A brit, aki töltött káposztát és túró rudit rajzol mesterfokon és a legnagyobb bátorság nem a zsíros kenyérhez kellett
2014. január 18. írta: világevő

A brit, aki töltött káposztát és túró rudit rajzol mesterfokon és a legnagyobb bátorság nem a zsíros kenyérhez kellett

‘Magyarfood’ címmel tette közzé tusrajzait és hozzá rövid magyarázó szövegeit egy bristoli illusztrátor néhány emblematikus magyar ételről. A Világevő Facebook-oldalán olyan nagy visszhangja és tetszése lett a dolognak (Nick azt mondta, hogy azóta nem volt ilyen kiugró az oldala látogatottsága, amióta a BBC írt róla), hogy megkerestem egy interjúra, miért is rajzol egy brit illusztrátor töltött káposztát. És még további izgalmak is lehetnek a dologból. [update: a grafika rendelhető is Nicktől!]

halaszle.jpg

Az összes illusztráció Nick Hilditch tulajdona, kizárólag a Világevő blogon engedélyezte a közlésüket!

Névjegy
Nick Hilditch
Illusztrátor és animátor, jelenleg Bristolban él. Hét évig élt Budapesten, felesége magyar, így rendszeresen jönnek látogatóba, különösen amióta megszületett a fiuk. Volt néhány éve egy magyar nevű projektje, az Irkafirka, aminek a keretében napi rendszerességgel illusztrációt készített idegenek twitterüzenetei (tweetjei) alapján. Ennek nagyon kedvező sajtóvisszhangja volt és a twitteren is komoly kultusza volt. A fia megszületésével csökkent a produktivitása, így hagyta végül szép lassan kimúlni a projektet. Magát a nevet (irkafirka) egyébként a Vista kávéházban tanulta egy tányéralátétről.

Szeretné, ha a gasztronómia hatalmas szerepet játszana az életében, de az Egyesült Királyságban az étterembe járás messze nem olyan elérhető, mint Magyarországon. Budapesten élve gyakran jártak el, mivel olyan sok hely létezik, ahol jót lehet enni kedvező áron. A látogatásaik alkalmával a felesége családjánál szoktak lakni, akik magyar klasszikus ételekkel kényeztetik, ezekből sok szerepel a ‘magyarfood’ illusztráción is.

 nickhilditch_vilagevo2.jpgFotó: Varga Csilla

[Nick az összes magyar ételt hibátlanul magyar nyelven nevezte az angol nyelvű interjú során.]

-Mikor és miért költöztél Magyarországra?
Először 1997-ben költöztem oda, hogy angol nyelvtanárként dolgozzak. 96-ban volt egy rövid látogatásom ott, de akkor még nem sejtettem, hogy egyszer ez lesz a lakhelyem és olyan sokáig maradok majd. 2004-ben távoztam csak Magyarországról, annak érdekében, hogy az illusztrátori karrieremre összpontosíthassak. Ha ez megvalósítható lett volna ott is, akkor maradtam volna. Most viszont azt tervezzük, hogy visszaköltözünk Magyarországra.

-Mi volt az első benyomásod a magyar gasztronómiáról?
Őszintén szólva eltartott egy darabig, amíg megismertem a magyar ételeket. Ha nem ismersz egy idegen konyhát, akkor kénytelen vagy találomra rendelgetni. Az első kedvenc éttermem a Mérleg Vendéglő volt a Mérleg utcában, ami 2000-ben sajnos bezárt. Ti magyarok aztán szeretitek a húst! Szerencsére én is.

-Mi volt a legbizarrabb kajaélmény? Eszel zsíros kenyeret, pacalt, lángost? Van olyan, amit soha nem kóstolnál meg?
Bár most Bristolban élek, eredetileg Észak-Angliából származom. Ott egyáltalán nem szokatlan dolog ‘bread and dripping’-et enni, ami alapvetően a zsíros kenyér (a magyar innováció, a lila hagyma nélkül). A déliek gyakran viccelnek is azzal, hogy az északiak gyakorlatilag pacalon és hagymán élnek, de én mégis a pacalnál húzom meg a határt. De azért úgy korrekt, ha nem döntöm el dolgokról, hogy nem szeretem, mielőtt kipróbálnám őket, ami nagy segítség egy ismeretlen konyha megismerésében. Szóval a legtöbb kaját örömmel megkóstolom.
Gyakorlatilag minden megpróbáltam a Mérleg étlapjáról, kivéve a borjúlábat. Aztán egyik nap kitaláltam, hogy ideje átlépni az árnyékomon. Biztos benne? - próbált átterelni a felszolgáló a napi kínálat garantáltan finom ételeire. De én ragaszkodtam a borjúlábamhoz. Tényleg mindent megpróbált, hogy lebeszéljen róla, ami nagyon kedves volt tőle, mert gyakorlatilag ehetetlennek bizonyult a borjúláb. De nem bántam meg, hogy legalább megpróbáltam.

-Nagyon jó perspektívát ad az itt töltött 7 év és az azóta eltelt idő. Megfigyeltél változásokat közben és azóta?
Amikor itt éltem, az pont az EU-csatlakozás időszaka volt, amikor Budapesten szinte tapinthatóak voltak a változások, olyan gyorsan zajlottak. A helyzet szomorú iróniája, hogy azóta - Nagy-Britanniához hasonlóan - mára az EU vált minden panasz bűnbakjává. Mivel a családom az egész Európára kiterjed, nagy rajongója vagyok az egységes Európának és sajnálattal látom Magyarország elszigetelődését. De amikor ezt mondom, azt is figyelembe kell venni, hogy az Egyesült Királyságban és talán más országokban is hasonló trend uralkodik. Bárhol is élsz, erre a trendre nemet kell mondani. [Figyelem: politikával kapcsolatos kommenteket törlöm/tiltom, arra léteznek más fórumok, ez itt egy gasztroblog, nem szeretném, ha ide is beférkőzne ez a téma! A Szerk.]
Amikor ott éltem, mindig voltak izgalmas új nyitások. Csak az utolsó pár évben vettem észre több a megszűnést, mint a nyitást. Alig várom, hogy visszaköltözzek és felfedezzem, hogy hogy változott meg az éttermi világ, nem gondolom, hogy szakértő lennék, de egyszer még tudtam, hogy hol kell enni ebben a jó városban.

-Mit jelent számodra egy három fogásos valódi magyar menü?
Ez egy nagyon kemény kérdés, mert ha mindhárom fogásnak a kedvencemet választanám, akkor soha nem lennék képes megenni azt a menüt. De képzeljük el egyfajta utolsó vacsoraként, akkor igazán megbocsátható, ha utána kissé felfúvódik az ember. Ebben az esetben egy jó kis melengető, gazdag és füstös ízű Jókai bablevessel kezdünk. Aztán - egy kis sziesztázás után - egy jó hagymás rostélyos egy korsó hideg sörrel. Őszintén szólva nem vagyok igazán édes szájú, így a desszertjeitek között kevésbé magabiztosan tájékozódom. Egyszer ebédeltem egy kisvendéglőben a Kádár közelében a Klauzál téren, ahol desszertként egy halom sült palacsintát szolgáltak fel, azt hiszem csúsztatott palacsinta néven, de ezzel az étellel azóta sem találkoztam többet. Na az jöhet!

toltottkaposzta.jpg

-És mi a kedvenc magyar kajád?
Egyértelműen a töltött káposzta a kedvenc. Rengeteg kolbásszal. (“With plenty of kolbasz.”) Nagyon szeretem ahogy idővel összeérnek az ízek, így napokig tudom enni és csak egyre jobb és jobb lesz. Kivétel nélkül minden karácsonykor ezt eszem.

-Eszel/főzöl Angliában magyar ételt?
Közel se olyan gyakran, mint szeretném, de nem edzek elég sokat ahhoz, hogy rendszeresen ezt egyem. De a saját lecsómmal azért meglehetősen elégedett vagyok.

-Hiányolsz valamilyen magyar ételt/alapanyagot kint?
Tudod mihez nem lehet itt hozzájutni sehol? A TV paprikához! Így aztán a legtöbb magyar valószínűleg elég elutasító lenne azzal szemben, amit én lecsóként főzök és annak hívok, ugyanis kaliforniai paprikát használok hozzá. Egyébként egyre könnyebb itt Bristolban magyar alapanyagokhoz jutni, mert egyre nagyobb a helyi magyar közösség. Még olyan boltok is vannak, ahol kolbászt árulnak.

-Mit gondolsz a magyar ételek újragondolásáról? Kóstoltál ilyesmiket?
Lenyűgözően hangzik. Tudom, hogy a magyar konyha szigorú hagyományokon nyugszik, így gondolom az újragondolás némi ellenállásba is ütközhet. De a magam részéről nagyon szeretem, amikor a séfek kalandvágyók és kipróbálnak új dolgokat. Egészen odáig, amíg a magyar konyha lényege nem csorbul: azok az erős, masszív ízek.

-Hogy választottad ki az ételeket az illusztrációkhoz?
Tudom, hogy ez okozta a legnagyobb fejtörést a magyar közönségnek, így egyből azzal is kezdem, hogy teljesen spontán volt a dolog, nem terveztem meg, hogy miket vegyek bele. Az első éjjel, amikor ezen dolgoztam, megrajzoltam az aktuális vacsorámat, ami egy nagyon finom tál bableves volt az anyósomtól, és elhatároztam, hogy minden nap lerajzolom a vacsorámat. Kiposztoltam a képeket a Facebookra és Instagramra, az emberek pedig elkezdtek beszélgetni róluk és javaslatokat tenni. Így a mostani képek a karácsonykor fogyasztott ételeim, a kedvenceim és a barátaim és családom által javasoltakból kerültek ki. Amikor a HVG is megírta, a szerző megkérdőjelezte a hekk létjogosultságát. De a kép melletti szövegemben jelzem, hogy ez egy tengeri hal. Talán ti nem gondoltok rá magyar ételként, de a dolog nem erről szól. Ez egy olyan étel, amibe könnyen belefut az ember Magyarországon. Ha a brit ételekről készítenék rajzot, lenne közte bárány dhansak vagy valami hasonló az indiai konyhából. Kikerülhetetlen része a gasztronómiai kultúránknak, akkor is, ha nem mi találtuk ki.

-Mi volt a célod ezzel az illusztrációval? És mik a tervek a jövőben vele? A Világevő FB-oldalon is kaptál rengeteg ötletet, javaslatot.
Lenyűgöző volt a rajzaim magyarországi fogadtatása. Annyi támogató emailt és javaslatot kaptam, és a weboldalam forgalma is teljesen berobbant, szinte minden látogató Magyarországról érkezett. Természetesen alaposan figyelembe veszem az innen kapott tanácsokat, amiket hiányoltak a rajzaim közül.
Szeretnék még további ételeket is lerajzolni, de valamit kezdeni is a meglévő rajzokkal, hogy több emberhez eljussanak. Sokféle érdeklődés volt például szalvétára, tányéralátétre, poháralátétre. Ha elég nagy az érdeklődés, megfontolok más termékeket is.
Érdekes, hogy annak ellenére, hogy a kísérőszövegek nagyon nehezen olvashatók, széles körben elterjedt a rajzom. Ha el tudnák olvasni, nem a hekket kifogásolnák leginkább, hanem azt, amit a szeretett halászléjükről írtam.
“Majdnem hagytam elmúlni a karácsonyt, anélkül, hogy lerajzoltam volna a halászlét, egy fűszeres hallét, ami valami olyasmire hasonlít, ami a Balaton legaljáról származik. Ne lepődj meg, ha egy egész halfej lebeg komoran ebben az olajos, vörös iszapban, ami rengeteg magyar szerint a nemzeti konyhájuk legnagyobb büszkesége. Természetesen tévednek.”

És a végére a bónusz, külön a Világevő olvasóinak rajzolta Nick, ugyanis ezt hiányolták a legtöbben a válogatásából:

lecso.jpgEz pedig itt az eredeti, első változat:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagevo.hu/api/trackback/id/tr415760937

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ekat 2014.01.19. 10:38:40

Huh, ez egy rokonlélek, én is kaliforniaival csinálom a lecsót, (csak a férjem miatt, magamnak sehogy sem csináltam, nem szeretem a rendes paprikát,) és a halészléről is ugyanez a véleményem. :)

KundK 2014.01.19. 14:05:58

Londonban a TV paprika még elég beszerezhető török zöldségeseknél.
De leveles savanyú káposztát eddig nem találtam. :(

mildi 2014.01.19. 18:08:47

bajai hallét kellene ennie, nem paprikás pocsolyát, akkor megváltozna a véleménye... :)

Hefe 2014.01.19. 22:16:02

"-És mi a kedvenc magyar kajád?
Egyértelműen a töltött káposzta a kedvenc. Rengeteg kolbásszal. (“With plenty of kolbasz.”)"

ezt a gyereket nagyon atvertek.

Skunkworks 2014.01.20. 06:16:42

Töltött káposztába kolbász? Érdekes...

Cave Nick 2014.01.20. 08:18:49

"az Egyesült Királyságban az étterembe járás messze nem olyan elérhető, mint Magyarországon."

Nem marhaság ez így, ebben a formában?

virtualdog 2014.01.20. 09:19:14

Kolbászt bármibe lehet tenni, kár most elkezdeni az "úgy az igazi a töltött káposzta, ahogyan ÉN csinálom" játékot... :D

Az Egyesült Királyságban étterembe járás téma engem is érdekel egyébként: az éttermi vacsora ára per átlagfizetés arány magasabb ott?

Skunkworks 2014.01.20. 10:08:32

Tejberizsbe kolbászt? :-)

l_andras 2014.01.20. 10:29:29

@Skunkworks: Ja, hogy nálatok a tejberizs a tölött káposzta, ez így mindent megmagyaráz.

BigPi 2014.01.20. 10:31:13

@Borbíró Andris: "Az Egyesült Királyságban étterembe járás téma engem is érdekel egyébként: az éttermi vacsora ára per átlagfizetés arány magasabb ott? "

Étterem alatt, lehet, hogy csak pincéres helyeket érti.

paráznabillegető 2014.01.20. 10:56:24

evett ez a jóember paprikás krumplit? túrós csuszát? lángost? sztrapacskát? csirkepaprikást? cigánypecsenyét? borsófőzeléket? stb...

borjúláb, bázze.

nem evett ez semmit.

2014.01.20. 11:04:16

Még sosem láttam kolbászos töltött káposztát...

paráznabillegető 2014.01.20. 11:07:11

@vuvuzela importőr: van olyan pedig. szerintem is hülyeség, de nem rossz benne a kolbász. kb olyan, mint pacalpörköltbe a gomba meg/vagy a borsó. elfér, de minek?

2014.01.20. 11:13:38

@paráznabillegető: Hát, biztos szubjektív, de az már elég zsíros úgy, ahogy van, nekem tuti nem hiányozna belőle. :) A számomra megfelelő arány már kialakul a káposztalevéllel / vágottal. :)

Szelid sunmalac 2014.01.20. 11:27:39

Miert? Mi is teszunk a tolott kaposztaba kolbaszt. Meg csulkot. Aztan romai agyagtalban be a kemencebe es johet minden mennyisegben.

Skunkworks 2014.01.20. 11:30:42

És azért nem érted, mert nem a választ nyomtam.

Serivor 2014.01.20. 11:35:59

Egyszer Hamburgban betévedtünk egy Jugoszláv étterembe. Volt ott minden a székelykáposztától a bakonyin át a Jókai bablevesig.
Egy hét német kaja után baromi jól estek a "jugoszláv" specialitások. :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.01.20. 11:51:10

Szimpi srác, de a kolbász nekem is erős volt így hirtelen :D De elfogadom hogy van sok fajta töltöttkáposzta, pl Zalában paradicsomos (!) pfujj

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.01.20. 11:53:58

@paráznabillegető: van igazságod, de a sztrapacska pl nem magyar étel :D
szerintem cigánypecsenyét tuti evett, az mindenütt A MAGYAROSCH kaja

BigPi 2014.01.20. 12:02:20

@Hefe: @Skunkworks: @vuvuzela importőr: @paráznabillegető: @enpera:

Alapvetően töltöttkáposztát a disznóvágások során a disznótorosra készítünk és készítettek a régiek is. Már pedig, akkor célszerű a már bekevert kolbászhúst felhasználni azt rizzsel hígítani, mert ez is kéznél van. De, ha valaki jobban megnézi a hagyományos recepteket ez abból is kiderül.
Ha valaki más alkalmakkor készít ilyen ételt, akkor is azzal kezdi, hogy először kolbászt készít, majd ahhoz tesz riszt, káposztát és ízlés szerint összefőzi ezeket.

Skunkworks 2014.01.20. 12:06:55

@BigPi: Nekem tök mindegy tesz-e bele valaki kolbászt vagy sem, csak hirtelen nem tudtam a dolgot hova tenni a dolgot. Peace.

paráznabillegető 2014.01.20. 12:07:19

@enpera: a nagy lófaszt nem magyar! borsodi gyerek vagyok, tudom, mit beszélek!
a wiener schnitzel sem magyar, mi? :D azért eszik mindenki rántott húst... :p

Gazz 2014.01.20. 12:09:29

Érdekes, hogy a TV paprikát nem talál. Ugyanis télen hozzánk is külföldről, jelesül Spanyolországból, meg Marokkóból hozzák. Márpedig kötve hiszem, hogy csak a magyar piac kedvéért termelnék ott.

magyarparaszt 2014.01.20. 12:12:43

Istenem! Lila hagyma nélkül eszik szegények a zsíroskenyeret?!?! Mi lesz velük így, ott fenn, északon?

EMU 2014.01.20. 12:29:02

"az Egyesült Királyságban az étterembe járás messze nem olyan elérhető, mint Magyarországon." - persze persze, ott alig van hely, ahol a kifinomult és kiművelt magyar ízléssel felveszik a versenyt, hogyne hogyne. Egy libanoniba beugrani olcsóbb, mint egy meki, és összehasonlíthatatlan a produktum minősége egy negyvenféle mirelit rántott biszbaszt áruló pesti tucatvendéglővel. És ilyen kis vendéglőkből, pici nemzeti konyhákból, kajáldákból, ezerszám találkozik az ember, mi ezen a nem elérhető? Hát igen, pulykából brassóit meg sertésből gulyást nem kapni.

tengier1 2014.01.20. 13:54:44

Ezek az illusztrációi? a 6 éves lányom szebbeket rajzol..grat a hazatérte utáni karrierhez,mint "grafikus" :)

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2014.01.20. 13:59:13

@tengier1: akkor jó hírem van a 6 éves lányod számára, Nagy-Britanniában komoly karrier várja már most, csak vgyázzon, ne fejlődjön vissza,!

tengier1 2014.01.20. 14:03:47

Most komolyan..a blogot szeretem,rendszeresen olvasom, (enni is szeretek) de ez nem lehet téma,hogy valaki firkálgat vmit, meg,hogy a töltött káposztát szereti....eddig annyira jó bejegyzések voltak..de ne sztároljuknk már vkit,aki néhány évre idejön, és tulképp nem csinál semmit, csak eszik, és arról firkálgat...

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2014.01.20. 14:11:05

@Gazz: Spanyolországban kapsz tízféle paprikát a zöldségesnél, de az nem London.

@vuvuzela importőr: @Skunkworks: @Hefe: Én még csak kolbásszal láttam a töltött káposztát, pedig ettem pesti, szabolcsi és zalai recept alapján készültet is.
Nálam az verte ki a biztosítékot, amikor egyszer Pesten egy rokonnál a töltött káposzta egyáltalán nem volt töltve, hanem a reszelt káposzta mellett voltak a húsgombócok és az egész család azt mondta, hogy mindenki így csinálja, otthon, a kisvendéglőben és az iskolai menzán is.

Szelid sunmalac 2014.01.20. 14:27:49

@Étteremkritikus: Azzal sincs gond. Ha meg meg husdarabkak is vannak mellette, akkor gyakorlatilag kesz a szekelykaposzta.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2014.01.20. 14:30:15

@tengier1: egyrészt köszi, másrészt szerintem nem érdektelen soha, hogy egy külföldi hogy lát minket, a gasztronómiánkat, más perspektíva, csak tanulhatunk belőle, természetesen nem kötelező elfogadni mindent, amit mond. (amúgy nem ez a főtevékenysége, hogy magyar kajákat rajzol.)

01001100au (törölt) · http://ittmindenilyen.blogspot.co.uk/ 2014.01.20. 14:57:08

Nincsen oda a halászléért azt kell mondjam.

@KundK: Néz szét Lengyel boltokban.
@Cave Nick: Nem feltétlenül, attól függ, hogyan definiálja az éttermet
@vuvuzela importőr: pedig finom
@magyarparaszt:nem ettől lesz büdös a szájuk :D
@EMU:ha az étterem alatt azt érti, hogy kijön a pincér felveszi a rendelést, kihozza, itallapot hoz stb. Akkor elég kevés éterem van és azok drágábbak. Mint otthon.

tengier1 2014.01.20. 15:19:29

@világevő: Ne haragudj,de én ezekből a rajzokból nem tudom megállapítani,milyen náció kajáit is rajzolja..sztem ezek csak firkálmányok (akár moslék is lehet, a poszt címe pedig erről szól). A külföldiek, magyarok gasztronómiai értékeinek megítélésével kapcsolatos véleményeddel teljesen egyet értek.

Cave Nick 2014.01.20. 15:28:50

@Pickles: értem én, csak kicsit az jön le abból amit írt, hogy Angliaban nyomorognak az emberek és nincs penzuk etterembe jarni, ellenben Magyarorszagon...:D

Von Siebenbuergen · http://koszelet.blog.hu/ 2014.01.20. 16:11:32

Én örülnék neki, ha tömegek élnének meg kizárólag abból, hogy magyar kajákat rajzolgatnak...

Ha már töltött káposzta, szerintem ez még nagyobb hirig, mint a hallé. Ahogy valaki már írta: friss, kolbásznak való töltelék a legjobb szerintem is, azt meg hogy paradicsomot hogy lehet beletenni, sosem értettem : )
Szabolcsban, Szilágyságban is paradicsomozzák, csak azt nem tudom, minek. Nekem a kis töltelékek is eleve furcsák, ahogy meg Székelyföldön fűszerezik, az szinte ehetetlen lesz egy dunai gyereknek.
Egyébként a parajdi töltött káposzta fesztivál nagyon jó merítés a témában, elég sokfelől érkeznek csapatok és érdemes végigkóstolni, hol, hogyan képzelik el.

Ennyit a bristoli srác rajzairól : )

Dr Kebab 2014.01.20. 16:18:37

Magyar ember nem eszik halat.

randomuser1 2014.01.20. 16:27:44

azért a hekk, az elég gáz...

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2014.01.20. 16:29:01

@Szelid sunmalac: Még szép, hogy van mellette füstölt hús. Én is azt mondtam, hogy mifelénk székelykáposztának hívják, csak nem készítenek ekkora gombócokat :)

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2014.01.20. 16:30:33

@Emmanuel Goldstein: A hekk a magyaros gyorséttermi kaja, hiszen ősmagyar eledel :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.01.20. 16:38:20

Én az USA-ban járva csodálkoztam, hogy lengyel kolbásznak hívtak minden sütnivaló kolbászt...

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.01.20. 16:39:23

@Étteremkritikus: hát jah, a hekk mindennek a legalja.... de inkább hekk mint a mekdönci :)

randomuser1 2014.01.20. 16:40:27

@Étteremkritikus: csak váratlanul ért a felismerés, h ez a marhára költséghatékony halnak látszó fagyott tömb, a strandbüfék legtájidegenebb gyorskajája, az utóbbi húsz évben a hazai gasztronómia elidegeníthetetlen részévé vált.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.01.20. 17:09:12

@vuvuzela importőr: pedig fustolt kolbasz vagy fustolt oldalas nelkul az nem is toltottkaposzta...

♔bаtyu♔ 2014.01.20. 17:19:18

Van ízlése a srácnak, ha a töltött káposztán kolbász is van, az akkor amúgy Erdélyi töltött káposzta.

A profi halászlében pedig nincsen halfej, sőt haltest sem, mert összetörve és passzírozva van benne halhús.

Hefe 2014.01.20. 17:52:58

@BigPi:
a disznovagasnal nem toltott hanem toros kaposztat csinalnak. Hogy kolbaszhus-szeru a toltelek, az egy dolog, de kolbaszt nem raknak bele. Foleg nem disznovagaskora. Foleg miutan a toros kaposztat korabban odateszik foni, meg mielott keszen lenne a kolbasz.

Hefe 2014.01.20. 17:54:10

@Hefe: ja, es a disznovagason frissen keszult kolbasz az bizony meg nem fustolt. Nehogy kideruljon mar hogy senki nem volt itt disznovagason rajtam kivul...

BigPi 2014.01.20. 18:16:05

@Hefe: "toros kaposztat korabban odateszik foni, meg mielott keszen lenne a kolbasz. "

Ezek szerint ahány ház annyi szokás. Mivel mi ezzel zárjuk disznóvágást, így bőven elég akkor feltenni főni amikor már be van keverve a kolbász. Hiszen a kolbász készítése a sonkák kicsontozása után rögtön elkezdődik, arról nem is beszélve, hogy a sonkák kerülnek be legelőször. Amíg kint folytatódik a szétszedés addig odabent nyugodtan elrendezheti a sonkákat.

Ja és a kolbásznak nem szükségszerű vele járója a füstölés. Mint ahogy a grill-sütő-főzőkolbászt sem füstölik.

Hefe 2014.01.20. 19:08:18

@BigPi:
latom te sem lattal meg kozelrol disznovagast. A sonkaknak semmi koze nincs a toros kaposztahoz, a kolbaszhoz meg meg annyi sem.

01001100au (törölt) · http://ittmindenilyen.blogspot.co.uk/ 2014.01.20. 21:19:56

@Cave Nick: ez kicsit off lesz, de meglepődnél vannak kimutatások, hogy milyen rossz a helyzet itt. Valamelyik felmérés szerint itt Bristol és környékén 60% a az embereknek élelmiszer szegénységben él. Valamint több food bank van csak erre felé mint Mo.n. Persze ez az egész egy baromság.

Cave Nick 2014.01.20. 22:29:03

@Pickles: Barátom, te ott élsz kint? Akkor szerintem gyere haza sürgősen, itthon vár a kánaán. Elárulom Kongóban meg még kevesebb a food bank, akkor biztos az a legfaszább hely.

01001100au (törölt) · http://ittmindenilyen.blogspot.co.uk/ 2014.01.21. 12:04:55

@Cave Nick: Ugye minden csak statisztika és nézőpont kérdése.

kisgorbi 2014.02.04. 04:06:02

töltött káposztánál a melette lévő káposztába beledarabolsz egy kolbász és úgy főzöd ;) - jó ízt ad neki, picit beszívja a káposzta levét és még jobb lesz (Vas)

kisgorbi 2014.02.04. 04:08:55

@BigPi: vagy amíg a férfi szakosztály kint a húst dolgozza fel, a női részleg (véletlenül se a nemi szereposztás miatt) megcsinálja bent a sültvért,toros káposztát..stb
süti beállítások módosítása