Akarod tudni milyen egy 3 Michelin-csillagos étterem? Akkor autózz érte 1 órát!
2016. július 31. írta: világevő

Akarod tudni milyen egy 3 Michelin-csillagos étterem? Akkor autózz érte 1 órát!

A fenti adatokhoz némi kiegészítés: Budapestről számoltam az 1 órát (vagy épp Mosonmagyaróvárról, Székesfehérvárról, Csesznekről vagy épp Pilismarótról, hogy ne legyen ennyire fővároscentrikus...) és természetesen nincs (sajnos) 3 Michelin-csillagos étterem Magyarországon, 2017. márciusig még 2 se, Budapesten se, így az étteremkalauz jelölésének értelmét vettem alapul: olyan étterem, ami önmagában megér egy utat.

2016-07-23.jpg

Ami meg ugye mag a a cél, de ezt most hagyjuk. Mert itt most nem az út volt a cél, hanem Pesti István meglátogatása, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy alaposan bele is kóstoljak a menüjébe. Erre pedig Tatán van lehetőség, a tatai tó partjára költözött ugyanis tragikus hirtelenséggel a Tantinak Michelin-csillagot szerző, korábban többek között a (régi) Babel étterem konyháját is vezető, kiváló séf. (Itt írtam részletesen róla, legskandinávabb magyar séfnek titulálva, itt pedig részletesen bemutattam a csillagos menüjét) Vagy legalábbis akkor még tragikusnak tűnt a távozása, de a látogatás a Platánban alaposan megváltoztatta a véleményemet. 

A helyszín maga is lenyűgöző, olyan, mintha Svájcban lennénk egy tó partján, maximum a havas hegycsúcsok hiányoznak a háttérből, de minden másban tökéletes az illúzió. Ennek köszönhetően teljes a relax, kikapcsolódás, már az üldögélés is nagy élmény lenne, de azért mi enni jöttünk főleg!

Kaptunk egy kis minikóstolót az előételekből is, ez szerintem nem része a menünek, pedig, ha lenne degusztációs menü, nagyon passzolna bele. A tálalás meg szokás szerint gyönyörű, a képen nem látszik, de a fadoboz alsó rekeszében ráadásul még füst is volt:

Featuring 232 éves platánfa, a hely névadója, és elég tökéletes árnyékolástechnikai megoldás a terebélyes teraszra.

És akkor jöjjenek szép sorban az étlap tételei, egytől egyig kiegyensúlyozott, nagyon szépen tálalt, könnyen értelmezhető, de mégis sok apró finom 'Pestis' meglepetést tartogató fogások. Meg lehet őket simán enni jó étvággyal, de akinek van kedves, ereje, ízlése hozzá, még egy halom különleges élményt kap, ha figyelmesen eszeget. Kevés olyan séf van itthon, akinek ennyire egyértelműen felismerhetők az ételei, ami persze még kevés lenne, ha nem lennének közben hihetetlenül jók is. Így viszont ez elég nyerő kombináció!

Marhatatár, uborka és kacsamájtorchon cseresznyével, pisztáciával:

Levesek: karalábé-csirke, és pisztráng zöld borsóval, favababbal:

Borjúbríz patiszonnal és Szent Jakab kagyló karfiolla, ököruszállyal töltött raviolival:

És a desszert, málna, mogyoró, csokoládé:

img_6301.jpg

A séf és a Platán:

img_6303.jpg

Budapest nagyot veszített Pesti István távozásával, de a fővárosnak amúgy is komoly szívóereje van (ennek köszönheti például a most hazaszívott Babel-séfeket is), így inkább úgy fogalmazom, hogy a vidéki Magyarország nyert egy fantasztikus séfet!
És hogy fog-e erre csillagot kapni? Nem.
(Hogy miért nem, az kiderül a kalauz főszerkesztőjével készített interjúmbólCsillagokról bővebben itt írtam.)
És igen, nagyon megér önmagában is egy utat Pesti konyhaművészete, de nem eretnekség akkor már kiegészíteni egy egész napra a kirándulást, van ott bőven látnivaló.

Élő videótudósítások miatt is érdemes csatlakozni! Most épp Brazíliából. El is készült az első brazil poszt.

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagevo.hu/api/trackback/id/tr838914816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bandiko 2016.07.31. 15:19:21

Én elolvastam (mint rájöttem: megint) a Michelin-főnöknővel készített interjút, de nem derült ki, hogy miért ne kapna erre csillagot. Mert a nagyvárosokra koncentrálnak majd?

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2016.07.31. 15:20:44

@bandiko: igen! Országos kalauz nem várható sajnos.

Aptyuka 02 2016.08.01. 00:18:01

Nem akarom tudni, de tudomásul veszem, hogy ilyen sznoboknak is lenniük kell.
Én ilyen tányérokat szoktam odaadni az asszonynak mosogatásra - igaz, hogy nálunk Ő tízcsillagos!

bontottcsirke 2016.08.01. 08:14:18

@Aptyuka 02: Nem kötelező ott enni, no meg azért hogy ideröfögj valamit, kár nyilatkozni.

bontottcsirke 2016.08.01. 08:15:18

Valóban zseniális ízek vannak a Platánban, Tata pedig az ország 10 legjobb településében dobogós, ha nem a legjobb.

A fickó 2016.08.01. 12:27:08

@Aptyuka 02: Én sem akarom tudni, de tudomásul veszem, hogy még mindig vannak sokan olyanok, akik kevésbé kifinomult ízléssel bírnak. A sznobok és a műértő ínyencek, az nem ugyanaz a kategória. Egy igazán jó alapanyag, állati vagy növényi, rettentő sok törődést, gondoskodást igényel, és az nagyon sokba kerül, márpedig e nélkül nincsen jó étel.
Amúgy, nem főzhet túl jól az asszony, ha ennyit meghagysz a tányérokon. :D

noanoa 2016.08.02. 16:16:03

Uramisten.... Aki ezt ételnek nevezi, annak kívánom, hogy sose jusson más a tányérjába.... illetve a faládikájába. Eszem megáll.

akut schizo effektív pszichózis 2016.08.02. 16:55:36

nem terveznek országosat? mi ennek az oka? ausztriában meg eldugott falvakban van egy utcában két darab három csillagos étterem.

Billy Pilgrim 2016.08.02. 17:46:37

@noanoa: biztos vagyok benne, hogy tuti tipped is van arra, hogy a bivalymocsoládi Peti bácsi korcsmájában csak 950Ft a 70dkg-s mócsingpörkölt! Na az az igazi, az kell a magyarnak :DDDD

fingerbangs 2016.08.02. 18:12:23

árakról lehet valamit tudni? indulás előtt még átgondolnám mennyiből lakunk jól

akrosztikon 2016.08.02. 18:25:02

Szép, szép, de egyáltalán nem kiemelkedő. A tálalás az én ízlésemnek néhol indokolatlanul szellős, túl sok a snassz kenyér, Szent Jakab kagylót pedig egyszerűen nem vagyok hajlandó Magyarországon enni. Nem ide való. Arra ott van Spanyolország, Franciaország vagy Olaszország. Felejtsük már el. Az első tányér a kenyérrel és a gyalult uborkával nagyon kínos nekem. Ha komoly étteremben kihoznának nekem egy ilyet, komolyan a határán lennék annak, hogy otthagyjam az éttermet. Ha Pesti István megerölteti magát, egy csillagra Budapesten talán jó lehetne, de kettőt már biztos nem hozna. Egy csillagot pedig más is tud. Az persze jó, ha vidéken is vannak jó éttermek.

akrosztikon 2016.08.02. 18:27:08

@fingerbangs: Nem tudom, hogy te hogy jársz étterembe, de én általában úgy, hogy előtte szépen begépelem az étterem nevét a google-be és megnézem az étlapot az étteremet étlapját. A Platánnak ráadásul nagyon kis korrekt honlapja van.

vizsla_barat 2016.08.02. 18:47:30

@akrosztikon: kiveve hogy nincsenek kepek es leirasok az etelek mellett es a chef's special ures.

Bright side of life 2016.08.02. 18:51:57

Szerintem ott van a legjobbak között és van benne fejlődési potenciál.
Megnyugtathatom az egyszerűbb ételek kedvelőit, van rántott hús, sült krumplival is és nem is akármilyen. A krumplit általában mellőzni szoktam (így alakult), de ez a verzió függőséget okoz; kívül kicsit sós, ropogós kéreg, belül szinte krémes állagú... A húson és az elkészítésén is látszott, hogy nem a 'maradék-elv' alapján készült.
Remélem, tartósan megmarad ilyennek (vagy még jobbnak) a hely.

akrosztikon 2016.08.02. 18:56:00

@vizsla_barat: Te kis telhetetlen.:) Itt most az árakról beszéltünk. Ezek kiderülnek a honlapról. Az, hogy kinek milyen igénye van fotókra és leírásokra, az már más kérdés.

vizsla_barat 2016.08.02. 19:01:52

@akrosztikon: na igen, itt vagy egy a pornepnek: www.applebees.com/menu/wood-fired-grill/bone-in-pork-chop-with-honey-apple-chutney
Nagyjabol beazonosithato alapanyagok,kep es rovid leairas. Plusz az alja nepnek az ar. Persze egy olyan etterem ahol egy kisse magasabbak az arak nem tud egy marketingest megfizetni.

akrosztikon 2016.08.02. 19:08:20

@vizsla_barat: Igen, remek. Különösen online rendelve lehet nagyon finom.:)

vizsla_barat 2016.08.02. 19:10:48

@akrosztikon: latom fikazni a masik oldalrol is lehet,megrendeled es kihozzak a kocsihoz. Ebben mi is a rossz?

akrosztikon 2016.08.02. 19:18:22

@vizsla_barat: Semmi, semmi.:) Igazi csemege lehet a kocsiban elnyammogni. Élvezd nyugodtan.:)

Bright side of life 2016.08.02. 19:19:38

@vizsla_barat: Semmi rossz nincs. Csak más műfaj. Amiről 'akrosztikon' ír az a fine dining, a rendelős kocsihoz kihozós pedig nem az. Attól még nagyon finom lehet, jó minőségű és jóllaksz vele. Mindkettőnek meg van a maga helye, közönsége.

vizsla_barat 2016.08.02. 19:23:04

@akrosztikon: hat speciel mi nem eszunk a kocsiban,nincs eleg szolgalo aki utana kitakarit.

vizsla_barat 2016.08.02. 19:23:54

@Bright side of life: a pelda arra volt hogy a fine dining nem tud egy nyamvadt honlapot osszehozni,mig a lenezett poreteto valyu igen.

akrosztikon 2016.08.02. 19:24:58

@vizsla_barat: Akkor hogyan kell ezt elképzelni? Kihozzák a kocsihoz és te meg megeszed a kocsi mellett az út szélén?

akrosztikon 2016.08.02. 19:27:10

@vizsla_barat: Igazad van, valóban nincs annyi fénykép és leírás a honlapon, mint pl. a köztudottan magas minőséget kínáló McDonalds vagy KFC honlapján.

Bright side of life 2016.08.02. 19:34:10

@vizsla_barat: Amint mondtam, más műfaj. A Platán menüje teljesen korrekt, beazonosítható, miből vannak az egyes ételek. Képek valóban nincsenek, de egyetlen jobb étterem sem tesz föl/ki képeket az ételeiről. Fogjuk fel műfaji sajátosságnak. Egyébként az ételfotó elég csalóka (jellemzően nem is ehető anyagokból állítják össze) lásd McDodós hamburger a plakáton és a tálcádon...

vizsla_barat 2016.08.02. 19:39:09

@akrosztikon: hazaviszed. Megeszed. Vagy atmesz a mcdonaldsba es ott. Cvagy a walmart szemetesen ulve.

vizsla_barat 2016.08.02. 19:41:39

@akrosztikon: nem eszek olyan helyeken. De amugy a minoseg mint fogalom,pont a fent emlitett ettermekben a legmagasabb,kezdve az alapanyagoktol a szervirozasig. Ez ugye a minoseg vs standard kategoria. amirol te beszelsz,az az emberek kepzeleteben elo minoseg (alfoldi porcelan vs herendi vagy tata nano vs rolls royce).

Bright side of life 2016.08.02. 20:28:17

@vizsla_barat: Azt hiszem, nem ugyanazt értjük minőségen. A minőségi követelmény egy jó étterem esetében nem pusztán méret-tömeg-összetevők stb. előírása és betartása, az csak ahhoz kell, hogy standardizálni lehessen az adagot és ne legyen támadható az adott gyorsétterem. E mellett egy jó étteremnél figyelnek pl. a felhasznált hús származási helyére, az állat tartási módjára vagy, hogy mivel etették (ti. más lesz az íze), vagy olyan helyről szerzik be az alapanyagot, ahol ezekre figyeltek.
Na ez a minőség egy másik szintje.
süti beállítások módosítása