25 ok arra, hogy ideges legyél egy étteremben
2015. június 28. írta: világevő

25 ok arra, hogy ideges legyél egy étteremben

Összeszedtem ismeretségi körből, olvasóktól és persze saját tapasztalatokból, hogy mi idegesíti a legjobban a vendégeket egy étteremben. A valósággal való bármilyen egyezés NEM csupán a véletlen műve!

cartoon-western-style-food-waiter-vector-material.jpg

Soha nem fogom elfelejteni az ősrégi bisztrós trükköt, amikor az kisüveges üdítőket higították/mással töltötték fel, a felszolgáló pedig - egy használt kupakot ráillesztve - hangos (szájjal történő) szisszentéssel 'nyitotta' ki azokat. Csodálom, hogy hogy bírtuk röhögés nélkül. A vendég is, a felszolgáló is. De közben azért változtak az idők, legalábbis rengeteg helyen.

Első körben a felszolgálóval kapcsolatos problémákat veszem elő, mert ezen még a legjobb étterem is elbukhat, hiába 3 Michelin-csillagos az étel, ha bosszús a vendég, az összélmény negatív lesz.

Bevezetés:

1. Bár nyilván mindenki a szomjhalál előtti utolsó pillanatban érkezik meg egy étterembe, de mégis vannak, akik hálásak, ha van egy kis idejük leülés után tájékozódni, mielőtt rendelnének.

2. Fontos a személyi higiéniád. Ha cigizés után közvetlenül lépsz egy asztalhoz, elég komoly esély van rá, hogy gyakorlatilag rájuk fújod ki a füstöt, ami a tiltott dohányzás miatt még feltűnőbb.

3. Jó, ha van saját stílusod, de figyeld a vendégek fejét, reakcióit is. Ha a harmadik poénodra is úgy csinálnak, mintha borzalmas vesegörcs gyötörné őket, akkor lehet, hogy érdemesebb egy hálásabb asztalnál csillogtatni a humorérzékedet, nem mindenki méltó rá és kész.

4. Ne bizalmaskodj feleslegesen. Sokan sértőnek veszik, tolakodásnak, behatolásnak a privátszférájukba. Várd meg, hogy a vendég jelezze, hogy nyitott a haverkodásra.

5. Ismerd az étlapot. Erősíti a profi benyomást, és sok csalódást előz meg, ha nem kell minden tételt végigkérdezned a konyhán, ha van-e még belőle, és tudod fejből, hogy van-e rajta mondjuk csirkéből készült étel.

6. Ne mondd azt, ha rákérdezek, hogy mit ajánlasz, hogy minden nagyon finom. Annak nincs semmi információtartalma. Legyen készenlétben valamilyen ajánlatod, akár a séffel előre egyeztess erről a műszak elején, mindenki csak jól járhat vele. 

7. Ha egy drága bort/ételt javasolsz, mindig mutass rá az étlapon, hogy ne a fizetésnél érje a vendéget meglepetés.

8. Ne akarj többnek látszani. Ha egy sörözőben dolgozol, nem kell úgy viselkedni, mintha egy fine dining étterem lennétek. 

9. Ha vannak idegen szavak az étlapon vagy a magyarázatban, készülj fel a kiejtésükre is.

10. Légy elérhető szemkontaktus útján is. Nem kell állandóan odaszaladgálni az asztalhoz, bőven elég, ha figyelsz arra, hogy a vendég keres-e a tekintetével, akkor vedd fel vele a szemkontaktust, hogy ne kelljen integetve, kiabálva hívnia. Fárasztó erre figyelni, de nagyon erősen befolyásolja a vendég hangulatát.

Tálalás:

11. Rendeléskor igyekezz jelölni, hogy ki (melyik pozíció) mit rendelt, hogy ne kelljen majd minden egyes tételt megkérdezni szervírozáskor. Hálásak leszünk érte, ha magadtól tudod. 

12. Üvegegeket az asztalnál nyisd. Ha kitöltve/kinyitva hozod az üveges üdítőt/vizet, könnyen keltesz olyan illúziót, mintha az újratöltött lenne. Nem tesz jót a bizalomnak, akkor se, ha így nyilván könnyebb szervírozni. 

13. Az étel nem egy személy, hanem egy tárgy, felesleges modoroskodás 'ő'-ként utalni rá. (pl: 'Ő egy leheletvékonyra szelt lazac')

14. Fontos a személyi higiéniád 2. Főleg a kezedé. De még ha nagyon szépen ápolt is a körmöd, akkor se mutass rá fél centiről a hússzeletre, amikor ismerteted, elég lesz csak távolról utalni rá. Sokan extrém kényesek arra, hogy mi kerül a szájukba később, eleve bizalmi kérdés ez.

15. Ne dicsérd meg az ételt, ne minősítsd. Azt majd a vendég eldönti, hogy tényleg 'mennyei' vagy 'csodálatos'-e az az étel, ha előre kijelented, azzal legtöbbször csak csalódást okozol. Inkább csak ismertesd, hogy mi az, esetleg röviden azt is, hogy hogy készült.

16. A szuvidálás nem szexi. Nagyon profi és gyakran használt technológia, de a vendégek többsége nem is ismeri, vagy nem kíváncsi rá. Semmi romantikus vagy szép nincs abban, hogy egy nejlonzacskóba hegesztve főztétek a húsát egy lavórban.

17. Ne kérdezd meg a falat szájba vételekor azonnal, hogy hogy ízlik. Több okból se: 1. Még arra se volt időm, hogy beleharapjak. 2. Nem szeretek tele szájjal beszélni. 3. Előfordulhat, hogy élvezni szeretném az ételt inkább. 4. Vagy a partnere(i)mmel megbeszélni az élményt.

18. Ne szakíts meg társalgást. Főleg ne valamilyen jelentéktelen kérdéssel, mint mondjuk egy 'hogy telik az este?'

19. Tényleg ne kérdezz rá állandóan. Főleg akkor ne, ha a kollégáid is megteszik, így elkerülheted azt, hogy egy asztal gyakorlatilag folyamatosan interjúszobában érezze magát. Ha a vendég láthatóan szívesen nyilvánul meg az ételről, akkor persze érdemes neki lehetőséget adni erre, akkor viszont figyelj oda, és ne sértődj meg akkor se, ha kritizál valamit, hanem tolmácsold a konyhának, és igyekezzetek valahogy orvosolni a problémát. 

20. Figyelj a vendégre, hogy akar-e beszélgetni vagy kritizálni. Ha őszinte véleményt szeretnél tőle, azt ki kell érdemelni, és után megfelelően is kell reagálni rá. (Ha nem szeretnél őszinte véleményt, akkor inkább ne is kérdezz rá.)

Befejezés:

21. Soha ne vigyél el (majdnem) teli tányért, anélkül, hogy rákérdeznél, hogy mi a gond. És orvosold, ha van gond. (csere felkínálásával, vagy legalább a számláról törléssel.)

22. Csak akkor vidd el a tányérokat, ha az asztalnál mindenki befejezte az evést! Egyrészt, mert így illik, másrészt, mert így nem érzik siettetve magukat azok, akik még nem végeztek.

23. A vendégélmény a vendég távozásával végződik. Hiába sikerült zökkenőmentesen lebonyolítani mindent, ha mondjuk a fizetésre fél órát kell várnia, mire végre valaki észreveszi a szándékot.

24. A vendég hálás a korrektségért. Hívd fel külön is a figyelmet rá, ha a számlában benne van a felszolgálási díj, legkésőbb akkor, amikor a pénzt átadja. Rövid távon lehet öröm, ha arra véletlenül ad még rendes borravalót, de hosszú távon biztos nem jó, ha csalódottan távozik, mert utólag veszi észre. A kötelező szervizdjíat eleve sokan ártrükközésnek tartják (mint kereskedelemben csak a nettóárat feltüntetni), érdemes figyelni, hogy ne romoljon a helyzet tovább.

És végül:

25. Ha nagyon idegesítő egy vendég, akkor is ő a vendég.

Ez sok-sok vendég véleménye, amit persze lehet nem szeretni, lehet hibáztatni a vendégeket is sok mindenért, de mindenképpen érdemes tudni róla .
És ha valakinek van kedve megírni a másik oldalt, azaz a felszolgáló/vendéglátós oldaláról a vendégek legidegesítőbb dolgait, vagy inkább azt, hogy mit tehet egy vendég annak érdekében, hogy megkönnyítse a vendég-felszolgáló-konyha kooperációját, akkor szívesen közzéteszem! (akár névtelenül is, ahogy ezt a szakácsírást is)

Facebookon is lehet kommentelni:

Kimaradt valami fontos? És ki írja meg a másik oldalt?

Posted by Világevő on Sunday, 28 June 2015
Booking.com

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagevo.hu/api/trackback/id/tr47579760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

medali (törölt) 2015.06.28. 14:41:36

Nagyon sajnalom mind a vendegeket mind a felszolgalokat.
A felszolgalokat azert, mert gondolom ezer folosleges szabalyt kell betartaniuk, a vendeget pedig azert, mert o csak enni szeretne es nem a felszolgaloval foglalkozni.

Mi van ha egyszeruen csak bemesz, megrendeled az etelt, a felszolgalo szo nelkul kihozza, leteszi, te megeszed, kifizeted es kesz?
Tul egyszeru lenne...

darthyoda 2015.06.28. 15:34:37

@medali: van ilyen. Ugy hivjak hogy menza.

Bubba72 2015.06.28. 19:07:43

Ez nagyon szép,nagyon jó,nagyon igaz!!
És nekem mint vendégnek,mindent szabad?
Én lehetek gyökér?

zsebatya 2015.06.28. 19:24:15

Ajánlott irodalom/képi kultúra: Krúdy láttató erejével Szindbád (a filmben Latinovits Zoltán) egy óbudai kisvendéglőben étkezik, a szólót udvariasan kíséri Vendelin pincér. Ezt a leírt szöveget, illetve a belőle filmre vitt nem egészen 12 percet kötelezővé tenném minden vendéglátóipari szakképzési intézményben. Betűre idézni, látni a gesztusokat a távolságtartás és a kapcsolat harmóniáját, a vendég és a felszolgáló kikezdhetetlenül pontos viszonyrendszerét.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2015.06.28. 19:37:04

@Bubba72: lásd a poszt legvégét: "És ha valakinek van kedve megírni a másik oldalt, azaz a felszolgáló/vedéglátós oldaláról a vendégek legidegesítőbb dolgait, vagy inkább azt, hogy mit tehet egy vendég annak érdekében, hogy megkönnyítse a vendég-felszolgáló-konyha kooperációját, akkor szívesen közzéteszem! "

Sandor Toth 2015.06.28. 22:11:36

Ha jól értettem,egy szakács kolléga írta.Rendben.Pincér vagyok,bárhol,bármikor cseréljünk!Én otthon vagyok a konyhában!És Ő az étteremben?Próba???

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2015.06.28. 22:42:38

@Sandor Toth: Ezt én írtam. És nem cserélünk :) Viszont, ahogy jeleztem is a poszt végén, kíváncsi vagyok a pincér véleményére a témáról!

a nagy levin 2 2015.06.29. 09:14:16

Szívesen hozzátennék még:
- leülök, étlap a kezemben, 5 perc múlva jön a kolléga és megkérdezi, hogy "Mit hozhatok?" - és én persze felolvasom neki;
- a kioktató kolléga - mindent jobban tud;
- egyszerű változtatást szeretnék, ami történetesen nem (úgy) szerepel az étlapon, pl. petrezselymes krumpli helyett natúr főtt burgonya. Válasz: "Megkérdezem a konyhán, hogy lehet-e."
- vállamra teszi a kezét és úgy ajánl (hasonlót, mondjuk említettél a bizalmaskodós résznél);

Egyébként meg, könnyű ezeket leírni (már amiket én írtam), de sajnos nagyon-nagyon nehéz jó felszolgáló szakembereket találni....

☉ ☾ 2015.06.29. 09:31:37

A vendéglőben alapvetően egy bizalmi viszony alakul ki. Ha ez túl alacsony, senki nem fogja jól érzeni magát, és ez tettekben is kifejezésre jut.

Talán érdekel valakit, van néhány nagyon jó élményem Gujaratból, ahol a tradicionális éttermekben két fontos dolognak felel meg a pincér:
1. gyors
2. öt-nyolc percenkét megjelenik, tele kézzel és újratölt ha kéred.

Aki ehhez hozzá tud szokni, annak ez nagy áldás, mert kiszámíthatóvá teszi a helyzetet. Mindenki békén van hagyva, nincs felesleges kontaktus.

Patkááány 2015.06.29. 10:11:29

Külön köszönet a 13-as pontért. Bármikor, bármilyen helyzetben ki tudok borulni az élettelen dolgok megszemélyesítésétől.
Egyébként kéne etikett a vendégeknek, sőt: az alkalmazottak főnökeinek is. Két hónapig vendéglátóztam, azóta minden tiszteletem a munkájukat tisztességgel végző felszolgálóké, pincéreké, pultosoké.

2015.06.29. 10:27:46

@Bubba72:
nem, a vendég sem lehet gyökér. Egyrészt a pincér, a személyzet is ember.
Másrészt meg, egyéb vendégek is vannak, és bunkó vendég őket is zavarja

kovácspéterke 2015.06.29. 10:32:53

kedvencem, amikor étlap vagy itallap nélkül kérdezik, hogy mit hozhatok. Honnan a túróból tudjam, ha nem láttam, mit lehet? és ezt nagyon sok helyen megcsinálják. és amikor mondom, h egy étlapot, akkor sokszor szájhúzás a vége. mondjuk volt már olyan, h elsoroltattam, és asszem az ötödik tételnél mondta, h inkább hozza az itallapot :)

Démétér 2015.06.29. 12:01:33

Vendégként - kicsit finnyás, kicsit szociofób vendégként - mondom, hogy ez egy nagyon jó felsorolás. Ha így viselkedik a poncér, akkor remekül, biztonságban és kellemesen érzem magam. Nem azért nem szeretnék beszélgetni a pincérrel, mert nagyképű, sznob liba vagyok, és lenézem, vagy rossznak tartom a humorát, hanem mert általában senkivel sem szeretek beszélgetni, szégyenlős és távolságtartó vagyok, és kellemetlenül érzem magam, ha idegenekkel kell jópofiznom. Kifejezetten hálás vagyok, ha egy szolgáltató erre nem kényszerít rá, sőt: ha igen, inkább nem megyek többet oda. Viszont kellemes, hogy ha elkezdem keresni a tekintetemmel, akkor nem kell húsz percet nyújtózkodnom, mire rámnéz valaki.

GrenAbla 2015.06.29. 12:16:15

@Démétér: én a fodrászokkal és a taxisokkal is így vagyok. :)

commando 2015.06.29. 12:41:44

@zsebatya: Azt hiszem, hogy az említett jelenet valóban a non plus ultra. Szindbád (Latinovits valami hihetetlen zseniális alakítása) olyan koreográfiával képes enni, hogy felér egy balett előadással. No persze ne feledkezzünk meg a profi operatőri munkáról sem! (még ma is előttem van a velőről a nagytotál felvétel) És egyetértek: oktatni kellene a vendéglátóipari középiskolákban. Apró nüansz: a vendég viselkedését nehéz lenne oktatni. És hát, hála Istennek, egyre több olyan étterem van, ahova a vendég nemcsak a jó konyha, hanem az intelligens személyzet miatt is egyre többször visszatér. (Igaz, a másik véglet is elég gyakori, mármint gyenge konyha, ügyefogyott antifelszolgálók.

2015.06.29. 12:46:50

@Mrs. Jackman: Igen, ez a halálom nekem is. Bemegyek, kinézek egy szimpatikus asztalt leülök, 3-4 percen belül megérkezik a pincér, és rögtön azzal kezdi, "Mit hozhatok?". És ilyenkor nézek, mint a vett malac, hogy mégis mi vagyok én? Látnok, hogy tudjam mi van az itallapon? Pláne, az étlapon?
És így már kínosan indul az egész történet, mert rendszerint itallapot kérek, mire ő is rájön, hogy rosszul indított, és hát ez így kííínos. Jó, nem barátkozni akarok a pincérrel (meg ő sem velem), de feszengeni sem kellene azért egy rossz kérdés miatt.

♔batyu♔ 2015.06.29. 12:58:43

13-as pont, nem csak kajára használják, hanem pld. még bútorra is, legfőképpen nők, ráadásul sokszor olyan átszellemülten, mintha pár perccel előbb nyalta volna ki őket az illető tárgy.

Jól összeszedett lista, ha egy pincér ezeket betartja, ott már nagy gond nem lehet.

Amúgy azért ma már szerencsére nagyon ritka, hogy étteremben csalódik az ember, de előfordul. Pld. májat még mindig nem képesek pár helyen normálisan előkészíteni, ami azért gond, mert nekem sem jó, ha ezért kell legközelebb más helyet keresnem.

horex · http://horex.uw.hu/ 2015.06.29. 13:10:45

Miért viszi el az étlapot a pincér ha rendeltem? Nem egy eset volt már, hogy még valami mást is ettem volna.

Kedvenc éttermemben galéria van
Ha kevesebb a vendég a pincér alig néz fel oda.
Oda hordtam külföldi ismerőseimet is, mert az étel finom volt. Viszont a legutóbbi esetben azt mondta a hölgy, menjünk máshova mert tömény ételszagú lesz ott a ruhája
Igaza volt. Ez engem nem zavar de pl. barátnőmet a tömény konyha illat is zavarja.
Szóvá tettem legutóbb
Igen-igen, tervben van az elszívó.
Már vagy egy éve!
Visszaélnek a kellemes ízű ételeikkel és a kellemes viselkedésükkel :)
Ez utóbbit itt a pontok között közvetlenkedésnek aposztrofálja a blogíró
Van eset, ha valahova régen járok, hogy érdeklődnek mi hogy mi történt mióta stb.

De elgutóbb elvitelre rendeltem 2 adag valamit. nem úgy készült el ahogy kértem
Jaj a "Mancika" vette fel a rendelést
Borravaló annyi volt és mondtam mondja meg Mancikának máskor figyeljen.

Más esetben máshol pizzát rendeltem elvitelre
Otthon kibontva, szinte ehetetlen volt
Visszavittem, a pincér szerint semmi baja nem volt
Tán szórakozásbol gyalogolok vissza? Ott hagytam neki a pulton
Közködő , gyökér voltam? Szerintem nem. :)

Falshang 2015.06.29. 13:17:01

@Mrs. Jackman@Pink Petsch: jobb úgy rendelni a mentes vizet(őszilét, tökmindegy mit), hogy le van írva az itallapra, mi?
@világevő: a 22-es ponthoz csak annyit, ha van egy 4tagú társaság, ahol mondjuk hárman már 20 perce befejezték a főételt és a tányért is félretolták, de a negyedik még küzd a rántott hússal, akkor se szedje le a felszolgáló, ugye?

Démétér 2015.06.29. 13:22:58

@Falshang: Te most csak kötözködsz, ugye? Időnként innánk valami étvágygerjesztőt a vacsora előtt, ha tudnánk, mit kínálnak. Vagy akár kiderülne, hogy van-e házi limonádéjuk, esetleg csinálnak-e szörpöt.

♔batyu♔ 2015.06.29. 13:28:08

@Falshang: Te egyáltalán jársz étterembe, vagy csak itt szakértesz?

Egy átlag étteremben csak pálinkából vagy 15 fajta van.

horex · http://horex.uw.hu/ 2015.06.29. 13:36:57

@commando:
Jut eszembe Latinovitsrol, annyi velős kenyeret nem ettem soha mint a katonaságnál, pedig az nem most volt
A mai világhoz képest, túl közvetlen, illetve alázatos a pincér, a vendég meg lekezelő
www.youtube.com/watch?v=K4q5166MCdE

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2015.06.29. 13:38:04

@Falshang: A félretolás egyértelmű jelzés arra, hogy vihető.

Kalocsai Tamás 2015.06.29. 15:14:25

0. pont (!!!): Köszönj! Szépen, udvariasan, még a 18 éves párnak is úgy, hogy "Jó napot kívánok!" (vagy ezzel egyenértékű, "modern" üdvözlésformával, ami semmiképpen sem tegezés).

Kalocsai Tamás 2015.06.29. 15:31:23

Az étlap ismerete mellett nem árt az itallapot is ismerni. Az emberek 99%-a nem ért pl. a borokhoz (bevallom, én magam sem) és mivel ma nagyon nagy divat borszakértőnek lenni, sokan már abbéli félelmükben sem rendelnek egy pohár bort az ételükhöz, hogy esetleg egy nem hozzáillőt választanának. Tessék ajánlani, de nem nyakra-főre és nem mindenáron a legdrágábbat! Egyébként helye van annak is, de véleményem szerint illendő a vendég "megjelenéséhez" igazodva feltenni a kérdést, hogy "Szabad-e esetleg némi különlegességet ajánlanom?". És ha igen, akkor jöhet a 7500-as aszú a desszerthez.

+1) Ismerd meg a visszatérő vendéget és fűzz hozzá 1-2 plusz jó szót!

+2) Csak akkor próbálkozz a rendelés fejben történő megjegyzésével, ha az hibátlanul sikerül. Imponáló ugyan, ha egy 4-5 fős társaságnak a kívánságait visszakérdezés nélkül megjegyzi a pincér, de inkább csak akkor kell ezt bevállalni, ha 110%-ig biztos vagy benne, hogy sikerül.

+3) Egyenes hát, felemelt fej. Egy pincérnek a megjelenése mellett a mozdulatai is beszédesek. Tök mindegy, hogy egy "laza" helyről van-e szó. Ahol kiszolgálás van, ott joggal várhat el az ember valamiféle méltóságot is. A megjelenéshez még hozzátenném, hogy az átlátszó ing alatti atlétatrikó manapság már kissé archaikus és ha nincs munkahelyi dress code, akkor sem ajánlatos.

+4) Bár ez egy paradox helyzet, de ahol a pincérnek tudomása van arról, hogy bélszín helyett hátszínt, rostélyos helyett combot, jérce helyett vagy csirkét, ne adj isten tyúkot vagy pulykát adnak (úgy, hogy természetesen az étlapon nem ez szerepel)... nos ott becsületes ember nem ajánlja azt, vagy ha a vendég esetleg rákérdez, akkor legalább nem hazudik.

Kalocsai Tamás 2015.06.29. 15:35:35

A vendég nem találkozik a főnökkel, a főnök nem találkozik a vendéggel. A vendég előtt a pincér képviseli az üzletet, ő felelős mindenért. A főnök előtt a pincér felelős a vendég hangját képviselni (még akkor is, ha a vendég nem verte az asztalt azért, hogy kihívják neki az üzletvezetőt).

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.06.29. 18:04:11

Friss élmény: leülünk foglalt asztalunkhoz és várunk és várunk (közben a pincérnő számlákat visz ki két asztalhoz - az egyiknél a hat ebédelő külön-külön számlát kért). És még mindig nem kaptunk étlapot vagy 10 percig, pedig alig pár asztal az egész étterem...

Falshang 2015.06.29. 18:10:24

@Démétér: @♔batyu♔: gondoltam, van szátok, és esetleg tudtok kérdezni (is).
@világevő: köszi, akkor már megdőlt a 22-es pontod.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2015.06.29. 18:14:05

@Falshang: :D ez egy speciális eset, ha a vendég ilyen módon kéri, hogy mégis vidd el. Sőt, a vendég kérheti sok más dolgot is, amit alap esetben nem illik. Ettől nem dől meg semmi. [És amúgy sem kőbe vésett szabályok ezek, csak hasznosak.]

halaloszto 2015.06.29. 19:02:49

@medali: te vagy az egyik fajta vendég. de van másik ezer típus. van aki pl nem is tudja azonnal megmondani hogy mit akar enni. pont ezért nehéz a felszolgálónak, mert rá kell jönnie az aktuális vendég pont melyik típus.

2015.06.29. 20:04:12

@Falshang: Sem mentes víz, sem őszilé (mi a fene az egyáltalán?). Általában olyan helyekre járok, ahol kézműves söröket tartanak, mert szeretek új ízeket megismerni. Na, most ez ugye itallap nélkül nem megy, mert a "Kérek egy korsó sört" értelmezhetetlen, mivel nemcsak Ászokat meg Drehert csapolnak.
Szóval Így ...

commando 2015.06.29. 20:04:40

@horex: Hát Tisztelt "horex" örömmel tölt el, hogy sokaknak bőven jutott a velőskenyérből a Magyar Néphadsereg keretein belül. Én csak a tűzoltóautóra való fekete kávéra (bivalytej) emlékezem. A linket viszont nem tudtam megnyitni (valószínű, hogy a gépemben van a hiba), de hát Latinovitstól szerény ember szerepét még nem láttam (ld. Isten hozta Őrnagy Úr! stb.)

2015.06.29. 20:11:44

@Falshang: Ja, és persze szám nekem is van ... csakhogy, ha nem alap egy helyen, hogy az itallapot kihozza a pincér, mielőtt érdeklődne arról, mit fogyasztanék, akkor én oda többé vissza nem megyek. Mert feszélyezve érzem magam (mintha fejből kellene löknöm a kínálatukat), és hát ezért még fizetni is, mazochista lelkületre vall.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.06.30. 11:44:52

Ha a fizetés pillanata előtt elsütünk egy ártatlan viccet, akkor nagyobb borravalót kapunk. Ugyanazt érjük el, ha a fizetési szándék előtt másfél másodperccel a vendéghez érünk.

Ezekre a pincérek számára hasznos észrevételekre Dr. Richard Wiseman, az exbűvész pszichológiaprofesszor kutatásai vezettek, aki kísérleteinek eredményeit a „Quirkológia, azaz a mindennapi élet érdekes tudománya” című könyvében foglalta össze.

kovácspéterke 2015.07.01. 16:10:43

@Falshang: egyrészt igen, mert szeretném látni az árakat, másrészt meg nem biztos, h őszilevet iszom vagy ásványvizet.

scsaba1 2015.07.02. 08:18:47

Bár az átlag balatoni étterem messze van a Michelin csillagtól, mint Makó Jeruzsálemtől, de némi adalék arról, hogy miért motiválatlanok/kiégettek a pincérek.
vanholnap.hu/250-ft-os-oraberert-dolgoztatnak-balatoni-ettermek-2/

Én sem tudtam volna megírni jobban, bár tizenvalahány éve abbahagytam, de úgy látom, hogy alig változott valami, sőt inkább romlott. Ami linkben le van írva, nagyjából igaz a magyar éttermek 95%-ra.

Amit az étteremben tapasztaltok, az esetek 90%-ban a tulaj/menedzsment hibája, a pincér csak egy egyszerű droid, azt csinálja, amit mondanak/hagynak neki - szóval kíváncsian várom, hogy mikor kerül elő a tulajdonos/étteremvezető szint. Nem bírom ki, hogy ne szúrjak be pár sort a cikkből:

"Ilyenkor jönnek a legtöbben, hogy felszolgálni, áhh, csak tányérokat kell kivinni. Hát nem mondom el, hány embert láttam már sírva rohanni haza…

Ez a munka arról szól, hogy alapjában véve kevés a létszám a vendégszámhoz képest. Sokszor 7-10 asztal jut egy felszolgálóra. A Balatonról beszélünk, ahol rendre csapatokban jönnek az emberek nyaralni, enni. Főleg a németek. Az asztalaidból legalább 1, de inkább 2 asztal 7-14 fős. Ritka a 2 fős. A többi 3-5 fős. Bejött hozzánk egyszer egy 21 fős brigád is!

Sok helyen, nálunk is a felszolgáló egyben a báros is volt! (Max. szezonban estére felvesznek a bárba is valakit.) Azt jelenti, hogy felveszed az italt a 10 fős asztalodtól, aztán beszaladsz a bárba, és megcsinálod. (Mellette van még 5 asztalod.) A németek rendre isszák a spécit (fanta és cola keveréke), illetve így isszák a sört is, colával, fantával, és sprite-tal is keverve kérik. Na most, mire lecsapolsz 10 sört, a jó magyar habzó sörökből, hát ott állsz vagy tíz percet! Mert sör az nem jön, csak hab… "

Még a sírva hazarohanás sem változott, mert én is hány, de hány nagy arcú emberkét láttam egy-két nap után lógó orral elkullogni, mert nem bírta a stresszt és az ember feletti munkatempót...:)

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2015.07.02. 08:36:33

@scsaba1: A poszt nem a pincérek fikázását szolgálja, éppen ellenkező a célja (ezért nincs is benne semmilyen konkrét élmény), az hogy a vendég oldaláról mi az, ami nagyon zavaró. Nyilván kevesebb jelentősége van ennek egy embertelen körülményke között dolgozó felszolgáló esetében, de szerencsére azért léteznek rendes munkakörülményeket kínáló éttermek is, ahol ennek ellenére sem stimmel a vendég és a felszolgáló közötti kommunikáció. Főleg nekik segíthet ez az írás.

az_igazi_trebitsch 2015.07.05. 09:36:05

Pincérnek lenni egyszerre fizikai és lélektani munka. Lista ide, lista oda, akiben nincsenek meg az alapvető képességek - állóképesség, türelem, természetes (!), vagy legalább annak ható udvariasság -, annak sorolhatják az ilyen okosságokat napestig, akkor sem lesz jó pincér. És akkor sem, ha a tulaj kifejezetten elvárja tőle, hogy simlis legyen, hogy ott vágja át a vendéget, ahol csak tudja.

A vendéglátás történetében az irodalom és a vendégek emlékezete megörökített jónéhány legendás pincért, akik mindenféle lista nélkül vitték tökélyre a szakmát. Sajnos ők és főnökeik (a tulajok) abban a korszakban éltek és dolgoztak, amikor a vendéglátás elsődleges célja még a _vendéglátás_ volt, és nem a bármi áron történő gyors meggazdagodás. Az 1945 előtti időkről van szó....

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.07.05. 09:54:19

Idegesítő kiszolgálás minden területen van.

A leghülyébb dolog a tolakodó könyvesbolti eladó, aki odajön megkérdezni mit keresek. Nem keresek semmit, nézegetem a könyveket.

Tefan 2015.07.05. 10:15:44

26. pontként: Ha magyar nyelvű oldalra teszel angol szöveges képeket, illik fordítást is mellékelni! Feltéve, hogy tiszteled a blogod olvasóit!

lékek és ellensúlyok 2015.07.05. 12:21:11

@zsebatya:

No, azért Szindbád is rászólt egyszer Vendelinre, mikor az kérdőre vonta őt, hogy milyen helytelen összeállításban étkezik.

Dr_utcai_arcos 2015.07.05. 12:24:17

@Falshang: igen, mert nem biztos, hogy 1200 forintot szeretnénk fizetni egy fél liter "házi" limonádéért (csapvíz, cukorszirup, aroma, meg néhány fonnyadt mentalevél...)

mindentláttam 2015.07.05. 12:52:03

@zsebatya: Időnként azér' csúszott kavicsa kommenikációs gépezetbe: "A kis pincér egy darabig tanakodva állott:

– A szárnyas után? – kérdezte.

– Eh, mit bánom én a maguk étkezési rendjét! Ki vagyok én, hogy nekem maguk előírják, hogy mit egyek? – kiáltott fel váratlan szilajsággal a vendég."

ne vada 2015.07.05. 13:19:53

Ahol törzsvendég vagyok, ott nagyon csípem akár a bizalmaskodást, akár a viccelődést.
Van egy kedvenc helyünk a barátommal, ahol mindkettőnknek van kedvenc levese - mindkettőnknek különböző. Negyedik alkalommal jártunk ott, amikor megkérdezte a felszolgáló hölgy: "Hozzak étlapot, vagy majd a szokásos levesek után?" :)
Most már évek óta járunk oda, és ha a hölgy ideje engedi (eléggé "holtidőben" szoktunk befutni), bizony szoktunk beszélgetni. Ő aranyos sztorikat mesél a munkájáról vagy a kisfiáról, mi meg elmeséljük a saját életünkből azt, amire ő éppen kíváncsi.

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2015.07.05. 13:31:04

A vendégekkel való vicceskedéstől, bizalmaskodástól kivagyok, nagyon-nagyon kevesen képesek eltalálni a határait, főleg idősebb(ebb) pincérek/főpincérek, évtizedek rutinjával tudják kellemesen csinálni, a fiataloknak semmi stílusa, inkább ne erőltetnék.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.07.05. 13:47:31

@Sandor Toth: ha jól értettem, ez a poszt rólad, és a szakmai alázat hiányáról szól? :)

Netuddki. 2015.07.05. 14:24:50

@darthyoda: A menzán te mész a pulthoz, kiválasztod, a kasszánál fizetsz, aztán a tálcával leülsz. Pincér nincs.

civil polip 2015.07.05. 14:27:51

"A szuvidálás nem szexi."
Én sem tartom erotikusan vonzónak. Nem mindig ez a legmegfelelőbb kifejezés az angol sexy fordításaként.
Ettől eltekintve viszont szívemből szól az írás. Kiegészíteném még azzal az alapszabállyal, hogy a pincér ne utálja zsigerből a vendéget, az életét, a világot, mert az rosszul veszi ki magát.

civil polip 2015.07.05. 14:35:47

@Sandor Toth: Rámutatnál egy-két pontra, amelyeket kifogásolsz?

NekemNemEzKell 2015.07.05. 16:53:50

@medali: "...ezer felesleges szabály....."?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.07.05. 18:23:03

1./ eppen ezert ha a host-hostess helyukre kiserte a vendegeket az etlappot elejukrkva tavozik es kozli, kiles z a pinceruk ma este /mondjuk bela, de lehet vendelin/ akkor megjelenik bela, de lehet vendelin es mindekinek kiont egy pohar vizet, udvozles utan naturlich
na most itt nagy a kulonbseg, hogy reggeli, ebed vagy vacsoraido van, mert ha reggeli, akkor rogton kerdezzuk a kv-t ha ebed, akkor ice tee, udito esetleg sor vagy egyebb, ehhez nem kell ital lap
a folytatasban maradjunk a vacsoranal az egyszeruseg kedveert

2. ha cigizel, feltetlen tartsal magadnal mintset, egy buzos lehellet inditasnak nem OK

3. a vendegek fele nem kell eroltetni a humort, viszont lehet e vandeg viccein nevetni es replikazni kicsit, de nem kezdemenyezni ezt a vonalat meg el nem dolt a hangulat

4. sem feleslegesen sem sehogy ne bizalmaskodj, ez ertelmezhetetlen

5. az etlapot ismerni kell, de folosleges felsorolni, utanajarni, a vendeg valaszt es kerdez, tudni kell a valaszt

6. a mit ajanlsz, az nem jo kerdes a vendegtol, nincs ra valasz, ott a kezeben az etlap, honnan tudjam, marhat csirket vagy halat enne?
a nem jo kerdesre nincs jo valasz

7. mint mondtam etelt nem igazan javaslok, ha cask nem ragaszkodik hozza, de ott nem kell mutogatni
a borlapnal lehet esetleg, nem feltetlen az ara miatt, hanem mert ott par szoban le van irva mifele a bor

8. minden helynek meg van a stilusa, lehet lazabb elegansabb, ezt tudni kell kezelni

9. ----

10. nem faraszto, ha figyeled az asztalaidat akkor mindent kovetsz, a mimika es a kezek mozgasa kb 80 szazalek a kommunikacioban a beszedhez kepest

11.alapveto, minden asztalnak es szeknek szama van, ez fizteskor is fontos ha nem egyben less fizetve es felszolgalaskor plane, ott mar nem tartunk, kie lessza a rantotthus, kie a babgulyas?

12. udito lehet gepi, ice tea plane ledig, minden mast cask asztalnal nyitunk, bor, sor, ha igeny van uveges udito, uveges viz, azt is, nem kerdes

13.----

14. nem cask a kezede es a kormode, de az arcode, illatode formaruhade
ez alap
kaja fole nem is tesszuk a kezunket, nem hogy mutogassunk ra

15. a legvegen eppen meg lehet kerdezni izlett-e, kozben semmikeppen, de altalaban a vendeg mond velemenyt, amit megkoszonunk, foleg ha dicserei:)

16. --- nem szakacsiskolaban vagyunk

17. lsd fent. maximum a foetel utan lehet erdeklodni, de jo vendeg, a tanyer elvitelekor mar kozli, hogy fantasztikusan jo volt

18. egyaltalan ne szakits meg tarsalgast, cask ha nagyon fontos, akoris oda kell figyelni mikor vesznek levegot beszed kozben es akkor..

19.tultargyalva, mikor ujra feltoltod a vizet, vagy latsz ures soros-borosuveget megkerdezheted kernek -e mer, es ilyankor ra lehet kerdezni, minden rendben?

20. beszelgetest a vendeg szokott kezdemenyezni, altalaban a vacsora vegen desszert-kv idoben, szeretnek kerdezni stb. ilyenkor kell a jo tarsalgas es a jo idoerzek, mikor kell lelepni..

21. teljesen egyertelmu, ha alig eszik a vendeg az etelbol megkerdezni, valami gond van az etellel, tudok segiteni?

22. ez teljesen szituacio es tarsasag kerdese, ki mit eszik, hogy viselkedik, lathatoan zavarja mar a piszkos tanyer stb.
ezt lehet latni
legjobbb egyszerre leszedni, de sokszor ez nem tarthato, van hogy arra jarsz es a kezedbe adja /a tanyert/
ez mondjuk nem illendo, meg nem kell osszepakolni a tanyerokat. abbol cask baj less ha segiteni akarnak

23. szemkontaktus itt is, de nem art ha a vendeg jelzi, az utolso rendeles elott, meg 2 pohar bort, vagy kv-t es utana kerem a szamlat

24. nem illik felhivni ra a figyelmet, mint ahogy arra sem ha valaki valami dragat rendel,
ott van az etlap aljan, ahol van szervizdij, ennyit tegyen meg a vendeg, hogy megnezi van-e felszolagaloi dij vagy nincs
az nem megy fizeteskor, hogy jajj ez tul sok, hat mar van felszolagalasi dij is benne
nem mukodik
foleg lehet akar extrat adni...

25. ez teny, beloluk el az egesz hotel, etterem sorozo stb.
ha nem lep at egy hatart, akkor max a konyhaban lehet elkuldeni az annyaba

hat kb ennyi a velemenyem / nem vagyok pincer de hotelben dolgozom/

Jaro beszélő botja 2015.07.05. 20:27:18

11.
Komoly probléma. Legalább egy másodpercet elvesz az életből, ha megkérdezi melyik kié. Valóban lehet jelölgetni, de ha jól rémlik a blokk megy a szakácshoz.
A felsorolt "problémák" nagy részén csak a mostanában szocializálódott büdösgyökér anyuci kedvencék tudnak kibukni, normális ember tisztában van a másik munkájával és nem tekinti csicskáztatható rabszolgának a pincért.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.07.05. 20:42:32

@Jaro beszélő botja: egy megy a szakacshoz
egy a pult masik felen van, amin tisztan lathato hanyas asztal, szek szerint melyik etel
semi csicskaztatasrol nincs szo
ha nincs micros, akkor is qrwa egyszeru felirni
1-2-3-4-5-6
azt eldontod melyik szekrol indulsz
altalaban 6 oranal es balrol jobbra megy
ha van micros akkor meg simabb
mondjuk egy 12-es asztalnal varialni, hogy kie less a turos csusza?

padlogaz 2015.07.05. 21:15:26

@Falshang:
Kb. mindegy, hogy szemely szerint mit gondolsz rola, de:

Vendeglato etikett I.: italt mindig etelhez valasztunk, azaz eloszor etelrendeles, utana italrendeles. Hiaba nem ez a hazai gyakorlat.

Vendeglato etikett II.: ures tanyert stb. addig nem viszunk el, amig mindenki be nem fejezte -- ez alol egy hivatalos kivetel van: ha egy par (ferfi es no) etkezik, es a noi vendeg mar befejezte, akkor elole el lehet vinni, nem kell megvarni, hogy a ferfi partnere is befejezze.

Jaro beszélő botja 2015.07.05. 21:27:38

@hagyma:

Leragadtál a lényegtelennél. Egy kérdés és a probléma megoldva. Aki kiakad a pincér kérdésén az buta. Vagy gyökér.

Emésztgesd a lényeget:
"A felsorolt "problémák" nagy részén csak a mostanában szocializálódott büdösgyökér anyuci kedvencék tudnak kibukni, normális ember tisztában van a másik munkájával és nem tekinti csicskáztatható rabszolgának a pincért. "

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.07.05. 22:37:08

@padlogaz: otthon mas a gyakorlat
operativ ital. az etelfuggetlen
mondjuk a bor is de ott mar vannak tradiciok
ebedhez meg tok mindegy milyen sort iszol, o;yat iszol a hamburgeredhez amilyet szeretsz

@Jaro beszélő botja: nem ragadtam le sehol, nagyon konnyen megoldhato, hogy a pincer tudja ki mit kert es kerdes nelkul azt szolgalja fel
ez alap

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.07.05. 22:46:35

ja es persze nem fogok kiakadni ha, eppen bekavar es megkerdezi, megeshet
nincs azzal baj
azert manapsag mar elvaras, a pincer tudja ki mit rendelt
a tevedes benne van
meg is lehet beszelni, de torekedni kell ra, hogy ha leteszem a kajat valaki ele, akkor ne kerdezoskodjek es az az legyen amit rendelt
@padlogaz: hat ezt eletemben nem hallottam, pont ha egy par etkezik, akkor kell figyelni hogy egy idoben takaritsd az asztalt
olyankor siman harmonizalhato az etkezes
egy par etkeztetese a legkonnyebb
sosem vennem el a tenyerokat, mig mind a ketto be nem fejezte az adott fogast

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.07.05. 23:44:43

arrol nem beszelve, mi egymas maradekat is megesszuk,sot sokszor eleve mar az elejen felezzuk az egeszet:)

ekat 2020.06.29. 10:41:07

Sok mindent döbbenten olvastam a felsorolásban, pedig járok étterembe. Aztán rájöttem, hogy az a baj, azaz persze nem baj, hogy vagy kifőzde-jellegűekbe járok, vagy igazán jókba, mert a középső szektornak (olyat ad, amilyet én is főznék, csak sokba kerül) nem látom értelmét. :) Gondolom ott találkozik az ember ilyenekkel. A kínai büfében vagy a Nordsee-nál nem, mint ahogy a NOBU-ban vagy a Stand-ban sem. :D
Bár életünk legjobb kiszolgálását pont egy (árban nem) közepes helyen kaptuk, a Buddha Bar-ban. Úgy voltak közvetlenek és nagyon barátságosak, hogy közben mégis professzionálisak és távolságtartók, nem is tudom leírni. Azt mondták záráskor, hogy a Párisi udvar hotelébe mennek át páran.
Ha nagy ritkán viszont valamilyen családi esemény okán betévedek egy csárdába vagy ilyesmibe, ott nem csak az ételtől leszek rosszul, hanem a 70-es évekből ittmaradt öltözékű pincérek bratyizós-tetszikezős-csókolomozós megnyilvánulásaitól is.

Pikareszk 2020.06.29. 11:38:01

Ne tegezzenek... nem vagyunk abban a helyzetben és viszonyban. Később lehetünk, de az még idő+néhány alkalom kérdése.

Örülnék, ha a három decis limonádé három deci lenne, vagy két és fél, nem pedig másfél, mert annyira telepakolták kifacsart citromok és narancsok héjával. Utóbbi látványos ugyan, de kevés folyadék fér mellé, innivalót pedig azért rendelek, mert inni szeretnék.
süti beállítások módosítása