Szuper magyar étterem, ami nem magyar. De mégis.
2013. szeptember 18. írta: világevő

Szuper magyar étterem, ami nem magyar. De mégis.

Van egy étterem, ami kifejezetten magyar, de mégsem az. Magyarországon van is, meg nem is, magyaros is, meg nem is, valami olyat tud, amit csak kevesen.

20130824-1.jpg

[Fontos: érzelmi politizálást/történészkedést törlök, tiltok, arra vannak más fórumok.]

Nem először jártam már Ausztriában, a kismartoni (Eisenstadt) Henrici étteremben, már elsőre is lenyűgözött a környezete is, de aztán még nagyobb boldogság volt, hogy egy egyértelműen turistás környéken kiválót lehet enni. Elég ritka kombináció az ebben a térségben, hogy egy luxusszállodának vagy kastélynak méltó legyen a gasztronómiai kínálata mondjuk az élményfürdő szintjéhez, vagy akár a szobákéhoz, szinte kivétel nélkül alulmúlják az éttermek a befogadóintézményt. (Na jó, ez például egy jó kivétel.) Itt pedig az Esterházyak eléggé kitalálták a környezetet:

IMG_1420.JPG

IMG_1421.JPG

Ez pedig már maga az étterem, a múltkor bezzeg sütött a nap, de azokat a fotókat most nem találom:

IMG_5296.JPGItt pedig látszik a szomszéd épület is, ami egy nagyon profi borbár, óriási kínálattal magyar borokból is. Az étterem az egykori istállóban kapott helyet (nyugi, kitakarítottak azóta rendesen, nincs szag, sőt itt olvasható még sok érdekesség a pár évvel ezelőtti óriási felújításokról.), a borbár az őrházban. Kicsit elegánsabb megoldás, mint a manapság divatos NDK-s lakókocsi. 1793-ban épültek egyébként, barokk stílusban és az étterem a bécsi tervező nevét viseli: Henrici (ejtsd: henricsi). (a lenti képen a távolabbi az étterem/istálló)

IMG_1480.JPG

Ezzel gyorsan be is fejezem a kultúrtrténeti fejtegetést és áttérek az ételekre, mert azoké - szerencsére - mégis a főszerep, hiába ilyen szép a környezet.

De előtte még maradandó élmény volt az Esterházy QuinQuin, egy könnyed rosé prosecco(-szerűség).

201308242.jpg

Első előtelként rókagomba. Kiváló, friss, üdítő:

IMG_1439.JPG

IMG_1440.JPGAztán egy újabb egyszerű(nek tűnő) hideg előétel, kiváló alapanyagokból, ízlésesen tálalva: burrata (a kedvenc olasz lágysajtom).

IMG_5309.JPG

És aztán jöjjön egy meleg előétel is, ezúttal a nagy degusztációra való tekintettel a libamájvariációkból csak az egyik: házi brióson, alatta zöld dióval.

IMG_5332.JPG

És akkor a főételek előtt egy kicsit a séfről, aki nagyon ügyesen valósítja meg az osztrákok hozzánk közel eső részein igen divatos pannon konyhát, amivel általában azt fejezik ki, hogy lenyúlják a magyar konyha jó ötleteit és alapanyagait :) Szóval Horváth László, séf kiválóan készít a nagyon igényes nemzetközi közönség számára is élvezhető és értelmezhető fogásokat, arról nem sok értelme lenne vitatkozni, hogy inkább osztrák vagy inkább magyar konyha-e ez, ugyanúgy nem lenne értelme, mint azt találgatni, hogy a Fertő-tavi halaknak mi a nemzetisége. Mert azokból is használ rengeteget, és azokat is nagyon profin.

Ez itt a Fertő-tavi harcsafilé snidlinges pürével és spenótlevéllel és lime-habbal. Gyönyörűre sütött, omlós hal, a hal saját ízeit kiemelni engedő nem túlbonyolított körettel.

IMG_1448.JPGEz már a fogasfilé ugyanabból a tóból. Hozzá kolbászos-újhagymás tarhonya.

IMG_1452.JPG

IMG_1450.JPG

Ez már valami sósabb tóból származhat, tonhal wokzöldségekkel és koriander-pestóval.

IMG_5326.JPGMegkértem a séfet, hogy mesélje el, hogy is került magyar létére egy ausztriai étterem élére:

"Kilenc ével ezelőtt jelentkeztem ide szakácsnak, akkor még "in esterházy" néven futott a hely. Fél év után lettem konyhafőnök helyettes. Majd 2005-ben konyhafőnökcsere volt, én maradtam helyettes. 2005-ben kaptunk 13 pontot és egy haubét, elötte mindig 12,5 volt:-) (a Gault Millau étteremkalauzban. a szerk.)
2006-ban 14 pont, 2007-ben lettem konyhafőnök, de 2008-ban az Esterházyak visszavették a bérlőtől a boltot, és kicsit felújitották. Ismét konyhafőnök lettem, az előző konyhafőnök, Michael Rabina lett az üzletvezető. 2009-2010 megint 12,5 pont. Majd ismét váltás: az üzletvezető lett a bérlő, én maradtam konyhafőnök. 2011-ben 13 pont, egy haube, 2012-ben 14 pont egy haube." A 13-14 pont egyébként már nagyon szép teljesítménynek számít nemzetközi összehasonlításban is, bár 20 pont a (elméleti) felső határ, de 13-14 már nagyon jó éttermeket jelent, nem lineáris a pontozás. (15-16 körül van egy Michelin-csillag általában)

Közben megérkezik a záróakkord, az Esterházy hátszín, krémes zöldségmártással és vajas szalvétagombóccal.

IMG_1465.JPGA séftől azt is megkérdeztem, hogy mi a különbség a határ két oldala között:

"A különbség az alapanyag könnyebb beszerzése (sok ismerősöm jár át Ausztriába vásárolni az étterme részére), a munkamorál (bár itt is csak magyarok, szlovákok dolgoznak, de máshogy mint otthon), a regionális termékek vásárlása gazdáktól-parasztoktól, a fizetés (jósokszorosa), a technológiai tudás, a gépek."
Szóval van pár különbség, de azért nem teljesen reménytelen a helyzet:
"Viszont három-négy évvel ezelőtt nagyobb volt a különbség a nyújtott minőség terén, és technologiailag is. Most már bátran mernék ajánlani 1-2-3 helyet Sopronban. Budapesten meg jobbnál jobb helyek vannak. Miközben öt-hat éve Sopronban semmi, Pesten meg pár hely volt!"

201308243.jpgAkkor a bíztató tendencia felfedezése után ideje a desszertnek, ezt a már fent emlegetett szomszédos borbár teraszán kapjuk meg, de ez is az étterem sajátja. És csodás! (Valrhona) csokis créme brülée piros paprikás(!) málna sorbet-val.

IMG_5341.JPG

IMG_5352.JPG

IMG_1474-1.JPGPazar, ahogy az egész ebéd.

Restaurant Henrici
henrici.at, Facebook
Eisenstadt
Esterházyplatz 5

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagevo.hu/api/trackback/id/tr555521731

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

protézisesh 2013.09.18. 13:08:16

klasszak az ételfotók, de nyelvtannáci ON: rókagomba és nem róka gomba OFF.

az volt már, hogy eeegy szem málna a tányéron?!?!? Meg a, hogy a harcsa mosogatóhabon van? :)

most megyek és elolvasom az interjút is.

Flankerr 2013.09.18. 13:10:11

Tetszik minden, de az a kolbászos-újhagymás tarhonya.. nyam..

m_z_s 2013.09.18. 13:10:36

És mi lenne az a néhány ajánlott soproni hely :) ?

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2013.09.18. 13:15:44

@m_z_s: azt is megkérdeztem (a zárójeles kiegészítések tőlem): Erhardt (a Gourmet-n kóstoltam, tetszett, akarok is menni), Vadászkürt, Ráspi (az nyilván más Sopron-külső), desszertben: Harrer (ide tervezek menni), El Gusto.

Cajsa W. 2013.09.18. 14:06:32

Hiányzik egy kép, amin a konyhafőnökkel egymást átölelve mosolyogtok a kamerába. ;)

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2013.09.18. 15:01:54

@Cajsa W.: :D azt nem tudom mindenkinek garantálni 3 Michelin-csillag alatt! :) de legalább egy jó indok, hogy visszamenjek.

protézisesh 2013.09.18. 15:27:41

@világevő: á, köpésnek sok. :)

Viszont igaza van a srácnak és a soproni helyek érdekesek lehetnek. Amúgy pl. Győrben/környékén te hová mennél? Nekem a Széll Fiai és a LaMaréda ugrik be elsőre, de én képzetlen vagyok.

apika2 2013.09.18. 20:15:45

...sokadszor nem tudom gusztusosnak találni azokat a habokat. amivel körítenek időnként. Kifejezetten taszítónak találom.

A cikkhez még annyit, hogy az, hogy ki mit tud "értelmezni" egy ételben, bizonyára roppant fontos, nekem elég ha ízlik.

Vagy nem jól értelmezem ezt a mondatrészt :) "nagyon igényes nemzetközi közönség számára is élvezhető és értelmezhető "

2013.09.18. 20:55:03

@világevő:

Lehet téged láttalak még a múltkor egy kabrio BMW-ben a Váci út körül?

01001100au (törölt) · http://ittmindenilyen.blogspot.co.uk/ 2013.09.18. 20:55:59

A hab zavaró nekem is valahogy mindig a levéltetűk jutnak eszembe róla.
Viszont azt a paprikás sorbetet feltettem a kísérletezési listára.

ccvv 2013.09.18. 21:13:01

Index2 vezércikk és el van gépelve a cím. Az igénytelenség netovábbja.

Liping 2013.09.18. 21:13:58

Biztos nem leszek egy ilyen gasztroblogon népszerű, de ez már tényleg a sznobéria magasfoka. Isten mentsen meg az efféle helyektől. A sajt meg a köpet meg kimondottan nem étvágygerjesztő, de a rókagombát sem igazán tudom értelmezni.
De a szerző biztosan elalélt saját kifinomultságán, mialatt a roppant nívós helyen a 2 kanálra való ebédet elfogyasztotta.

cicam 2013.09.18. 21:15:34

Travellina pl. nem annyira jókat Írt a Ráspiról. (Az ételek tapasztalatai alapján jók, de többi... Meg akartam találni, hogy linkeljem, de nem találom a Facebook posztot) Egyébként én is ilyeneket hallok itt a környéken, hogy a kaja jó, de a felszolgálás, a hangnem kissé hektikus... Ezért van még mindig csak tervben.

Győrben a La Mareda tényleg jó, és egészen jó dolgok sülnek ki a Faceroom-ban is. (Nem egy tökéletes fine dining, de alakul.) Egyébként a Viator mindenkori befutó, süteményben pedig Lengyel Józsinál és a Matiasnál szerintem nincs jobb a környéken. (Kivéve a Kati Cukrászdát Csornán, ami régi időket idéz és szuperolcsó, szóval egy gyors megállást megér, még ha nem is világklasszis...Tiszta gyerekkor!)

babo81 2013.09.18. 21:27:30

Nagyot nevettem,a fogasfilé(közelről)képen.Mennyit kell csengetni,ezért a két falatért.Ha taste panelről van szó,akkor felháborodásomat tekintse tárgytalannak!:))))

2013.09.18. 21:51:28

@Liping:

Amennyiben a rókagombát nem tudod értelmezni - én mondjuk enni szoktam - az csupán a gasztronómiai járatlanságodat fémjelzi. Ennek megfelelően úgy érzem esetedben azért egy-két étkezést még abszolválnod kell, hogy aztán érdemben kritizálhass.
Persze ebben az országban mindenki ért mindenhez, ezt elfelejtettem, bocs.

Vincenzo90 2013.09.18. 23:18:58

@Liping: Valaha én is így gondoltam, aztán rájöttem, hogy ha óriási adag rántott húsokat akarok zabálni, azt kiváló minőségben megtehetem otthon. Étterembe azért megy az ember, hogy igazán jót egyen, amit ő maga nem tud reprodukálni, és amihez a tucatmirelitéttermek nem bizonyulnak elegendőnek. Igen, van aki pusztán sznobéria okán eszik rendszeresen előkelő éttermekben, de őket meg nem szabad bántani, mert ezek nélkül a jellemzően újgazdag alakok nélkül én is lemaradnék a gasztronómia valódi csodáiról. A sajtot valószínűleg azért találod gusztustalannak, mert nem tudod, mennyire finom egy ilyen. Ezt betudom annak, hogy az ízlés tanult dolog, és nem jutottál el odáig, hogy értékeld. Mindenesetre körülbelül azt az értelmi színvonalat ütötted meg a hozzászólásoddal, amit a leendő gyári munkás proli gyerekek szoktak, amikor megtudják, hogy valaki egyetemre megy. ("Mi a f.sznak megy tanulni, ha pénzt is kereshetne, csak semmirekellő lesz belőle, mert nem tud dolgozni, aztán mi tartjuk el. Hö.")

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2013.09.18. 23:38:08

@...elmúlik...: azon meglepődnék. de más márka lehetett.

@Liping: biztos ne hármat vagy négyet? :)

@ccvv: mi van elgépelve a címben?

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2013.09.18. 23:42:48

@Liping: @babo81: @apika2: a fenti ételek egy ebéd alkotóelemei voltak. akinek ez nem elég, az viccel. a habos és sznobos megjegyzések pedig rettentő unalmasak, sokszor végigjátszottam már. az értelmezhetőnek pedig van értelme, de a kommented alapján nem vágysz rá, hogy megértsd, így nem magyarázom el.

De hová tűnt Columbo felesége? 2013.09.19. 00:14:47

@világevő:

Szerintem ez: De, mégis.

@Liping:

A rókagomba egy nagyon jó dolog, ajánlom, kóstold bátran. Kapható szárítva is, már néhány tő is meg tudja bolondítani termesztett csiperkéből készített gombaételedet (rókagomba csak a természetben terem).
Másrészt, ezek a kvázi degusztációs, sokfogásos menük pont attól jók, hogy úgy szánkózhatsz végig az ízek dimbes-dombos lejtőin, hogy a végén nem ragadsz bele a sárba.
Nincs azzal semmi baj, ha az ember nem mindig arra vágyik, hogy a rántott borda lelógjon a tányérról (mellesleg: Bécsben is lelóg és isteni), olykor jó, ha a gulaschsuppén megtöttyedt polgár eszik valami olyat is, amit nem tud minden sarkon. Otthon meg pláne nem.
Mondom ezt úgy, hogy pár órája költöttem el saját kezűleg készített vacsorámat (zöldségleves főtt csirkemájjal és grízgaluskával, tejfölös-gombab-paprikás nokedlivel, fojtásnak laza rosé kisfröccsel).
Nem nagy ügy, pedig pasi vagyok.
De amiket itt a képeken látok, egyiket sem tudnám elkészíteni...viszont irtó szívesen megkóstolnám - nem sznobizmusból.

Waka · http://blogkocsma.blog.hu/ 2013.09.19. 06:52:01

"Ez már a fogasfilé ugyanabból a tóból. Hozzá kolbászos-újhagymás tarhonya és lime-hab." Lehet, hogy én látom rosszul, de mintha a hab egyel feljebb, a harcsa mellett lenne.

ccvv 2013.09.19. 07:53:46

@világevő: szerencsére már semmi. :)

spinat 2013.09.19. 08:05:48

@Liping: szerintem is az adagok az evés megcsúfolása kategírába esnek. Ha valami olyat akarok ki akarok próbálni, akkor sem ötféléböl akarok egy falatot.
Szóval nevetségesek. Olyan szinten vannak mint egy üveg bor 100 euróért. nem éri meg.

Igényes 2013.09.19. 08:18:55

Rájöttem mi idegesít a gasztronómiában. Egy olyan egyszerű dolgot mint a táplálkozás, méregdrága művészetté aláz... majd a lefolyóban távozik. De most őszintén, ti ellennétek minden nap ilyen vackokon? Mikor esznek ezek?

Igényes 2013.09.19. 08:20:53

@spinat: Gondolom drága a bérleti díj. De ha 100 ft-nyi alapanyagot el tudsz adni 100 euróért, még akár nyereséged is lehet.
Anno azt mondta valaki, hogy a tisztességes haszon, az olyan maximum 300-400 % egy vendéglátóhelyen. Itt ránézésre kicsit több.

én is mekkelek 2013.09.19. 08:21:40

@spinat: Csak számold össze. 8 fogás.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.09.19. 08:22:54

@Liping: Nézd meg a szerző képét jobbra, szerinted 2 kanálnyi ebéddel jóllakna? :)
Tudod, az ilyen éttermekben nem egytálételt szoktak enni az emberek, hanem több fogást.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2013.09.19. 08:22:58

@Igényes: engem más érdekel: honnan van a nicked? :)

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.09.19. 08:26:16

@Igényes: Nincs olyan étterem, ahol 300-400% a haszon. Legfeljebb az alapanyag árának 300-400%-a a végső ár, de az alapanyagon kívül fizetni kell az alkalmazottakat (ilyen helyeken nem minimálbér van), a rezsit, a bérleti díjat és a konyha berendezése se jön ki 1-2 millióból, a vendégtér kialakításáról nem is beszélve.

BigPi 2013.09.19. 08:33:30

Úgy alapjában véve úgy gondolom, hogy elég egyszerű éltelek amiket én magam is könnyen elkészítek otthon.

Egy dolgon azért fönnakadtam a szalvétagombócon, mert még nem hallottam róla.

Személy szerint én amit nem tudok megbocsátani az ilyen éttermeknek, hogy a díszítő elemek nem fogyasztható állapotban vannak jelen. Itt elsősorban a fogas és a kaporzöldre (már ha kép alapján jól látom) gondolok.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2013.09.19. 08:36:05

@BigPi: De, fogyasztható. (Amúgy nehezen is tudnék kaporból olyat elképzelni, ami nem fogyasztható, hiszen nyersen is az...)

Igényes 2013.09.19. 08:45:51

@világevő: Volt egy ingatlanos blogom, csak töröltem. Ahhoz volt beregisztrálva.

Azt ugye tudod, hogy a 300% haszon nem ugyanaz, mint a 300-szoros haszon? :)

Igényes 2013.09.19. 08:48:40

@BigPi: Ha fogyasztható lenne, mindig újra meg kellene csinálni. Hová vezetne ez. :))

@világevő: A legó is fogyasztható, megfelelő mennyiségű lelkesedéssel meg lehet enni. Kérdés, hogy érdemes-e.

xlngx 2013.09.19. 08:54:23

@Liping: Addig nem lehet ezt ertekelni amig az ember nem probalja ki.
Regen en sznobsagnak tartottam, de aztan sikerult egy evet elnem Franciaorszagban azota rajottem hogy mi is egy vacsora.
Nem az ami otthon van, hogy elmesz etterembe kirendelsz egy rantott hust, sultkrumplival, benyomod iszol ra egy sort es hazamesz, es azt gondolod hogy te megteheted hogy el jarj vacsorazni.
En Francia orszagban lattam az hogy ez mukodik teljesen maskepp is. Ott egy 3 fogasos standard menu alap etteremben is 1,5-2 oraig tart, es mikor megkapod a kajat akkor eloszor elkezded elemezni mert otletesek es kulonlegesek es szepek. Es jelzem egy jo francia etteremben az adagok pont akkorak hogy mire a vegere ersz addigra jol laksz, de nem leszel kenyelmetlenul tele mint ahogy azt otthon mindenki elvarja. Ja es nem sokkal fizetsz tobbet mint otthon egy leves+foetel komboert. A masik hogy az ember ilyen helyre nem azert jar hogy csak jol lakjon, hanem ezt ugy kell felfogni hogy a penzedert szorakoztatnak, elmenyt nyujtanak neked.

Alfréd76 2013.09.19. 09:24:01

Atyavilág, mennyi idióta össze tud verődni itt. Ez a kétkanálsokért, meg nemgusztaköpés rohadtul lejárt lemez...

Más: ezen a helyen mi is voltunk, de csak desszertet ettünk, tetszett. Meg egész Eisenstadt. Van az étteremtől pár méterre, ugyanazon a téren egy Oberbank, a kislányom (1,5 éves volt) rohangált, és valamiért berohant oda, én persze utána. Pillanatok alatt körbeugrálták, és kb. húsz lufival, egy rakat ceruzával, és egy kupac oberbankos repicsokival jöttünk ki. Kissé beljebb a sétálóutcán egy fotósboltban pedig teljesen természetes volt, hogy az 1000 eurós objektívet ráteszem a gépre kipróbálni, nem húzta senki a száját... Ebben is más Ausztria...

Nekem a tó körül amúgy nagy favorit a Nyikospark, a krémesük zseniális. Ráspi szerintem minősíthetetlen, a rendelést az előétel után visszamondtuk, és otthagytuk a kócerájt, a főnökúrral együtt, aki éppen akkor megtisztelte jelenlétével az éttermet. Számomra az a hely a lehúzás magasiskolája.

Sopron tágabb környékén nekem a Skanzen étterem jött be Fertőszéplakon...

Más: milyen géppen fotózol?

ehran 2013.09.19. 10:28:04

@Liping: (illetve @spinat: ) Ha ezt a "2 kanálra való" ebédet betolnád, szerintem Te is kapkodnád a végén a levegőt. Én még kicsit nehéznek is találtam a fogások számához képest, tessék már végiggondolni az olvasottakat, és ne indulatból, reflexből kommentelni: burrata (tejszín), libamáj (brióssal), tarhonya, szalvétagombóc és csokis-tejszínes desszert - mind meglehetősen ütős étel, ha még elkezdenék emelni az adagmennyiséget, garantáltan végigehetetlenné válna a menü.

ehran 2013.09.19. 10:33:36

@Igényes: Nem is értem, miért nem indítasz egy ilyen éttermet, ha akkora nagy buli. Tökre bírom, hogy ennyire értenek hozzá, akik még távolról sem láttak fine dining éttermet. Halkan megsúgom, hogy az ilyen színvonalú helyek jó része boldog, ha nullszaldósra ki tudja hozni magát.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2013.09.19. 11:16:18

@Vincenzo90: maximálisan egyetértek: valóban óriási szükség van a sznobokra, akik csak divatból járnak a jó helyekre, bárcsak még sokkal több lenne belőlük!

@Alfréd76: Nyikospark szuper jó! és a krémest meg is írtam már, fantasztikus valóban:
vilagevo.blog.hu/2011/09/12/breaking_news_megvan_budapest_legjobb_kremese
semmi extra, régebbi digi tükörreflexes egy egész jó, de nem profi objektívvel (canon 30d + canon 100/2.8 macro). néha meg kompakt: canon s95.

@ehran: becsülöm a kitartásodat! :)

spinat 2013.09.19. 11:17:31

@ehran: egyszer voltam Milánóban egy étteremben, semmi különös, valahol egy mellékutcában. Meg lettem hívva (de magyaros!), nem is tudtam mi lesz a menü. Volt legalább hat fogás (nem 8), tisztességes adagokkal. Végig lehetett enni. Nem azt mondom, hogy az a normális, ahol 1 adagot sem bírsz megenni (hagyományos közép-európai étterem Debrecentöl Stuttgartig). èvente egyszer elmegyek egy japán étterembe. Ott is van x fogás, mégis nagyobbak az adagok. Ezek a fenti képek szépek, de ekkora adag csak fotózásra jó, meg azoknak, akik nem az ételtöl élveznek el, hanem a számlától.

Alfréd76 2013.09.19. 11:36:23

@világevő: Höhö, a 30d az utolsó normális canon gép, azt én is csak nikonra cserélném le:). A 100/2.8 pedig konkrétan nagyon jó...

De nem offolom szét fotózással a topikot...

A Nyikosparkban akkor voltunk, amikor a feleségem hat hónapos várandós volt. Ő halvonalon mozgott, én előételnek libamájat ettem (háromféleképpen elkészítve), főételnek szarvasbélszínt, medium-rare kértem. Egyszerre kihozták, és rögtön láttam, hogy a bélszín biza túlsült. De mire szóltam volna már ott is volt a teremfőnök (ő vette fel a rendelést), kérte az elnézést, és vitte volna el mindkettő tányért. A feleségemét azért, mert ha már az enyémet újrakészítik, az mégsem járja, hogy ne egyszerre együnk. Nem hagytuk, hogy elvigyék övét (az enyémet azért hagytam újrakészíteni, mert tényleg teljesen átsült a bélszín), a pazarlás nem stílusom, de a hozzáállás csillagos ötös.

Desszertnek krémest ettem. Kettőt. Utána ejtőzni kellett a tóparton kicsit, mert képtelen voltam továbbvezetni...

protézisesh 2013.09.19. 15:56:30

na, látom a Nyikosparkban nem csak nekem voltak kellemes élményeim a krémessel... :)

Igényes 2013.09.19. 18:54:06

@ehran: " Nem is értem, miért nem indítasz egy ilyen éttermet, ha akkora nagy buli."

A valamivel maradandóbb dolgokat szeretem, amiket nem húznak le a wc-n pár óra múlva. :) Nekem ez amolyan dekadens hülyeség, körülbelül mintha a coitusod lefagyasztott folyományából mickey egeret formáznál, eperrel ízesítenéd, aztán feldobnád a vaterára, hogy biojégkrém. Majd hisztiznél, hogy ezt miért nem engedik.

"Halkan megsúgom, hogy az ilyen színvonalú helyek jó része boldog, ha nullszaldósra ki tudja hozni magát."

Gondolom nem erről szól.

Igényes 2013.09.19. 18:57:47

@spinat: Mondjuk nővacsoráztató helynek tökéletes, nem nehezül el tőle a kisjány.:)

Adam Keresztes 2013.09.19. 23:47:03

@világevő:

Semmi értelme felhúzni magad a különböző kommenteken. Mindig is lesznek, akik erről másként gondolkodnak. Én személy szerint imádom a csúcsgasztronómiát, de nem tekintek az ilyen alkalmakra étkezésekre. Ez nekem egy más kategória, teljesen mindegy, hogy melyik országban próbálom ki. Ez egy ünnep, egy szertartás, egy élmény. Van akinek ez a mozi, van akinek a színház, egy könyv olvasása, nekünk ez a gasztronómia. Persze a többiről nem kell lemondani, én csak azt mondom, hogy ezt is így kezelem.
A képek remekek, pont két hete voltam a te ajánlásod miatt Grazban, hogy kipróbáljam a Greissler fagyizót. Direkt tettem érte egy kis kitérőt, aztán meg fél órát sétáltunk a városban, hogy el tudjam fogyasztani a három gombocót és visszamehessek még háromért. Valami fenséges volt. És ott még nincs olyan sor, mint Bécsben. Utólag is köszönöm a tippet, csak így tovább!

2013.09.20. 08:21:59

@világevő: Akkor bocs, csupán hasonlított rád valaki.

Amúgy pedig csatlakozom az előttem szólóhoz. A csúcsgasztronómia nem a tányérról lelógó rántott hús kategóriája. Azok az ételek, technikák, melyek jellemzik, különlegességeket képviselnek, tele újításokkal új felfedezésekkel. Ennek megfelelően kell kezelni, megismerni, amihez ez a blog is nagyban hozzájárul. És amennyiben valaki erre időt, pénzt, fáradságot áldoz, akkor minimum a köszönet jár érte, nem pedig a nálunk oly népszerű fikázás.

A szomorú az, hogy a szakma milyen lassan reagál az újításokra. Pedig mostanában már lenne miből tanulniuk. A valós igazság pedig az, hogy az átlag magyar éttermek nagyon gyenge minőséget képviselnek. A velük szemben elhangzó kritikákra pedig az a válaszuk, hogy erre van igény - ezt elégítik ki.

Az igényszint mértékének megállapításához pedig eklatáns példát nyújt az a kommentelő, aki a róka gombát nem tudja "értelmezni". És ezzel a tudással kritizál. Egy dologban viszont igaza van: nem lett népszerű. Az én szememben biztosan nem.
Lehet én is sznob vagyok, de nem baj, ezt vállalom.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2013.09.20. 10:09:17

@Alfréd76: @protézisesh: igen, és szerencsére nem csak azzal, hanem a többi étellel, stílussal vendéglátással is!

@Igényes: ez itt egy gasztroblog. aki olvassa, többségében azt hiszi, hogy az evés/főzés fontos dolog és érdemes magas szinten művelni. kösönjük, hogy megpróbálod felnyitni a szemünk a valóságra, de hadd maradjunk meg a butuska álomvilágunkban. Köszi.

@Adam Keresztes: :) köszi! jaj, nem kellett volna megemlítened a fagyit, megint nagyon kedvet kaptam hozzá! :)

@...elmúlik...: köszönöm!

Az amatőr hagyományörző · http://gasztropusztitas.blogspot.com/ 2013.09.21. 12:56:57

Remek poszt!Annak az " Esterházy hátszín "-nek a receptje amely ahogy látom erősen hajazik egy régifajta Eszterházy rostélyosra nagyon érdekelne .

apika2 2013.09.22. 14:09:49

@világevő: Nem olvastam még a magyarázatot, és nyugodtan megteheted, ha időd engedi. Nem sértésnek szántam az írásomat (miért is tenném??). Nem sznoboztalak, pusztán ez a mondat ütötte meg a szememet.
Nyilván szakértőként másként közelítesz jelenségekhez, számodra ez egy sokkal sokszínűbb világ, mint nekem.
Kétségtelen, egy súlyos hibát elkövettem - a megjegyzés mellés (idő hiányában) nem fűztem hozzá, mi minden ötlet tetszett a cikkben.

Szép vasárnap estét :)

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2013.09.22. 18:57:22

@apika2: rendben, valódi az érdeklődés, akkor örömmel! értelmezhető alatt azt értettem, hogy rengeteg magyar(os) ételt hiába szeretünk mi, egy külföldi annyira megriad tőle, hogy nem ad neki esélyt sem. ez persze az ő hibája is, de mégis mi is jól járunk vele, ha olyan formában tálaljuk, amit ismerősebb neki, kicsit könnyebben készítjük el, így - megtartva az adott étel erényeit! - sokkal szélesebb közönséggel lehet megismertetni és megszerettetni.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2013.09.22. 18:57:57

@Az amatőr hagyományörző: köszi! az valóban nagyon úgy néz ki, de sajnos nincs meg hozzá a receptem!

apika2 2013.09.23. 18:57:05

@világevő: Köszönöm a választ! Nem lehet egyszerű autentikus dolgot újraalkotni, most ennek a tükrében még egyszer átolvasom a cikket :)

2014.04.14. 18:44:45

Szép, szép, de nem tudom elhinni, hogy ezzel a bolha faxnyi mennyiséggel egy felnőtt férfi jól tudjon lakni.
Talán egy gyerek igen.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2014.04.14. 19:00:50

@Diorella Queen: :) eddigi kommentjeid alapján talán már megalapozottan állíthatom, hogy szerintem nem tartozol a blogom célközönségébe... :)
süti beállítások módosítása