A cukrászat Picassója
2013. április 29. írta: világevő

A cukrászat Picassója

Így szokták emlegetni, de a világ legjobb cukrásza sem lehet nagy tévedés Pierre Hermével kapcsolatban. Az 51 éves elzászi származású, de első sorban Párizsban és Japánban aktív cukrásznak tényleg nem nagyon van konkurenciája ezért a címért, ha máshonnan nem, onnan garantáltan ismered a művét, hogy gyakorlatilag mindenki, amatőrtől a profi cukrászig, az ő macaronreceptjei alapján próbál dolgozni. Nem sok sikerrel. Talán van valami titok? Holnap reggel megkérdezem tőle!

Az aktuális kreációk, a céleste (mennyei) sorozat, eperrel, rebarbarával, maracujával:

580x405_CELESTE_FAMILLE_2.jpg

Nekem Párizs a világ egyetlen városa, ahol édes szájú vagyok. Sorban járom a cukrászdákat, tesztelgetem a nagy cukrászok mindenféle kreációt, kóstolgatom a mille-feuille-öket, a macaronokat, a klasszikus és a modern francia cukrászati csodákat. És persze Pierre Hermé is állandó célpont, rengetegféle sütijét és macaronját (abból konkrétan a komplett 2011-es szortimentet) ettem már, főleg a Saint-Germain városrészben található butikjában szoktam bevásárolni, amit aztán vagy valami parkban, vagy például a Saint Sulpice templomnál levő téren egy kávézóban fogyasztok el, ha rábólintanak a felszolgálók. (Párizsban a cukrászdák általában csak boltok, kevés az úgy nevezett Salon de thé, azaz teaház, ahol a helyszínen is lehet fogyasztani.) 

granturizmó!: IMG 5486

Már jó ideje "üldözöm" a nagymestert, de olyan, mint egy rocksztár, lehetetlen vele időpontot egyeztetni, soha nem ér rá, nyilván rengeteget is utazik, de az is benne lehet, hogy a világ minden pontjáról hatalmas érdeklődésnek örvend. Eddigi legjobb eredmény az volt, amikor sikerült kicsit bejutnom a színfalak mögé az egyik üzletében, és még egy kis videót is lészíthettem a fotók mellett, általában egyiket sem tolerálják.

granturizmó!: IMG 5496

Kedden reggel viszont végre összejön a nagy találkozás, gondolom ő egy kicsit kevésbé izgul nálam, kaptam tőle fél órát, hogy feltegyem a kérdéseimet. És nem akarok önző lenni, azaz szívesen felteszem a ti kérdéseiteket is. (azért a választás, szerkesztés jogát fenntartom, limitált az idő is, a lehetőségek is)

granturizmó!: IMG 5492

Szóval mit kérdeznél a világ legjobb cukrászától?

További posztjaim a témában: Ladurée és Pierre Hermé reggeli Párizsban, a legnagyobb lyoni cukrásznál, egy japán zseni Párizsban és a legjobb párizsi macaron.

granturizmó!: IMG 0096

Booking.com

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagevo.hu/api/trackback/id/tr325251811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

victor vacendak 2013.04.29. 12:53:49

ezek egy amatőrtől csoda különlegesek lennének, de egy profitól átlagosak. még, hogy picasso. bár, a kék korszakát leszámítva akár pejoratív jelzőként is használható, akkor viszont egyetértek.

Savior 2013.04.29. 13:05:53

@victor vacendak: Na és ezt a kép alapján mondod, vagy kóstoltad is őket? ...

Langyos Takony 2013.04.29. 13:16:58

1 kg gesztenyemasszához mennyi és milyen rumot tesz, amikor gesztenyepürét keszít?

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2013.04.29. 13:25:29

@victor vacendak: boldog vagyok, hogy épp az én szerény blogomon sikerült leleplezni egy ilyen összeesküvést, és végre valaki kipukkasztotta a világméretűre duzzadt Pierre Hermé buborékot! Az egész világot átverheti, de a mi eszünkön azért nem jár túl olyan könnyen! Amúgy konkrétan melyik süteménye kóstolása közben döbbentél rá, hogy ekkora szélhámos az öreg?

Kelly és a szexi dög 2013.04.29. 13:25:44

egy jó franciakrémest megennék!

Zed is not dead yet 2013.04.29. 13:31:14

Én azt kérdezném meg tőle: Enne egy kis töltött káposztát?

Muhammad Balfas 2013.04.29. 13:33:44

@világevő: Az Ibolya presszóban biztos finomabb a süti..

pilar ternera 2013.04.29. 13:34:15

pl. azt, hogy mi lehet a macaron világsikerének a titka? mert én komolyan nem értem...

Popeye76 · http://zugloihazelado.atw.hu 2013.04.29. 13:35:41

Engem az érdekelne, hogy melyik az igazán jó csoki és mi alapján válasszon az ember? (ok, amelyik ízlik, de mégis...)
Felhasználás célja: egyszerű evés vagy torta tetejére kulimász.
Értem, hogy a kérdés nem egészen egzakt és szakmai, de engem ez érdekel, és még valami:

Mitől lesz jó a krémesben a krém? Úgy értem, habos, könnyű, kicsit vaníliás és mégis összeáll. Szóval?
(én csak a Ruszwurm krémesére emlékszem határozottan, egyszer a Pilók cukiban is ettem jót, de a többi helyen mindig kérdéses, mit kap majd az ember)

Zed is not dead yet 2013.04.29. 13:36:24

Egyébként meg a titok szerintem ott van, hogy ha bemész egy hiperbe Párizsban és veszel (különösebb válogatás nélkül) 3 Db barackot (mondjuk) vagy egy maréknyi epret, arról iszonyúan nem az fog eszedbe jutni amit itthon vettél - akár ugyanannak a cégnek - a boltjában. (Szerintem ezen a hosszúsági körön, már csak azokat a maradékokat árulják, amit ott ki se mernének tenni.)

Hát innentől meg nem nagy kaland epertortát csinálni valóban finom tejszínnel és valóban finom eperrel, nem pedig rágós takony-jelegű eperutánzattal és gyenge tejszínimitációval (mint itthon).

szájhúzó kutya · http://szajhuzokutya.blog.hu 2013.04.29. 13:36:29

én kóstoltam, semmi különös, mint a túlhájpolt szemetek általában és rusnyák mint egy LV táska:D

protézisesh 2013.04.29. 14:09:12

@pilar ternera: +1, mert ez engem is érdekelne. Én ettem az ő butikjából származó makaront (bár a 2 óra repülés + ugyanennyi autózás lehet, hogy kiölte belőle a varázslatot, de) én nem szerettem bele.

@világevő: Érdekes lenne még megtudni, hogy a nálunk "franciának" gondolt sütik (franciakrémes, ekler-fánk/éclaire) vajon franciák-e szerinte?

Vagy azt, hogy ő maga fogyasztja-e a termékeit, és ha igen, melyik a kedvence?

@Zed is not dead yet: sajnos ez is így van, Győrben árulnak eperkosárkát, ami növényi alapú habbal van összegányolva (valami a margarin és a hungarocell között), az eper jobb esetben "csak" ízetlen, rossz esetben roppan, mint a kígyóuborka. Viszont ugyanez az eper (hiába ízetlen és kemény) másnapra szép zöld szakállt tud növeszteni a hűtődben.

Az egyetlen, ami íz-azonos a magyar boltokban, az a kristálycukor...

pilar ternera 2013.04.29. 15:05:39

@efes: oké, de miért pont ezt hájpolják? bármi mást is lehetne, ami még finom is. persze, ez szubjektív...

2013.04.29. 15:10:21

eleve mekkora hülyeség egy szakácsra/cukrászra/borászra azt mondani, hogy a világ legjobbja. Mi alapján? Hogyan méred?

2013.04.29. 15:13:32

@pilar ternera: én a Daubner-féle pogácsát hájpolom. Csak nincs gasztroblogom-újságom, így csak a szűkebb környezetemben hintem az igét.
Biztos, hogy jónak kell lenni, de hogy ki lesz gigamegasztár, az már nem elsősorban a mesterségbeli tudásról szól szerintem.

GONOSZ 2013.04.29. 15:13:44

Egy kérdésem lenne hozzá, mi a fontosabb a külalak, vagy az íz? pontosabban akkor is kiadna e a kezéből egy süteményt, ha az íze nem tökéletes, de a látvány hibátlan?

victor vacendak 2013.04.29. 15:14:36

@világevő: kóstolás? miért picasso-t netán enni szokták? a külcsínről írtam, hogy az átlágos - ha már vizális bizniszben utazó képzőművésszel hoztad kapcsolatba. a képek alapján. ;-)

jozicsenko 2013.04.29. 15:15:22

szépek amit csinál: de csak édesek? vagy elhajlik a savanyú / csipős v. erős (chillis) / kesere (étcsoki) irányába is?

Popeye76 · http://zugloihazelado.atw.hu 2013.04.29. 15:18:17

@netukki: Igen, ismerem a Zazzit, abszolút különleges és jó hely. Én vadászom az ilyeneket!
Ebben a kategóriában futnak még (azaz különleges és jó):
Baromi drága és nagyon jó (készüljetek, hogy helyben fogyasztásért +10% (12%?) szervízdíj, elvitel esetén csomagolási díj is van)
www.villa-bagatelle.hu/cafe_hu

és a Desszerszalon Vácon (azaz Mihályi cukrászda) szerényebb árfekvésben, hasonló minőségben:
hu-hu.facebook.com/Desszert.Szalon

Nekem ők a 3 legkirályabb (és legkülönlegesebb) cukrászda Magyarországon. Ha tudtok még jókat, írjatok, mert vadászok rájuk: sajnos nagyon ritkák.
Daubnert nem kell említeni, ők azért a mai napig az etalon, csak nem az ilyen hiperűr sütik kategóriában indul.

jozicsenko 2013.04.29. 15:19:34

ui: most meséltek olyan tiszántúli receptről, ahol diót (dióbelet, tisztitva, kicsit pörkölve) kuktában megfőztek majd azt tették a hortobágyi palacsintába velő helyett (még nincs meg a teljes recept, bocsánat)

teljesen örült ötlet vagy náluk is vannak ilyen bolond dolgok?

pilar ternera 2013.04.29. 15:26:12

@gwr: én nem is az ő szakmaiságát vontam kétségbe, a macaron-őrületet kérdőjeleztem meg.

chocco channel 2013.04.29. 16:02:21

Kerdes: szerinte ki a vilag legjobb cukrasza?

Jokerpofa 2013.04.29. 16:07:13

Ennyi pénzből annyi dobostortát veszek a tescoban, az egész utca azt eszi egy hétig, sőt még lefagyasztani is tudok belőle karácsonyra, sznobok vagytok, hogy ilyenekre költitek a pénzt, máshol meg éheznek.

bocccs :P

különvélemény 2013.04.29. 16:08:39

Megkérdezném, hogy édesszájú e...

különvélemény 2013.04.29. 16:10:09

Meg azt is, hogy szerinte miért nincsenek ilyen kreációk a sós sütemények körében.

altimus 2013.04.29. 16:53:07

@pilar ternera: en speciel kedvelem a macaront. peldaul a merete miatt. be lehet kapni 1-2 darabot es kesz. siman lehet kerni ket macaront egy uzletben, nem kell tulzasokba esni. raadasul a macaron valtozatos is, egy epres macaron teljesen mas elmeny mint egy konyakos/pezsgos/csokolades. amugy pl. a svajci sprunglikben abszolut tokeletes a macaron, nem kell erte feltetlenul parizsba utazni.

Denzelii 2013.04.29. 17:04:30

- Milyen cukrot használ?
- Kristály, nád és ilyen válaszok esetén: miért készít egészségtelen ételeket?
- Steviaból milyen süteményeket szokott készíteni?
- Tejszín, finomított cukor nélkül, fixáló, zselatinok, élesztő, finomliszt alapanyagok nélkül milyen sütiket készít?

különvélemény 2013.04.29. 17:12:52

@Denzelii:
Nem hinném, hogy egy szárcukrász, vagy akár sztárszakács ne röhögne ki ilyen kérdések láttán...
Ez csúcsgasztronómia, ahol NINCS stevia, meg margarin, meg egyéb műanyagok.
Ha meg még a tejszínt is bűnösnek tekintenéd az interjúban, akkor hangos röhögésbe törne ki.
Mit rakjon bele, növényi zsírkészítményt? LOL

Before · http://azbeszt.blog.hu 2013.04.29. 17:15:00

Szenzációs, mekkora kreténmágnes poszt ez.
Gyöngyöt a disznók elé...
Ami engem érdekelne (de ez is nagyon sablonos kérdés), hogy mi az, amit kihívásnak tekint. Megcsinálta a hagyományost tökéletesre, aztán kitalál nem hagyományos dolgokat, hova lehet innen elmozdulni (és akar-e egyáltalán, vagy elégedett azzal, hogy "jó iparosként" hozza magából a maximumot)? Illetve B kérdésként érdekelne, hogy volt-e (van-e) olyan elképzelése, amit nem tudott kivitelezni. És meg tudná-e mondani, hogy miért?

altimus 2013.04.29. 17:17:10

@Denzelii: minden a mennyisegtol fugg. en alapbol nem hiszek abban, hogy a termeszetes anyagbol keszult etel egeszsegtelen lehet, megha az finomitott cukor, vaj, tejszin ... akarmi is. minden a merteken, a mennyisegen mulik. en speciel szivesebben eszem egy szelet finom, minosegi sutemenyt mint 3 szelet szart.

laborvali 2013.04.29. 17:55:38

-ilyen magasságokban mi tud még neki inspirációt adni-akár a macaronok kapcsán, amikből szezonról szezonra új kollekciót talál ki?
- már protézisesh is kérdezte, de engem is érdekelne: neki személy szerint mi a kedvenc édessége, ezt akár úgy is fel lehetne tenni, amikor otthon lazít, mit fogyaszt szívesen?
- mivel győzné meg a "semmi édesség, mert attól kövér leszek és amúgy is egészségtelen"- követeit arról, hogy fogyasszanak sütit?
- miért éppen a macaront pécézte ki magának anno, mint alapkövet?
- elárulna-e a mezei laikusoknak valami egyszerű receptet vagy trükköt(nem muszáj makaronnal kapcsolatosat)

2013.04.29. 17:55:40

@pilar ternera: én egyetlen dolgot vontam kétségbe: hogy lehet vkit a világ legjobb cukrászának nevezni. Ez olyan, mintha lenne világ legjobb építésze, festője, írója.

2013.04.29. 18:00:53

@Denzelii: "Tejszín, finomított cukor nélkül, fixáló, zselatinok, élesztő, finomliszt alapanyagok nélkül milyen sütiket készít?"

mangalicaszalonnást

egyseg.org · http://egyseg.org 2013.04.29. 18:04:50

@altimus: Igazad van. 3 szelet szart aligha enne meg valaki is szívesen. Bár ebben a világban... :)

Késes Szent Alia 2013.04.29. 18:45:03

"Szóval mit kérdeznél a világ legjobb cukrászától?"

Hogy miért van a cukrászoknak (és szakácsoknak) olyan elképesztően magas sapkájuk, és mivel tűzik a fejükhöz, hogy ne essen bele a süteménybe, amikor előrehajolnak.

Ezres Klub 2013.04.29. 19:34:01

Istenem, mennyi idióta van a Földön....
Lécci kérdezd meg, hogy szerinte a következő évben mi lesz az új trend az ízek, sütik tekintetében. Lesz-e olyan kreáció, ami akkora "karriert" fut be, mint a macaron? Melyik gyümölcsöt vagy fűszert fogják felkapni?
Illetve még egy kérdés: láttam, hogy készít lekvárokat is, szerinte a málnalekvárt mivel érdemes megbolondítani?
Köszönöm:)

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2013.04.30. 00:53:17

@victor vacendak: na jó, ott a pont :)

@Popeye76: @netukki: Zazzi jó, a Váci desszertszalon is nagyon (Mihályi László), a Bagatelle-ben azért jók a sütik, mert oda is ő szállít... :)

gonna 2013.05.01. 03:31:41

Itthon az egyik kedvencem az Auguszt, ahol jó néhány kiváló süti van. Néha Desszert Szalon, bár nekem túl édes. A Zazzi jó, de messze van és nem azokat a fajta édességeket kedvelem. A minap viszont, az elsőnek említett kedvencemnél gesztenyepürét rendeltem elvitelre - nagykeres ipari dobozból tették a krumplinyomóba a masszát... Van olyan új cukrászda is, ahol az alapanyagok elég jók, de a mester valószínűleg még a túrós lukácsnál inaskodott. P Herméről kóstolás után mindenki elhiszi, hogy világon a(z egyik) legjobb. www.pierreherme.com

mitmiért? 2013.05.01. 22:54:56

A legjobb sütik messze a La Pralineban vannak, jobb, mint a Gresham. Zazzi nekem csalódás. Villa bagatell ott van a dobogón.
De az anyósom is :-)

zadig&voltaire 2013.05.03. 10:54:17

@Jokerpofa: te testesíted meg a végletekig demagóg, beszűkült, fájdalmasan árérzékeny magyar prolit. De minek olvasol ilyen blogot? Hogy felidegesítsd magad?

Jokerpofa 2013.05.03. 15:55:12

@zadig&voltaire: te pedig a félanalfabéta usert, aki nem érti az iróniát :))

ehran 2013.05.03. 20:34:24

@gwr: Mondjuk ha egy rakás helyen hivatkozási alap az ürge; ha a világ minden tájáról járnak hozzá tanulni, ráadásul a saját országukban híresnek tartott cukrászok is; ha professzionális tankönyvekhez kérik fel a segítségét; ha messze földről vándorolnak az üzletébe vásárlók; ha nemzetközileg is híres szakácsok és cukrászok őt nevezik meg etalonnak - akkor azért el lehetne gondolkozni rajta, vagy legalább gyanús lehetne, hogy talán valóban nem kutyaütő.

ehran 2013.05.03. 20:53:45

@Denzelii: "Tejszín, finomított cukor nélkül, fixáló, zselatinok, élesztő, finomliszt alapanyagok nélkül milyen sütiket készít?"
Ehhez nem kell Pierre Hermé, én is elárulhatom: lényegesen szarabbakat. Ha szuperegészségesen akarsz élni, vagy allergiás vagy valamelyikre, ne egyél desszertet, legfeljebb gyümölcsöt. Ostobaság ez amire célozgatsz, minden a mértéken múlik. Oké, persze hogy túlzok (csak elragadtattam magam), nem mondom, hogy a fenti anyagok nélkül nem lehet ehető süteményt készíteni - én is csináltam már, olyat persze, ami eleve úgy lett kitalálva, hogy nem kell hozzá egyik sem. De ezen anyagok tiltásával a desszertek 95%-át agyonütötted, és nem, a sok pótló vacak, amit helyettük javasolnál, feleennyire nem jó, hiába próbálod magadnak is bebeszélni.

Denzelii 2013.05.03. 23:14:24

@ehran: Én nem áltatom magam, nem eszek pótló vackokat. Nem élek szuper egészségesen sem.
De nem is gondolom, hogy csúcsgasztronómia az, ami ilyen anyagokból készül (és ezért alapvetően jó nem lehet).
Persze mértékkel lehetne enni mondod, de igazából nem: a cigi/alkohol is így kezdi, hogy csak kicsit, heti egyszer. Aztán évek alatt ha összedadod a rontó hatást, kiderül hogy mégsem volt az jó. És a cukrot (édességet) a szervezet jutalmazza, mert ez van belénk kódolva, azért nehéz is megálni. Főleg egy kiadós ebéd után nehéz azt mondani, hogy egy kicsi sem árt.

De lehet nyugodtan másképpen gondolkodni, gondolom más a tapasztalatod is. Azért egyszer majd nézd meg, hogy a finomított cukor felhasználás, és a cukorhoz köthető egészség romlások hogyan alakultak az elmúlt 100 évben, és mi a tendencia az elmúlt 10/20 év alapján.

különvélemény:
"ahol NINCS stevia, meg margarin, meg egyéb műanyagok." A Stevia egy növény, páran itthon is termesztik. A levele nagyon édes. Nézz utánna, egyél, mielőtt zölségeket beszélsz.
"a meg még a tejszínt is bűnösnek tekintenéd". Ajaj, teljes népcsoportokat eliminálsz? :) A tejszín emésztése a felnőtt lakosság nagy részének problémás. Jóval délebre 100%-ban. Itthon kb 40% -ra tehető. Nagy része ezen embereknek nem is tudja, hogy már nem szabadna ennie.
"Mit rakjon bele, növényi zsírkészítményt? LOL ".
Na ez pont műanyag, én ilyet nem mondtam.

gwr: Azért van még pár dolog ezeken kívül. Persze messze nem lesz ilyen mutatós. Én csináltam már házi kovásszal sütit, és nagyon finom volt.

ehran 2013.05.03. 23:28:02

@Denzelii: Tudom, hülyén hangzik, de a csúcsgasztronómia nem egészségtábor. Ott egy ételnek a lehető legjobbnak kell lennie, nem a legegészségesebbnek. Nem feladata azzal foglalkozni, melyik alapanyagnak milyen hatása lehet az emberre - pláne amíg a "hozzáértők" sem tudnak erről megegyezni, lásd a szinte naponta változó álláspontot vaj/margarin, koleszterin, bor, tojás, hal, húsok, hüvelyesek meg rengeteg egyéb ügyben. Egy mille-feuille-t pl. _soha_ nem fogsz tökéletesen elkészíteni tejszín, tojás és cukor nélkül. A fogyasztó felelőssége eldönteni, hogy ezekből mennyit eszik.
És amúgy azért, mert Neked nem tetszik, bizony _ez_ a csúcsgasztronómia, illetve jelen esetben a csúcscukrászat. Egy vegán, egészségcentrikus cukrászda sosem lesz ilyen jó - és nem azért, mert ne tudnának adott esetben jó süteményeket készíteni, vagy ne lehetnének nagyon jók a kategóriájukon belül, hanem mert az alapanyagkorlátozásukkal kapásból kiejtik magukat a cukrászat egy rakás területéről, illetve sok esetben "kényszermegoldásokat" kell alkalmazniuk, kompromisszumokkal.

ehran 2013.05.03. 23:35:58

@Denzelii: Ja, a pótló vacak alatt nem a mesterséges pótszerekre gondoltam, hanem arra, amikor egy normális süteményreceptben próbálod az egyes hozzávalókat lecserélni valami nagyon egészségesre - mint pl. az általad javasolt stevia is. Tudom, hogy nem mesterséges, hanem egy növény, mi több, van is itthon, és használtam is. Érdekes, de marhára nem tud úgy viselkedni mint a cukor (megnézném mondjuk ahogy karamellizálod), és mindig meglesz a mellékíze. Akkor már inkább nyírfacukor, ha bírod anyagilag, bár az sem teljesen ugyanaz.

medvedr 2013.05.05. 21:26:19

@Before: Te is egyike vagy ezen kreténeknek. A többiekkel ellentétben, te jól hozod a múlt század hetvenes éveiben alkoholizmusuk miatt üzemi lapokhoz került ún. újságírók kérdéseinek a színvonalát, és stílusát. Ők ezt avantgárdnak gondolták valamiért, te szerintem szimplán ennyit tudsz.

Denzelii 2013.05.07. 22:46:18

@ehran: A stevia és a xilit nem is igazi cukrok, hanem cukor alkoholok. Van egy OH csoport többletük. Meg ha jól emlékszem, a xilitben a C is másképpen kapcsolódik. Éppen ezért nem is igazi cukrok. Nem is lehet őket karamellizálni. Sőt antibakteriálisak, ezért nem lehet velük keleszteni.
Másik oldalról csökkentik a fogszuvasodást, a fertőzéseket (pl.:száj, fül). Valamit valamiért :)

"Nem feladata azzal foglalkozni, melyik alapanyagnak milyen hatása lehet az emberre " <- én nem ezt olvasom ki a gasztronómiából, de úgy látom mások sem:
hu.wikipedia.org/wiki/Gasztron%C3%B3mia
hu.wikipedia.org/wiki/%C3%89tel

Meg étel, élet, élelem vs méreg. Egy etimológus biztos jobban el tudná magyarázni, hogy az élethez (ételhez) a méreg nem passzol.

Az hogy milyen az egészséges táplálkozás azt még 50 év múlva sem fogjuk tudni. De ez nem jelenti azt, hogy bizonyos ételekről/alapanyagokról azért ne lehetne tudnia, hogy károsak (persze minden anyag méreg, csak kérdés a koncentráció és a mennyiség).
Ilyen pl. a finomított cukrok, finom liszt, mesterséges glükóz-früktóz szirup.

Például ott van a mekis hamburger. Junk food. Beltartalmi értéke megegyezik a fönti képen látható ételekkel. De ez csúcsgasztronómia. Az meg junkfood. Mert ennek van 250 éves hagyománya, meg európa, meg arisztokrata múltja, meg francia meg mit tudom mi, az meg proli amerikai gyorskaja.
Napi néhány burger ugyanúgy káros, mint napi néhány süti ezekből.

"És amúgy azért, mert Neked nem tetszik, bizony _ez_ a csúcsgasztronómia, illetve jelen esetben a csúcscukrászat."
Attól mert mások mást gondolnak mint én, esetleg többen is vannak, még nem biztos hogy az a jó. Sőt attól sem biztos, hogy ezt többen és régebb óta gondolják. (persze fordítva is igaz lehet)

Amit megeszünk, az alapvetően meghatározza a szervezetünk működését. A szervezetünk csak abból tud építkezni, amit megeszünk.
Nem mindegy mit eszünk. És a cukrok alattomosan belenyúlnak ebbe a rendszerbe.

Ezt éltetni, csúcsnak nevezni, nekem fura. De hát nem vagyunk egyformák.

ehran 2013.05.08. 00:31:50

@Denzelii: Ha nem alkalmas karamellizálásra, sem kelesztésre, akkor csak erősen korlátozottan használható cukrászatban, azaz a többi süteményhez kell a cukor. Visszakanyarodunk oda, hogy egy olyan cukrászda ami nem használ cukrot (azért remélem érzed ebben az iróniát, cukrászat) egyszerűen nem lehet annyira tökéletes, mint egy normál. Szóval mindenképp Pierre Hermé nyerne. ;)

Tökmindegy mit ír a wikipédia (bár olyat nem láttam benne, hogy egy szakácsnak vagy cukrásznak orvosnak is kellene lennie), milyen alapon foglalnának állást a szakácsok/cukrászok olyan egészségügyi kérdésekben, melyekben az _orvosok és szakértők sem_!! tudnak közös nevezőre jutni?

És méreg a fűszerek jó része is, egyes zöldségek, gyümölcsök, halak, stb. :)

Ó, és persze a mekiben is a létező legoptimálisabb állagra törekszenek az egyes anyagoknál, a legjobb minőségű anyagokat használják, és a szakmájuk csúcsán lévő mesterek készítik el? Amíg nem világos, hogy nem a kalóriaszámtól függ, hogy valami csúcsgasztronómia-e vagy sem, addig tök hiába vitatkozunk itt a témáról.

Nos, ha a többség véleménye és a szakmai kritika megegyezően állítja, hogy ez a jobb, akkor bizony ez a jobb. Azon persze vitatkozhatsz, hogy ez-e a legegészségesebb is. De az meg ugye más kérdés, és más körre is tartozik a megvitatása. Megjegyzem valószínűleg kevesebb adalékanyagot használnak a fenti intézményben, mint az átlagos cukrászdák 90%-ában.

Ezres Klub 2013.05.09. 09:47:08

@Denzelii:
Csak annyit jegyeznék meg, hogy a dédnagyapám híres cukrász volt, 97 évig élt. Soha nem használt mesterséges adalékokat, csak "egészségromboló" cukrot, tejszínt, finomlisztet. Az ő sütijein nőtt fel az egész család, és mindenki egészséges. Csak a félművelteket lehet meggyőzni pl. a xilit használatáról, mert ők elhiszik, hogy nyírfából vonják ki, pedig ha utánanéznének, tudnák, hogy kukoricacsutkából készül. A kukoricaszirupról meg köztudott, hogy káros!
Amúgy nálunk az egész család fogyaszt tejtermékeket, nagyanyám naponta megivott egy nagy pohárral, soha semmi baja nem volt. A mai modern betegségek a sok mesterséges, ki tudja honnan származó adalékok miatt alakulnak ki. Amióta olívaolajat, vajat és tejszínt használok a főzéshez, csökkent a koleszterinszintem, ami amúgy sem volt soha magas.

tomaymanita 2013.08.14. 20:48:33

Néhány komment olyan, hogy arra gondoltam, hogy milyen jó, hogy Pierre Hermé nem tud magyarul es nem tudja elolvasni. :-(

christophe 2014.04.04. 20:05:36

@Jokerpofa: Tesco-bol pèkàrut,cukràsztermèket venni bun,annàl szarabb a vilàgon nincs!akkor inkàbb dobj ossze otthon vmi egyszeru sutit ,sokkal jobban jàrsz!

christophe 2014.04.04. 20:07:30

@Jokerpofa: jaa most làttom ironia volt,sorry, vèlemènyemet azèrt fenntartom :-)
süti beállítások módosítása