ehelyett kb. egy szó sem hangzott el.
  • A kiszolgálás inkább minősíthetetlen, mint kedves 2. Az előtérben akartam épp levenni a kabátomat, amikor - az angolul is tudó - felszolgáló (ő a teát töltögeti amúgy) rám szólt, hogy ne vegyem le. Aztán, amikor helyet foglaltam a pultnál, próbálkoztam ismét, megint rám szólt, hogy maradjon a kabát. Így aztán kabátban ebédeltem. Ebből a szempontból kifejezetten előny volt, hogy csak 27 perc volt az egész.

A fentiek külön-külön talán még elfogadhatók lettek volna, például a szűkszavúság és a gyorsaság is, hiszen itt ez a stílus, de így együtt mind már bőven elég ahhoz, hogy soha többet ne akarjak odamenni, és itt is közzé tegyem, hogy másnak se javaslom. Szerencsére mondjuk messze is van, na meg eleve borzasztóan nehéz foglalni, szóval kevesen fognak beleesni ebbe a csapdába. És Tokió amúgy tele van fantasztikus gasztroélményekkel, szóval van miből válogatni.

 Csatlakozz a Világevő Facebook-közösségéhez és kövess az Instagramon, ahova felkerülnek élőben is a dolgok!

Booking.com

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagevo.hu/api/trackback/id/tr938302650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A fickó 2016.01.23. 02:33:16

Ne viccelj, kabát le, kabát fel az egy értékes perc. :D Csoda, hogy nem kaptál szájzárat, 27 perc folyamatos rágás alatt. :)
Amúgy jó, hogy megírtad ....

Jalapeno Poppers 2016.01.23. 10:49:58

He. Erre most legszívesebben a nyelvünkön mar kotoszokent használt, b betűvel kezdődő szot hasznalnam egy + jellel kombinálva, de a moderalasi irányelvek miatt inkabb azt irom: A kutya fajat! ... Az öregnek a vendég es a látás szavakat csak kulon sikerul alkalmaznia...

orsolyab 2016.01.23. 14:45:38

Ezek után még inkább kíváncsi vagyok, a Mibu milyen volt :)

yomsisi2 2016.01.23. 17:40:23

Rettentő fontos poszt.

vackor1 2016.01.23. 17:49:50

@orsolyab: Megvolt a Mibu és még nincs róla poszt? Hm...

alien 2016.01.23. 17:56:56

Tudsz irni. Gratulalok.

mojoking77 2016.01.23. 18:04:29

@yomsisi2: Mar aki szamara. Nekem peldaul igen, neked meg:
-Felesleges volt ide jonni
-Meg feleslegesebb volt hozzaszolni, egy olyan kozegben, ami lathatoan nem a tied.
A szerzohoz:
Valamikor par eve terveztetek egy nyitott turat (marmint, amire barki jelentkezhetett volna), aminek ez is resze lett volna, vagy rosszul emlekszem? Akkor elmaradt (mar ha jol emlekszem)

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2016.01.23. 18:14:12

@mojoking77: Igen, volt ilyen terv! Most még alaposabban feltérképeztem Tokiót, akár meg lehetne próbálkozni újra a dologgal, mert lelkesebb vagyok, mint valaha, szenzációs hely.

mojoking77 2016.01.23. 18:39:10

@világevő: Gondolom. Bar most jovo ev elejeig foglalt vagyok :), de 2017 masodik feleben nyitott lennek egy ilyen turara. Felesegemmel kettesben is tervezzuk mar egy ideje Japant, de egy vezetett gasztroturanak sem lennenk ellensegei.

theus 2016.01.23. 18:47:21

Egyszer esküszöm kipróbálom, hogy a kész szusit pár percre berakom a sütőbe. Ettem én már a Tokiói halpiacon is, de nem értem mi a pláne a nyershal-rizzselben.

2016.01.23. 19:21:30

Ott hagytam volna helyet már a kabátnál.

emul 2016.01.23. 20:05:23

Eloszor is elkeserito. Sajnalom a dolgot, osszetorte a bennem elo kis rozsaszin kepet amit a doku film alakitott ki.
Csak egy kerdesem van, hogy lehet hogy 3 michelin csillagja is van?

Nagykócsag 2016.01.23. 21:35:21

Mondjuk nekem már a filmben is gáz volt ami a fiával való bánásmódról lejött, de betudtam kulturális különbségnek. Köszi a posztot. Nem terveztem odamenni, de így is érdekes volt!

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2016.01.23. 21:44:08

@emul: elég sok 3-csillagos meglepetésem volt már. Pl Tokióban is, a Quintessence (magam se értem, hogy minek megyek francia étterembe Japánban...) se érdemelt volna többet 1-nél, ha Franciaoszágban van.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2016.01.23. 22:05:12

@Nagykócsag: igen, a nézeteiben volt ott más furcsaság is, de legalább a kaja lenne szenzációs, beszélgetni úgyse kell/lehet vele :)

zsurzsenka 2016.01.23. 23:34:43

Gajdzsinként az Istenek földjén sosem volt egyszerű...Ugyanakkor örülök, hogy nem csak Japánon kivül vannak rossz sushik. Na nem mintha jártam volna arrafelé.

A fickó 2016.01.24. 00:23:20

@theus: "nyershal-rizsselben", szerintem itt hagyd abba a további kísérletezést a sushi-val - ez nem a Te világod. :D
Nekem elég volt egy falat, hogy anno beleszeressek ebbe az ételbe, és ez még csak nem is nem is a Tokiói halpiacon történt. :)

cardiobascuralis 2016.01.24. 03:13:05

@Jalapeno Poppers:
Használj már ékezeteket, b+, vagy 5 percet gondolkoztam azon, hogy mi a lóf... lehet japánul az a kotoszoken.

@alien:
Hát vannak még hibái, de sokat javult, mert sokat baszogattam.

@theus:
Dettó. Szerintem is túl van misztifikálva, jobb esetben íztelen, rosszabb esetben hányingerkeltő ízű.

A fickó 2016.01.24. 05:29:11

@cardiobascuralis: Mint néhány hozzászólás, jobb esetben ízetlen, rosszabb esetben hányingerkeltő.

BelaVak 2016.01.24. 08:23:49

@világevő: Meg az elso M guide idejen volt egy olyan kosza hir, hogy mas hatarozokkal ellentetben ezt csak helyiek (japanok) irtak, kulon Japanra modositott kriteriumokkal, egyreszt mert sok helyre eleve nem akartak az etterem tulajdonosok beengedni a kulfoldi kritikusokat, masreszt mert a japanok pillanat alatt felhuztak magukat, hogy mi az, hogy egy kulfoldi mondja meg nekunk mi a jo kaja meg mi a rossz. Ez boven magyarazna a diszkrepanciakat. Persze ez egy nincs sapka/van sapka: ha a M nem ad eleg csillagot, a japanoknak az a baj, ha tul sokat ad, az a baj.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2016.01.24. 08:34:54

@cardiobascuralis: próbálj meg, légy szíves trágárság nélkül fogalmazni itt! Köszi.

@BelaVak: ezen meglepődnék, ha stimmelne, hiszen a Michelinnek épp az lenne a lényege, hogy etalon. De annyiban sem stimmel itt, hogy a Jiro a japánok szerint sem a csúcs. Amúgy meg persze a világ többi részén is vannak nagy meglepetések csillagokkal...

protézisesh 2016.01.24. 09:01:53

Erdekes, amikor dicsersz, akkor alig van 3-4 hozzaszolas, most meg hirtelen lett 30... Turani atok? :(

A helyhez: ahogy mas is irta, valszeg a kabatnal en is kifordultam volna. Nem ugyanaz a skala persze, de tegnap a HIRES daubnerrel tettem ugyanigy.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2016.01.24. 09:31:24

@protézisesh: nincs benne semmi meglepő, könnyebb a kudarccal azonosulni, mint a sikerrel :) A kommentek száma amúgy nem a legfontosabb, erre könnyebb reagálni, de mindig van mellé 10+ ezer csendes olvasó, nekik is írok...
Persze, elegáns megoldás kifordulni, csak ez egy olyan hely, ahol én első sorban nem a kiszolgálásra voltam kíváncsi, hanem az ételre és Jiróra, de rájuk rettenetesen. Utálom a szót, de bakancslistás hely. És borzasztóan nehéz is foglalni... Szóval üthették volna a fejemet nyugodtan a rizses bödönnel, akkor is végigeszem a menüt.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.01.24. 09:40:55

Sajnálom az élményt, de végülis saját magadnak kellett megtapasztalnod, a másik említett hely megy úgyis tuti lesz :)
Én még nem ettem jó sushit, mert csak hazánkban ettem, máshol meg mást eszem, helyi dolgokat :)

cardiobascuralis 2016.01.24. 13:40:05

@világevő:
Bocs, de ez szerintem ma már (2016) abszolút nem számít trágárságnak, ráadásul az első mondatban a b+-t poénnak szántam az olvtárs körülírására.
De elnézést, ha bárkinek a lelkébe gázoltam volna.

A bakancslista egyébként szerintem egy nagyon jól sikerült fordítása az amerikai angol bucket list kifejezésnek (ami egyébként ott sem létezett az azonos című film előtt, meg is kérdezi Jack Nicholson Morgan Freemant, hogy mi az). És nem baj, ha időnként új szavak kerülnek a nyelvbe (meg olykor elkerülhetetlen is).
(Engem pl. sokkal jobban zavar a mostanában a sok műszaki analfabéta és angolul sem tudó újságíró által a technika szó helyett használt technológia, holott az angol technology csak a legritkább esetben jelent technológiát. Érdekes, hogy a németek pl. többnyire helyesen tudják fordítani a Technologie helyett Techniknek. Bocs az offért.)

@enpera:
És is csak hazánkban ettem, de több japán étteremben is, pl. az akkoriban híresnek számító Luther utcaiban is régen (ma talán már nincs is meg), de sehol nem találtam jónak.

emul 2016.01.24. 14:21:42

@világevő: Nem tudom mennyire lehet erre valaszolni, mert izles kerdese de kivancsi lennek mit mondasz. En nem voltam meg Japanban. Szeretem a sushit. itthon ettem mar sok etteremben, meg Becsben is. A "legjobb" talan a Nobu volt budapesten. Ott ettem sarga uszoju tonhal sashimit amin volt egy leheletnyi limeos chilis szosz ha jol emlekszem. Tudom ez kozel sem tradicionalis japan konyha. A kerdes az lenne hogy ez mennyire all tavol minosegben a japan sushi ettermektol?
Na meg hogy tudsz-e ajanlani itthon jo sushi ettermet?

cardiobascuralis 2016.01.24. 15:01:16

@emul:
Ha jól tudom, a Nobuban az egyik tulaj és a szakács is japán.

protézisesh 2016.01.25. 10:42:14

@világevő: "Szóval üthették volna a fejemet nyugodtan a rizses bödönnel, akkor is végigeszem a menüt."

Szerintem japániában ezt kevesen merik bekockáztatni, mert a Godzillát leszámítva ott mindenki kisebb nálad :)

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2016.01.25. 10:47:51

@protézisesh: :D azért a magasabbak simán felérnek a vállamig is! Mondjuk Jiróék majdnem kivívták a Hungarian Godzilla haragját!

dekoninckxx 2016.01.25. 21:45:04

Nem semmi életstílus :-) mindig élvezettel olvasom az úti beszámolókat, de Japánnál már meg is kell szólalnom.

Kár, hogy nem most fogok egy évet Japánban tölteni, hanem 8 éve voltam ott ennyi időre, amikor még nem voltam ennyire (=passzívan) gasztro-művelt :-) Akkor azt tapasztaltam, hogy szinte minden sushi étteremben jót ehetünk, hacsak nem a hodály méretű, hosszú futószalagos étterem egyikébe tévedünk, mert annál még a Metroban az érkezés napján vásárolt halból bármikor jobbat készítek én is.
Voltam a jónál érezhetően jobb sushi étteremben, ami a tisztelt szerző mércéjét is megütné, de csak nagyobb helyi társasággal, ahová magamban nehezen tudtam volna bejutni...
By the way, perillát hol lehet kapni itthon?

A nyers húsok szerintem szimplán jók, legalábbis nekem nem kellett "megtanulnom". Ló, marha, bálna, csirkemáj (!), minden játszott. Kis fokhagyma, wasabi, szójaszósz, és nem idegen. A bálnánál etikailag akadtam ki, miután a partnerem okosan csak utána árulta el, hogy azt ettem...

Hajh, remélem, eljutok még egyszer oda. Semmi más nem vonz ennyire a világnak azon a fertályán...

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2016.01.25. 21:51:05

@dekoninckxx: :) Én is bármikor visszamennék, hihetetlenül izgalmas hely! Élni is szívesen, nem csak látogatóba. És valóban felfoghatatlanul magas a színvonal még az egyszerű helyeken is. Voltam ezúttal egy lóétteremben is, ott az ételek nagy része nyers volt, megírom azt is!

dekoninckxx 2016.01.25. 22:31:53

Megtisztelő, hogy válaszoltál, köszi! Most elkezdtem újraolvasni a blogomat, és bocsánat, de hadd tegyem be ide ezt az idevágó bejegyzést: raczzgabor.wordpress.com/2007/10/20/orszagomat-egy-loert/
Nagy meglepetésemre már akkor olyanokat írtam a kajákról, mint pl amilyet MCS egy éve tudott összehozni az "Egy nap a városban" blogon :-D
"pont ideálisan morzsalékony"
Fetrengek!
süti beállítások módosítása