A világ egyik legfinomabb sütije - Pastéis De Belém
2014. április 03. írta: világevő

A világ egyik legfinomabb sütije - Pastéis De Belém

Sikerült bejutni a színfalak mögé is, a Szent Jeromos rendi kolostortól megszerzett recept szerint már majdnem 180 éve kizárólag frissen készülő, legendás üzemben naponta 20 ezer példány talál belőle boldog gazdára! 

[update: 2022. legalul]

IMG_4247_1.JPG

Tulajdonképpen meglehetősen egyszerű sütiről van szó, a Chili&Vanílián van is egy közelítő recept (a helyszínen meglestem: 400 fokon sütik, nagyjából 20 percig és szándékosan nem csinálnak se mini se maxi verziót belőle, hiába lenne rá igény, szerintük csak ez a megfelelő méret és arány), egy erőteljesen zsíros leveles tészta kosárkában van egy szolidan édes sült tejpuding. Sok helyen megkóstoltam előtte és utána is, de egészen egyszerűen közel sem találkoztam olyan finommal, mint amit Belémben készítenek, így szerintem tényleg megéri elzarándokolni Belémbe, ahol egyébként van még amúgy is egy csomó érdekes látnivaló, szóval simán megér egy fél napos túrát is. 

A tészta nagyon ropogós, ha elég friss a süti, Belémben csak aznap sütött példányokat árulnak, napi 20 ezret csinálnak, ami mind el is fogy. Elvileg 6 darabot elvitelre kértem, de az is becsúszott azonnal, annyira finom. És még langyos volt, azaz egészen friss, emiatt is maradt ropogós a tészta, ami nagyon jó kontraszt a lágy, puha pudinghoz. A tészta alja alaposan karamellizálódik, a puding teteje kicsit megég, és az egész nem túl édes, tényleg fantasztikusan finom, épp azért, mert egyszerű is. A kis üzlet előtt óriási sorbanállás, bent pedig újabb és újabb termek tárulnak fel, folyamatosan növekednek, akkora az érdeklődés, és teljesen megalapozott. Bár rengeteg helyen árulják a nagyon közeli rokonát, a pastel de natát, sehol sem találtam olyat, ami ne lett volna túl édes, ahol ennyire stimmelt volna a tészta, ahol ennyire friss lett volna.

Elvitelhez adnak egyébként fahéjat és porcukrot is, ugyanis 'hivatalosan' fahéjjal kell enni, de szerintem teljesen fölösleges rá, sokkal finomabb anélkül.

Érdemes robogót bérelni, ugyanis teljesen korrekt árért sokkal egyszerűbb a közlekedés, főleg, ha városon kívül is merészkedünk, és Lisszabontól 30-50 kilométerre elég sok izgalmas hely van (Cascais, Sintra, Cabo da Roca például kényelmesen végigjárható egy nap alatt), és szinte végig gyönyörű a parti út, legnagyobbrészt az óceán mellett halad, ráadásul az autósok többsége az autópályát választja, így viszonylag nyugis is. 
Én náluk béreltem, a tripadvisoron is csak jót írnak róluk, én is maximálisan meg voltam elégedve, jól beszélnek angolul, profi az ügyintézés, korrekt a lebonyolítás: Scooter Lisbon

[2022.]

Újra Lisszabonban, és persze mostanra talán még inkább a pastel de nata dominál a városban, nem nagyon létezik olyan vendéglátó egység mára, ahol ne kínálnának ilyet. A reptértől a belvárosig mindenhol jele van, igazi városi jelkép lett, bár már akkoriban sem volt népszerűtlen.

A belémi Szent Jeromos kolostor ugyanolyan gyönyörű, mint régen, már csak emiatt is (na és a Belém-torony miatt is) érdemes elzarándokolni Lisszabon külvárosába, amiről az eredeti poszt szól.

img_8895.jpeg

De egészen kiváló pastelek a városon belül is elérhetők már több helyen is, például a legendás Mini Barban:

img_9072_pastel_de_nata_lisszabon_belem_jokuti_vilagevo.jpg

img_9073_pastel_de_nata_lisszabon_belem_jokuti_vilagevo.jpg

És megjelentek a klónok is, például az egyik legnagyobb kedvencem a két Michelin-csillagos Belcanto étteremben tegnap köretelemként felbukkanó sós változat: a szokásos kosárkába egy csicsókakrém került, arra cukorborsó, a tetejére pedig szarvasgomba, mindez pedig egy fantasztikus galambmell kísérője volt.

img_9252_pastel_de_nata_lisszabon_belem_jokuti_vilagevo.jpg

A teljes tányér:

f6f7ce81-7054-447c-850f-b43aaf2af4e8_pastel_de_nata_lisszabon_belem_jokuti_vilagevo.jpg

De érdekes és nagyon finom volt a pastel de nata és a mille-feuille keresztezése is a Taberna (Bairro de Avillez) étteremben is:

47cc7a91-ff9c-4da9-9c2c-e75572c6ba95_pastel_de_nata_lisszabon_belem_jokuti_vilagevo.jpg

Ha érdekelnek a hasonló sütemények, csináltam videót arról is, hogy hogy készül Pierre Hermé zseniális krémese (mille-feuille), érdemes megnézni!

Jönnek hamarosan további portugál finomságok, de még a párizsi túráról is sok adósságom van, például Ducasse zseniális utcai képviselő fánkozója. És hamarosan Málta, Bologna, Lengyelország... A Facebook-oldalon már húszezren vagyunk, de még jobb a hírlevél, ha nem akarsz lemaradni a folytatásról!

Booking.com

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagevo.hu/api/trackback/id/tr285902186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tryclops 2014.04.04. 19:04:10

Nem rosz, bár én valami extrára számítottam, nem kutya közönséges sült pudingra. :) Cukorbombának mindenesetre jó, na meg Lisszabon is csodás.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2014.04.04. 20:12:33

@tryclops: nem lennék ilyen lelkes tőle, ha csak az lenne! Majdnem olyan tökély ez, mint a francia mille-feuille, ott is az egyszerűségben (meg a sok munkában és kiváló alapanyagban) van a csoda.

2014.04.04. 20:29:01

Egy szolid utaskísérőre esetleg nincs szükséged? :)

Mesterlövész 2014.04.04. 20:40:21

Jó cikk! OFF: a bodybuilding.blog.hu-n olvasható cikkek ferdítések, ha valaki véletlenül oda téved, ne higgyen el sokmindent. A balfasz bloggazda le is tiltott, mert leírtam az igazat, szóval ennyit róluk.

estrella_ 2014.04.04. 20:51:18

Igen, igen, igen, tavaly volt szerencsém ehhez a csodához, minden szavaddal egyetértek. Kivéve, hogy sztem nagyon jó volt rá a fahéj. A tésztája egészen lenyűgöző, fogalmam sincs, hogyan marad annyira ropogós, mindenhol máshol sületlen, vastag és elázott volt.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2014.04.04. 21:01:51

@...elmúlik...: :) meg voltam elégedve a TAP-os hölgyekkel! :)

@estrella_: na jó, akkor elfogadom a fahéjazást, én minden ilyesmit a lehető legegyszerűbben szeretek. És tényleg az a csoda benne, sehol máshol nem volt olyan tészta.

nikmarcell 2014.04.04. 21:40:26

Jártam ott teljesen véletlenül. Egy konferencián voltam a Belém Cultural Center-ben. Tényleg piszok jó süti.

ancsimancsi 2014.04.04. 23:31:09

Ket evet eltem Lisszabonban, visszatero vendeg voltam a fenti helyen. Ez a suti, bar imadom, nekem tipikusan az, amibol egy nem eleg, de ketto mar sok.

inyesmester 2014.04.04. 23:55:23

Szerintem 400 fokon 20 perc alatt szénné égne.Az a sütő lehet, hogy Fahrenheitben mér/kb 205 Celsius/

bulista 2014.04.05. 08:12:33

@inyesmester: Én is erre jutottam, arról nem is beszélve, hogy a sütők csak a legritkább esetben tudnak többet 250 Celsius foknál...

2014.04.05. 09:57:34

@világevő: Na jó, ezt nem tudom überelni :)

zadig&voltaire 2014.04.05. 11:06:27

Ducasse képviselőfánkozójaaa?!!! :)))) Várom
süti beállítások módosítása