Sztázsolás a Costes-ben - Visszaszámlálás: még 18 nap
2011. augusztus 31. írta: világevő

Sztázsolás a Costes-ben - Visszaszámlálás: még 18 nap

Tegnap megvolt az első "munkanapom" a Costes-ben, csak 5 órát voltam, de az is alaposan lefárasztott, pedig nem is volt olyan kemény, mint gondoltam volna előre. Mondjuk a reggel 7-es keléshez eleve nem vagyok szokva, de 8-kor már ott akartam lenni, ahogy mindeki más is, a szerda a mise en place [ejtése kb: mizanplász, vagy vicces-magyarosan mizanplacc] napja, rengeteg olyan előkészítési munka zajlik, ami később megkönnyíti a főzést, ezért kezdődik egy órával korábban a nap a szokásosnál.

Nagyon kedves csapat, minden hülye kérdésemre segít valaki azonnal, pedig abból aztán van bőven, a 4 éves gyerek kibírhatatlan kíváncsisága is munkál bennem és persze praktikus okokból is kérdezek rengeteget: hol lehet kezet mosni, hol van ilyen edény, szemetes, tányér, kés, stb.

 

Nagy rend van minden pályán, a mosatlan megy a mosogatóknak egyből, a vágódeszka/asztal azonnal letörlendő, a szemét kidobandó, ahogy végetér egy-egy munkafoyamat. Én ezt itthon nem így szoktam meg, de hamar belátom, hogy rettenetes káosz alakulna ki, ha nem így menne.

Kapok is egyből egy feladatot, persze nem túl bonyolultat: ionizált vizet kell a szuvidmedencébe (a nagyon pontosan beállítható, fix hőmérsékletű főzéshez való eszköz) tölteni. Sikeresen teljesítve, jöhet valami kicsit kevésbé basic meló.

Az első sikerélmény: paradicsom concassé (nálam kevésbé sznobok hívhatják paradicsomkockáknak is), a lényeg, hogy szabályos, egyforma méretűek legyenek a kockák:

Paradicsom concassé előtti blansírozott paradicsomok, még a helytelen testtartás és a - nekem - túl alacsony munkapult miatti hátfájás előtt vagyok:

 Fotó: Péter Anna, Malackaraj

A polcon található olajok és ecet segítségével, na meg némi tintahal tinta hozzáadásával (a receptet nem árulhatom el) végül csúnyább, de finomabb lett, és tinta-vinaigrette néven került be a hűtőfiókba:

Az angolzeller se úszta meg, brunoise-ra, azaz kiskockára vágódott:

 

Ez pedig karalábélevél, hőkezelés után az ökörfarokkal tölött ravioli mellett végzi majd egy vendég mohó szájában:

Szigorú, de igazságos:

Fotó: Péter Anna, Malackaraj

Sáfrányos rizottó, itt még csak néző voltam egyelőre:

11-kor, aki épp ráér, személyzeti reggelizhet munka közben, a kenyér figyelemre méltó: hamuban sült parasztkenyér:

Ezek a bébirépák is nekem köszöhetik makulátlanságukat, csodás lekerekítettségüket, vidám színüket:

Na ezeket viszont nem én aprítottam, szerintem nekem egy hét se lett volna elég hozzá:

Ezt látja a konyha egy beérkező rendelésből:

Itt folyik a nagybetűs főzés:

A séf, Miguel Vieira, az első magyar Michelin-csillag megszerzője, soha nem engedi ki a kezéből a végső simításokat. Ha kész a tálalás, mehet az ételliftbe, megnyomja a csengőt és fent viszik is a vendégnek a liftezés után:

Egy leves, amit megkóstolhattam végső verziójában is, ahogy a vendég kapja majd: Ajo Blanco (hűtött mandulaleves, marinált tonhal tatakival), egy nagyon finom, hűvös, kellemesen üdítő, igazi nyári étel.

Ezek pedig a rejtett ipari kamerával készültek, gonosz módon épp a ritka lazítós percekben:

 

De legalább tudom, hogy ha jobban a falhoz lapulok, akkor nem fog látszani legközelebb, amikor megdézsmálom az ételt: (ez persze csak vicc, nagy a szigor, eszembe se jutna bármibe beleeni, bármihez hozzányúlni, amire nem kapok engedélyt, csak nem leszek éppen én az, aki eljátsza a Michelin-csillagot valami lazasággal...)

Végeredmény: komoly hátfájás, sok tapasztalat, lábfájás és egyre nagyobb vonzalom a konyhai élettel kapcsolatban, egészen különleges atmoszférája van, remélem nem lesz belőle függőség :)

A kaland ma reggel folytatódik, izgalmas nap lesz, ma érkeznek például friss halak, és persze tanulni valóm is maradt még bőven. A még nagyobb kalandig pedig már csak 18 nap van, csak győzzem kivárni.

A Facebook-oldalon közben zajlik még a játék Borfesztivál-jegyért, lesz belőle még több is a héten!

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagevo.hu/api/trackback/id/tr513194307

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eva.zs 2011.09.01. 08:52:27

Tegnap mikor láttam a paradicsomszeletelős képet, mindjárt gondoltam, hogy két nap így, és nem fogsz tudni kiegyenesedni. Kis úszással és néhány masszázzsal ellensúlyozható (de azért jobb, ha kiegyenesedsz). Jó munkát... és várjuk a további élménybeszámolókat. :-)

demagofób 2011.09.01. 10:38:56

A végén nehogy ez legyen a komolyabb élmény, mint a 18 nap múlva kezdődő...

demagofób 2011.09.01. 10:40:49

Várjuk a napi beszámolókat

gastro, missing in action 2011.09.01. 11:15:22

na ez érdekes és valahol irigyellek is érte, mert élmény lehet látni a profizmust belülről. Mint műkedvelő hobbiszakács én is szívesen kipróbálnék egy ilyet egy hétig:)

kaskala 2011.09.01. 11:28:41

fizetést kapsz?
Papíron minimál, többi zsebbe?

Savior 2011.09.01. 11:39:32

Érdekes, de a reggeli nem igazán tűnik csillagosnak. Az ott tényleg párizsi és színe alapján 1000 ft-os trappista?!

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.09.01. 12:22:41

Ha ma már te vágsz mindent "zsülienre" akkor holnaptól szecskavágó a beceneved.

Attilajukkaja 2011.09.01. 13:17:21

@gastro, missing in action:
Egyetertek. Egy ilyen helyen szivesen mosogatnek is ingyen egy heten keresztul! :o)
Persze szigoruan Peter Anna, "most eppen fotos vagyok" asszonysag nelkul!
Az ajo blanco-t en inkabb mandulas fokhagymakremleves hidegen-nek forditanam, mert a mandula nem egy fo osszetevoje (az ajo blanco egy gyujtonev, mint a gazpacho). A gyomberes tonhal tataki viszont iszonyu finom lehet hozza!!!! En is megkostolnam :o)

Attilajukkaja 2011.09.01. 13:20:48

Világevő!
Nagyon szepen dolgoztal!!!!

zsok 2011.09.01. 13:35:17

Valszeg hülye kérdés lesz, ami felvetődött bennem: ha én paradicsomot kockázok, akkor a paradicsom formájából adódóan lesz nem "kocka" is. Itt azokat a részeket kidobják?

lepattanó korong 2011.09.01. 14:18:30

A 7-kor kelés ugye már túl későnek számít, ezért nincs hozzászokva?

Leone_510 2011.09.01. 14:39:59

a leves jól hangzik, még ilyen ehető ételek jöhetnek :)

Attilajukkaja 2011.09.01. 14:47:37

@zsok:
"Itt azokat a részeket kidobják?"
Szerintem atnevelo taborba kerultek, ahol Világevőnek kellett kockara pofoznia oket is :o)

Apropo, egy masik kerdes: a vizfurdo alja hogyan egett meg? Valaki ugy felejtette ejszakara egy edennyel a kozepen?

zsok 2011.09.01. 15:00:32

@Attilajukkaja: egy kiskukta túlsütött egy adag sztéket és a szigorú, ámde igazságos séf abban nevelte meg, ennyi maradt belőle. hamár humorheroldot játszunk.

T-5 2011.09.01. 15:05:06

A Frőhlich cukrászdában próbálj meg bemenni abba a konyhába, ahol készítik a flódnit! Próbálj fotózni! :)
Ha sikerül, vendégem vagy egy flódnira :D

sárospataki 2011.09.01. 15:30:16

Jól látom, hogy az ott PARIZER?????

Lacusru 2011.09.01. 15:33:34

Mindenképpen irigylésre méltó helyzetben vagy... bár, az nem derült ki számomra, miért ilyen "drágán" dolgozó fotós figyeli a munkádat. Anna is rendelkezik amúgy EÜ könyvvel, stb?

A Costes, és más közel hasonló színvonalú konyhával kapcsolatosan több dolog is birizgálja a csőrömet régóta, ha nem haragszol, ennek most hangot is adnék!
(előre leszögezem, hogy ez engem azért is rohadtul zavar, mert nálunk ilyen dolgokra oda van figyelve a konyhán, mégsincs csillaguk, sőt, soha nem is lesz)

Személyzeti reggeli. Nálunk is van, 3x kap enni a személyzet. De nem a konyhán eszik! Van kijelölt hely erre. Vagy az egyik különteremben esznek, vagy az erre kijelölt asztalnál. Az otthonról hozott élelmiszerek pedig be sem kerülhetnek a konyhára. Van személyzeti hűtő, oda beteheti, névvel ellátva a fogyós-diétás főzelékét, stb.

Ami jobban zavar, az a személyzet öltözéke. Nem a munkaruhára gondolok elsősorban, bár az ugye elvileg alap. Az már jobban zavar, hogy nincs szakács sapka a dolgozókon. Sőt, elárulom, hogy a hidegkonyhán maszkot is viselnek a dolgozók... már csak azért is, hogy ne lihegjen rá közvetlenül a nyersen fogyasztásra kerülő halakra, húsokra a dolgozó. Továbbá a hajszálak, szőrszálak, stb. elkerülhetetlenül potyognak mindenkiből... az apróbb dolgokba pedig ne is menjünk bele!
Edzőcipőben a konyhán? Ezek szerint munkavédelmi oktatáson nem vett részt a kedves dolgozó? (jó, tudom, a kisegítő-beugrós átmeneti kolléga van benne - no de szabad ilyet csinálni?)
A rövid ujjú póló is nagyon fura nekem. Nálunk a külföldi szakácsok otthonról hoztak magukkal egy érdekes ruhadarabot. Kézvédőnek hívom. Mindegyik tudja, milyen szar a felfröccsenő forró olaj, stb. nyomait gyógyítgatni... no meg ugye szőrös a kezük is... így hát rendszeresítve lett az ötlet, érdekes módon senki sem ellenkezett, pedig azt hittem, forradalom lesz miatta a konyhán.

Zárásként pedig megemlíteném a legfontosabbat, vagyis azt, ami engem a legjobban zavar: a csupasz kezével taperolja a szakács azt az élelmiszert, amit meg fogok enni. Én elhiszem, hogy előtte mosott kezet... (bár a szaktanáraim azonnal kivágták azokat a vizsgázókat, akik automatikusan nem kézfertőtlenítésnek nevezték a műveletet) no de ugye joggal feltételezhetem azt, hogy ez nem 3percenként történik, és nem várja meg minden alkalommal a 20-30-60mp behatási időt, kezén a fertőtlenítő szerrel. Ezért kötelező nálunk mindenkinek az eldobós műtőskesztyű. Nem drága dolog, na bumm, pörgősebb napon elmegy belőle 3-4dobozzal is (x100db).

Volt ANTSZ tanítónénink szerint a fából és műanyagból készült edények/eszközök nem higiénikusak! Szinte minden előadáson elmondta, hogy szíve szerint kitiltatná őket a konyhákról.

A fentieken kívül, látható a képeken pár egyéb apróság, amit meg lehetne említeni akár munkavédelmi szempontból, akár higiénia szempontból. (addig örüljenek a magyar vendéglátósok, míg nálunk nem veszik az ellenőrök szigorúan az ilyeneket, vagy észre sem veszik, mert a boríték eltakarja a szemüket) Gondolok itt a lengő elektromos vezetékekre, nem megfelelő dugaszoló aljzatokra, kitört csempére, stb.

Befejezem, mert már így is túl sokat írtam :-)

Attilajukkaja 2011.09.01. 15:35:41

@zsok:
"hamár humorheroldot játszunk"
:o)))
Muszaj, hiszen nem lehet ilyen pici paradicsomkockakat gyartani ugy, hogy a hat oldalabol az egyik latvanyosan domboru legyen :o)))

Amugy rendes volt a seftol, hogy nem szuvitalta halalra a kuktat, hanem szarazon kremalta el (maskepp nem hagyott volna nyomot a rozsdamentes acelon)!

bubo cupropenis 2011.09.01. 15:42:03

Sapkát nem kellene felvenni, hogy a korpás, zsíros hajad ne az ételt gazdagítsa? HACCP. Szakács szakmunkás vizsgán is tananyag.

"Nagy rend van minden pályán, a mosatlan megy a mosogatóknak egyből, a vágódeszka/asztal azonnal letörlendő, a szemét kidobandó, ahogy végetér egy-egy munkafolyamat." - én ezt így szoktam meg, ezt láttam eddig mindenütt. Ez szerintem alap egy éttermi konyhán.

Amit az alkalmazottak esznek, az elég kiábrándító. Vénasszonyok visszeres-ödémás vádlijára emlékeztető parizer és gumilabda állagú sajt jellegű készítmény.
Amúgy a konyhában nem esznek rendes helyen. Ugyancsak HACCP.
Egy szakácsnadrágot és kabátot, sapkát tényleg felvehetett volna a szerző, meg egy megfelelő cipőt.

@zsok: Igen, elvileg mindenütt kidobják, ami nem olyan alakú, amire éppen vágni kell.

Az ételek jók.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2011.09.01. 15:42:19

@sárospataki lány: nem, az ott sajtkrémmel töltött parizer (a kis karikák), minden "ételek" legalja.

bubo cupropenis 2011.09.01. 15:44:49

@Lacusru: wazze, megelőztél...
Igen, a kesztyű, maszk nem ártana a fogyasztásra kész ételek birizgálásakor, tálaláskor, meg a hidegkonyhai részen sem.

Attilajukkaja 2011.09.01. 15:58:34

@Lacusru:
En nem ertek hozza es elhiszem, hogy az eloirasok nagyon fontosak. Nana! A legtobb leirt dolog racionalisan is hangzik. Siman elfogadom.
Nem vitatkozni akarok, de nehany dolog nekem azert tulzasnak tunik.
"a csupasz kezével taperolja a szakács azt az élelmiszert, amit meg fogok enni"
Igen. Ez miert baj, ha egyszer tiszta a keze? Nem szoktam panaszkodni arra, hogy teljesen at kell oltoznom es dupla steril kesztyut vennem, ha bemegyek egy mutobe, mert ott valoban steril korulmenyek kozott kell dolgozni. De egy konyhanak miert kellene annak lennie? A gasztrointesztinalis traktus (emesztorendszer) egyaltalan nem steril. A konyhaban tisztasagnak kell lennie, de otthon en is csupasz kezzel fogom meg a kajat, amikor fozok es meg minden csaladtagom el! Egy ettermi konyhan biztosan szigorubbak az eloirasok, mint otthon, de attol meg nem kell irracionalis tulzasokba esni. Egy viszonylag gyenge immunrendszerrel rendelkezo szervezetnek is el kell birnia ennyi kornyezeti "szennyezest", maskulonben nagyon nagy a gond.

"a fából és műanyagból készült edények/eszközök nem higiénikusak"
A muanyag konnyen tisztithato felulet, ha nincs lestrapalva. Gyakran kell mosni. A fa viszont rendelkezik bakteriumolo vegyuletekkel, amelyek egy haztartasban biztonsagosabba teszik, mint a muanyagot. Jo, ha kulon vagodeszkat hasznalunk a hus- es halfelekhez. En igy tudom.
Egy etteremben ez is biztosan nagyon maskepp mukodik,...de ti akkor milyen vagodeszkat hasznaltok?
Ismetlem, nem kekeckedni akartam,...csak ezek merultek fel bennem.

zsok 2011.09.01. 15:59:11

@bubo cupropenis: @Lacusru: amúgy nálatok úgy minden rendben van odabent? mindig is azt gondoltam, hogy az ántsz-esek egy rakás unatkozó bürokrata, aki mindenféle agyament f@szságot kitalál, hogy aztán legyen mit betartatnia.

értem én a fő higiéniai alapvetéseket, a takarítás fontosságát és egyebek. de egy ilyen helyen, ahol az alapanyagoktól kezdve, a technológián át a személyzet képzettségéig mindenre odafigyelnek... egészséges emberek tisztességes alapanyagokból nem koszos szart készítenek az istenszerelméért!
meg még műtőskesztyű és gázálarc is... szívem szerint távirányítós robotokkal dolgoztatnék. meg másik robotokkal, akik azokat tisztítják, etc...

Attilajukkaja 2011.09.01. 16:00:37

@bubo cupropenis:
Bocs, csak halkan merem megkerdezni: amugy mi az a HACCP?

Attilajukkaja 2011.09.01. 16:03:27

@zsok:
"szívem szerint távirányítós robotokkal dolgoztatnék. meg másik robotokkal, akik azokat tisztítják"
:o))))
Es meg engem humorharoldoztal le?

bubo cupropenis 2011.09.01. 16:27:51

@Attilajukkaja: Te szerintem ne menj el egy étterembe dolgozni, mert a hozzáállásod miatt bezárják, megbírságolják egyhamar.
Ha a HACCP nem ismerős fogalom, akkor főleg kerüld el messzire az éttermi konyhákat.

"A fa viszont rendelkezik bakteriumolo vegyuletekkel" - ehhez nincs mit hozzáfűznöm, ezzel bebizonyítottad, hogy még nem dolgoztál étteremben, se szakácsként úgy általában, semmit nem értesz a kritikus ellenőrzési pontokból. Pedig nem egy atomfizika.

Olyan pedig nincs, hogy a szakácsnak tiszta a keze, illetve olyan ételt nem foghat meg, amit utána nem hőkezelnek, sütnek, főznek meg.
Alapvető dolog, egy szakács szakmunkás tudja ezt, te nem. Főzőcskézz csak otthon, nem fog rád szólni az ÁNTSZ, de hivatásodnak ne válaszd az ételkészítést.

@zsok: Az ÁNTSZ nem talál ki semmit, hanem jogszabályokat alkalmaz, amiket be KELL tartani, aki vendéglátásba kezd, az ezekkel a szabályokkal tisztában van, nem olyan nehéz a követelményeket teljesíteni, logikusak, mindenkinek az érdekét szolgálják. Csak ha valaki magasról szarik az alapelvekre, abból előbb-utóbb baj származik.
Abban egyetértek, hogy az alapanyagok nagyon jó minőségűek a Costes-ben, éppen ezért kellene megőrizni a tisztaságukat, minőségüket, és betartani pár alapvető szabályt, ami még csak pénzbe sem kerülne, csak egy kis igényességet követelne meg.

hegyilany 2011.09.01. 16:28:13

@Attilajukkaja: Minőségbiztosítási rendszer. De Gugli a te barátod is: hu.wikipedia.org/wiki/HACCP_rendszer

Gabor# 2011.09.01. 16:28:35

@Lacusru: dobj egy üzenetet, hogy hol van az a nálatok mert ennék ott egyet. Szintén elvárnám mind, amit panaszolsz.

Lacusru 2011.09.01. 16:29:08

@Attilajukkaja: Persze-persze, nem is mérgezésről van itt szó. Ezen a konyhán nem a családtagoknak főznek. A magas színvonalhoz pedig szerintem hozzá tartozik az is, hogy nem létesítek ilyen módon intim kapcsolatot a számomra ismeretlen szakáccsal.
Azért belegondolsz kicsit, milyen az a friss, nyers halszelet 15perccel azután, hogy valaki a csupasz kezével megfogta? Tudom, bátran meg lehet enni, nem lesz tőle bajom, de akkor is... ha bele gondolok, rögtön elmegy az étvágyam! (mondjuk ez egy látványkonyhán duplán fontos - a láthatatlan konyhákból meg nem is szeretnék nyers dolgokat enni)

A műanyagok nagy része másod-harmad nyersanyagból készül. Tehát, hivatalosan élelmiszerrel közvetlenül nem is érintkezhetne. Az elsődleges nyersanyagból készült termékek szerkezete is teljesen más még. Ott ésszerű kihordási idővel nincs probléma... de ahogy a felület sérül, repedezik, millió kis bacinak nyújt máris biztonságos otthont!
Fa eszközök? Azoknak is megvannak a "használható" fajtái. Emlékszik még rá valaki pl. hogyan tisztította egy hentes nap mint nap a tőkéjét?

Mi bambuszból préselt vágódeszkát használunk. Nagy szilárdságú anyag, magas hőfoknak ellenálló, tartós és nem is túl drága!

Igazi programozó 2011.09.01. 16:41:58

A konyhának makulátlannak kellene lennie. Ennyi. Ez nem az.

Parajpuding 2011.09.01. 16:45:12

Nanemááá....és mit szólnál reggel 7:00-től 24:00-ig hetente hat napot egy olyan konyhán, ahol dolgozni is kell?
És ahogy látom, itt a munka 80%-át a tálalásnak nevezett taknyolás viszi el...

Lacusru 2011.09.01. 16:54:39

@bubo cupropenis: Ne bántsd Attilajukkajat! Biztos vagyok benne, hogy csupán jóindulatból írta, amit leírt.
Az eddigi hozzászólásai alapján abban is biztos vagyok, hogy nem szakmabeli, csupán érdekli őt a szakma. Sőt, azt is valószínűsítem, hogy nem Magyarországon él... Előbbi bejegyzéséből ítélve, szerintem egy külföldön élő Magyar orvos van a nick mögött, aki szereti a hasát, szeret szabadidejében főzöcskézni odahaza és szívesen olvasgat pihenés képen különböző gaszto témájú oldalakat.
Ha tévedtek, úgy hát elnézésedet kérem Attila... minden pontért külön-külön is :-)

Megjegyezném, hogy a HACCP valóban nem egy hülyeség, sőt, alapnak nem rossz... de vannak benne hiányosságok! Az ellenőrzés viszont sajnos egyáltalán nem szigorú manapság, így a betartása is gyatra tapasztalataim szerint.
Az pedig, hogy a hozzá nem értő, vendéglátó egységeket pénzmosás, stb. céljára használó bűnözők miket mondanak, terjesztenek a rendszerről, nem mérvadó!

A Costesben munkaidő végén leadjátok a névvel ellátott munkaruhátokat? Mert egy NEM Michelin csillagos étteremben ez úgy működik, hogy a szakácsok a munkaruhát leadják nap végén, azért, hogy a következő munkanapon ott várja a szekrényében a tiszta ruha, kötény, stb. (mindenkinek a sajátja, névvel ellátva - átlagosan 3 váltás van dolgozónként)

Attilajukkaja 2011.09.01. 16:59:25

@hegyilany:
Koszi!!!!

@bubo cupropenis:
"a hozzáállásod miatt bezárják, megbírságolják egyhamar"
Miert? Milyen a hozzaallasom?
Amugy szivesen elmennek egy ilyen helyre dolgozni probakepp, de akkor nyilvanvaloan kioktatnanak elotte.

"semmit nem értesz a kritikus ellenőrzési pontokból. Pedig nem egy atomfizika"
Nem is allitottam, hogy ertek hozza. Sot!
Az atomfizika amugy kozelebb all hozzam, mint az ANTSZ rendeleteinek betartasa.

"Főzőcskézz csak otthon, nem fog rád szólni az ÁNTSZ, de hivatásodnak ne válaszd az ételkészítést"
Latom, nagyon haragszol ram. Nem is tervezem, hogy szakacs legyek (mar ugyis keso!), de azert nem kellene ennyire mergelodnod azert, mert van egy velemenyem a dolgokrol. De megfogadom a tanacsodat, tovabbra is otthon fozocskezek majd.

Te amugy konyhan dogozol?

"Olyan pedig nincs, hogy a szakácsnak tiszta a keze"
Ertettem, tizedes!
De ha valaki megsem igy gondolja, mondjuk egy masik, egy elismert szakacs, azert ne engem lovess fobe!

@Lacusru:
Azt hittem, te is azzal kezded, hogy "konyorgom, akasszuk fel" (Valahol Europaban, 1947-es magyar film). Koszonom, hogy nem ezt tetted :o)

"milyen az a friss, nyers halszelet 15perccel azután, hogy valaki a csupasz kezével megfogta?"
Meg nem gondoltam bele, csak azt latom, hogy a sushi barban a "szakacs" sem visel kesztyut. Igaz, a muve elfogyasztasaig nem is telik el 15 perc. De valaki joval elotte csak odatette a jegre azt a nyers halat. Nem?
En eddig azt hittem, hogy a konyhaban a szalmonella es az E. coli jelenti a legnagyobb veszelyt. Ha ilyen baci nincs jelen a konyhaban, akkor nagyobb baj nem tortenhet attol kezdve, hogy a foszakacs pucer kezekkel osszeallitja a kajat, en pedig 30 masodperc mulva mar kezdem enni.
De en csak egy laikus vagyok. Mitol kell meg felnem?

"ahogy a felület sérül, repedezik, millió kis bacinak nyújt máris biztonságos otthont"
Igen, igen! Ezert irtam, hogy a muanyag felulet nem lehet "lestrapalt". Ugyanerre gondoltam.

"hogyan tisztította egy hentes nap mint nap a tőkéjét?"
Hogyan? Engem erdekelne!!!!

"Mi bambuszból préselt vágódeszkát használunk"
Ilyet, szerintem, meg nem is lattam!

Koszonom a valaszokat!!!
(Bocs, ha irritalo kerdeseket teszek fel,...nem szandekosan.)

bubo cupropenis 2011.09.01. 17:14:13

@Lacusru: A gasztronómia olyan, mint a politika meg a foci, Magyarországon mindenki azt hiszi, hogy ért hozzá. Főleg a bloggerek, mert a gasztro az új rock and roll, vonzza a népeket, a kattintást.
Valaki elolvas 3 gasztroblogot, amit egy olyan emberek írnak, akik, maguk sem értenek hozzá, megragadják őket a szóvirágok, amit majmolhatnak, utána otthon összedob egy rakott krumplit vagy egy húslevest csigatésztával és utána ő az expert.
A munkaruha-védőruha kérdés is érdekes, amikor látszik, hogy a szerző betrappolt a kutyaszaros utcai cipőjében és egy shortban a konyhára.

Attilajukkaja 2011.09.01. 17:18:22

@Lacusru:
"biztos vagyok, hogy nem szakmabeli, csupán érdekli őt a szakma"

Nagyon jol esett a hozzaszolasod. Nem mintha vedelemre szorulnek, de egy emberi gesztus mindig jol esik az embernek. Ritka is manapsag. Ezert is ertekelem nagyra!!! Koszonom.

Valoban nem vagyok szakmabeli, de a tobbi meglatasod csak majdnem felel meg a valosagnak :o)

1. Eletem felet kulhonban toltottem, de most eppen Magyarorszagon elek. A "most" kb. 15 evet jelent :o)))
De azota is gyakran utazgatok, de ket-harom honapnal tovabb nem maradok kint sehol egyhuzamban.
2. Nem vagyok orvos, de gyakran megyek be emberi es allati mutokbe. Gyogyito eljarasokkal foglalkozom es az orvosoknak segitek, ahol ezt igenylik. Nem, nem vagyok se sarlatan, se termeszetgyogyasz. A munkamat kizarolag tudomanyos alapon vegzem.
3. "szereti a hasát, szeret szabadidejében főzöcskézni odahaza és szívesen olvasgat pihenés képen különböző gaszto témájú oldalakat. "
Igen!!!!! Itt nincs tevedes :o)
4. "elnézésedet kérem Attila"
En kerek elnezest, hogy a nick-em felrevezeto. Nem Attilla vagyok, hanem az o Jukkaja.

Nem akartam felrevezetni vagy megbantani senkit. Es meg egyszer koszonom a kedvessegedet.

Lacusru 2011.09.01. 17:20:32

@Attilajukkaja: Elég szomorú, hogy a Sushi bárban nem visel kesztyűt a szakács. Két lehetőség van, vagy inkább három?
- vagy nem vesz róla tudomást a vendég
- vagy megbízik a kicsi sárga szakemberben, hogy nem tüsszögött előtte bele a tenyerébe, nem piszkálta az orrát, és fertőtlenítette a kezét a munkafolyamat megkezdése előtt(miután bejött cigiszünetről pl.)
- vagy ahol ilyet látok, oda eleve nem ülök be enni.

Az a hal ráadásul előtte ki lett már filézve... tehát akár több órát is szaporodnak rajta a bacik. Ha olyan országban vagyunk, ahol nem tudnak friss halból dolgozni, még jobb, mert fagyasztják az alapanyagot. Hmm, egy laborosnak teljes játszótér az elénk kerülő tányér :-)

A hentesek nem véletlenül sózzák be vastagon a tőkét minden nap, sőt gyalut is láttam a húselőkészítőben, melyet a hentes használ!

Attilajukkaja 2011.09.01. 17:35:07

@bubo cupropenis:
"összedob egy rakott krumplit vagy egy húslevest csigatésztával és utána ő az expert."
Sajnalom, ha az en hozzaszolasom alapjan gondolod ezt. (Talan nem!!)
Nekem mas a munkakorom, de szerintem altalanosan el lehet mondani, hogy a szakmahoz valo hozzaallas igenis fontos. Barmilyen teruleten is dolgozol, a tisztelet es az alazat a szakma irant az egyik legfontosabb atributum.
En is ilyen ertekeket igyekszem atadni a diakjaimnak a sajat szakmamban.

Hogy mostanaban elterjedtek a gasztroblogok, az nyilvanvaloan eredmenyezi, hogy egyre tobben reagalnak a temara. Velemenyeket fogalmaznak meg, ahogy en is. Ez nem biztos, hogy akkora baj a szakmara nezve, meg akkor sem, ha nehanyan hulyesegeket irunk be. Ha az illeto oszinten erdeklodik (ahogy en is), azt kulturaltan is helyre lehet tenni. Ezt ugy hivjak, hogy NEVELES.
Ezt okosan, indulatmentesen lehet csak csinalni.
Nem tudom, de talan Világevő blogjanak is valahol ez a celja.

zsok 2011.09.01. 17:36:55

@bubo cupropenis: persze, persze. csak jó lenne tudni, kinek vannak olyan agyament ötletei, amiket néha rendeletek formájában kihozni bírnak. sok mindent kinézek én a politikusokból, de inkább gondolom, hogy az ilyen ántsz-esek suttogják tollba a megfelelő füleknél.

van vendéglátós ismerősöm, nem tróger suttyó vagy mercédeszes balatoni büfés, sőt a tenyeréből ennék. de amit elmond, hogy egy-egy ellenőrzésnél milyen elborult ötletekkel jönnek elő (nem azért, mert törvényt sért, hanem mit lehetne jobban címszó alatt), helyében a falat kaparnám.

Lacusru 2011.09.01. 17:45:17

A válaszomat látom megette a blogmotor... vagy mi a szösz. Be is fejezem, mert lehet, már sokan unják itt a szövegeléseimet :-)

@bubo cupropenis: Annak örülök, hogy nem vagyok egyedül a fedélzeten... lehet kiderül a végén, hogy nem én vagyok a szőrös szívű antiszociális barom, aki mindenbe beleköt?

Az biztos, hogy jó pár éve megtörtént az az eset, hogy ÁNTSZ ellenőrök nem jutottak be a konyhára, mivel nem voltak hajlandóak igénybe venni a "vendég munkaruhát" 3 nap múlva persze jött az egész bagázs ellenőrizni, munkavédelmisektől kezdve az állategészségügyön keresztül minden féle hatóság egyszerre. Több mint 5 órájuk ráment a bulira étlen-szomjan :-) majd volt még két utóellenőrzés, aztán soha többet semmi!
Később csak néha benézett valamelyik hatóság ellenőre, írt egy jegyzőkönyvet és már szaladt is... tudta, ha be akar nézni hátra, az egy egész napos program, melyre jobb ha felkészül.

Attilajukkaja 2011.09.01. 17:50:48

@Lacusru:
"Elég szomorú, hogy a Sushi bárban nem visel kesztyűt a szakács"
Jajj, dragam. Eppen itt van kozottunk az ellentet.
A parom pocset is kesztyuvel kellenne megfognom, ha csak a bacikra koncentralnek.
Tudom, hogy vulgaris vagyok, de a lenyeg, hogy velemenyem szerint, nem szabad tulbonyolitani azt, amit nem muszaj.
Egy sushi bar kinalata eleve ott kezdodik, hogy kifogastalan minosegu es frissesegu hallal dolgozzanak. Ez nagyon komoly hattermunkat igenyel. Ezert olyan baromi draga az egesz! Hogy a mester nekem az utolso 30 masodpercben mit produkal, az is fontos, de mar csak egy kis korona a nagy mure!
Hasonlo parhuzamot erzek a Costes foszakacsanal is. Ha nekem ez a felettebb jokepu szakacs a sajat kezevel igazgatja ra a tatakit a levesemre, az csak hozzaad az elvezethez :o)
Viccet felreteve, megkerdeznelek: tenyleg lehet konyhat gumikesztyuben vinni?

Lacusru 2011.09.01. 17:53:54

@zsok: Szépen kérlek, egy dolgot mondjál csak ami szerinted agyament ötlet!
Véleményem szerint százszor nagyobb szigorra lenne szükség. Főleg azért, mert tényleg látni olyan állapotokat helyenként, hogy egyszerűen iszonyat! Én azokat a helyeket azonnal bezáratnám, és valószínűleg olyan büntetést varrnék a tulajdonos nyakába, hogy tényleg belefeketedik!
Tudod, tévedni emberi dolog. Az ilyen hibákat nem is szabad szankcionálni. De ahol szándékosan követik el a hibákat, azért, hogy spóroljanak pl. az megmagyarázhatatlan.

Az idén nyáron történt Balatoni gyerektáboros ételmérgezéseknek pl. mi lett a vége vajon? A konyha vezetőjén vajon bevasalták a 40 gyermek kórházi ellátásának költségeit? Kaptak a gyerekek és a szülők kártérítést? Ezen felül jól megbüntették a felelősöket? Ja, ez Magyarország kérem szépen... és ez csak egy eset, melyet kiragadtam!

Lacusru 2011.09.01. 17:57:05

@Attilajukkaja: Hideg konyhát lehet, persze! Tapasztalatból mondom... Sőt, elárulom, létezik olyan kesztyű, amiben mosogatni is lehet pl. csak 7k egy pár belőle :-( viszont nem gátolja a munkában a dolgozót.

zsok 2011.09.01. 17:58:41

@Lacusru: pl. javasolták neki, hogy a helyben pucolt burgonya helyett vásároljon előre pucolt, vákuumcsomagolt változatot.

Attilajukkaja 2011.09.01. 18:07:31

@Lacusru:
Hidegkonyhanal jogosnak tunik a steril kesztyu es a maszk.
Mi is atmentunk a legjobb vs. legolcsobb kesztyuk probajan. Jelenleg haromfelet vasarolunk, mert mindenkinek mas jon be. A lenyeg, hogy ne csusszon es ne izzadjal bele tulsagosan.

Tovabbra is azt mondom, hogy szivesen dolgoznek egy ilyen helyen mosogatokent egy hetig, INGYEN. He-he :o)

Lacusru 2011.09.01. 18:14:17

@zsok: Ezek szerint vagy nem volt megfelelő a földes áru raktár, vagy nem volt zöldség előkészítő.
A másik lehetőség, hogy ajánlották, kitől kellene beszerezni azt az előre tisztított burgonyát.

Volt ilyen ügy pár éve, ahol az ellenőr kikötötte, melyik üzemorvossal kell végeztetni az éves felülvizsgálatát a dolgozóknak. Véletlen pont a férje volt az! Szerencsére az akkori főnököm tapasztal ember volt, így mikor másodszor jött büntetni az ellenőr, felkészülten diktafonra mondatta vele a "feltételeket" és véletlen jelen volt két tanú is. Nem tudom, mi lett a vége az ügynek, de járt miatta a bíróságra nem egyszer!

gyabonyi 2011.09.01. 18:45:05

A HACCP és az ÁNTSZ nem hülyeség, igaz otthon nem gumikesztyüben fözök, de - külössen egy drága - étteremben elvárom a higiéniát. Bár néha érdekes hogyan - nem - felelsz meg a szabályozásnak.

Ismerōs pár hektárt müvelö családi borászattal, nem kimagasló de iható borral. EU csatlakozás, jön a HACCP, szóval kell hordó mosó. Ki is épitik annak rendje módja szerint, a vezetékes vizet használva.Jön az ÁNTSZ vizsgál, mér, majd közli a vezetèkes viz minösége nem megfelelö a hordómosáshoz. De amúgy inni a vizet, azt lehet...

Persze remélem jól sejtem, a kedves bloggoló tevékenysége a konyhán puszta PR fogás, és vendég nem találkozik az eredménnyel.

Csalók Ellen 2011.09.01. 20:04:52

Könyörgöm, NE! Már itt is Péter Annát kapjuk? Annyira irritáló! Miért nem keres végre magának valami tisztességes munkát? És mi az amiért folyton vele büntetnek minket?
Bár az is igaz, ritka manapság az ilyen reneszánsz ember, aki ennyi mindenhez ért.

Ez a blog viszont egyre jobb, szeretem!

Savior 2011.09.01. 20:05:55

@Lacusru: Értem én, hogy HACCP, meg minden, de akkor ne menjél Japánba. Egyrészt, mert sehol sem tudnál enni :), másrészt, mert rájönnél, hogy ott már két-háromszáz év óta eszik a sushit, és mégsem halt ki még az ország.

Az érem másik fele, hogy Kínában lehet, hogy én sem ennék hidegkonyhán. :D

Lacusru 2011.09.01. 20:11:06

@Savior: Miért ne mehetnék Japánba? Azt azért bevallom, hogy 3 hét alatt nem haltam ott sem éhen, sőt! nagyon is jókat ettem.
Hogy picit művelődj, elárulom Neked, hogy Kínában sokkal régebben ismert a sushi... de ha picit is érdekel, olvass utána a történetének!

Savior 2011.09.01. 20:26:51

@Lacusru: Igen, csak annak a sushinak semmi köze sincs a maihoz, ami kb. 2-300 éve alakult ki / terjedt el -- Japánban. Egyrészt ma már nem a rizs a legérdekesebb összetevő benne (ugye régen a halat kidobták), másrészt már régen nem fermentálják, csak meghintik ecettel. Szóval az alapétel lehet kínai eredetű, de az közelebb lehet a 100 napos tojáshoz, mint a mai sushihoz. :)

Egyébként csak arra céloztam, hogy Japánban én egyszer sem láttam senkit kesztyűben és maszkban egy sushibárban sem. (Utóbbi amúgy is azt jelentené, hogy náthás...)

Lacusru 2011.09.01. 20:31:11

@Savior: Tényleg utána kéne nézned a dolgoknak.
A halat kidobták? Hol olvastál ilyen hülyeséget...

Tudod mit nem értek? Vajon miért van az, hogy itthon meg szó nélkül kesztyűben fogja meg a Japán séf a halat... Lehet, hogy vannak kategóriák, ahol ez elvárás?

Savior 2011.09.01. 21:09:02

@Lacusru: Ezt benéztem, fordítva, a rizst dobták ki. :) De a tényen nem változtat, hogy annak a sushinak nem sok köze van a maihoz.

A kesztyűről meg, ha itt ez a törvény, nyilván, hogy betartják. Lehet, hogy őket kéne megkérdezni, otthon mi a szokás.

Lacusru 2011.09.02. 00:06:57

@Savior: Mesélj még, egyre érdekesebb dolgokat tudunk meg Tőled!

A törvény tudod hol ír elő kötelező jelleggel kesztyűt? Elárulom, figyelj! Minden olyan helyzetben kötelező kesztyűt viselni, melynek folyományaként a nyomozóhatóság ujjlenyomatokat fog keresni :-)

Másról még nem hallottam, persze ez csak az én tudatlanságomnak tudható be, elnézést kérek... Pesze ami késik, nem múlik. Lehet, hogy holnap megalkotja kormányunk egy sarkalatos törvény formájában a "Kesztyű törvényt"? Kérdés csak az, ezen túl lehet-e majd kesztyűbe dudálni...

fogash 2011.09.02. 13:30:02

most már csak azt kellene tudni, mit gondol világevőnk erről a sok felvetésről.

Mellesleg a konyha nekem sem tűnik extrém tisztának (koszosnak sem), de a póló-rövidgatya-utcaiedzőcipő kombó nekem kicsit erős egy konyhán...

Attilajukkaja 2011.09.02. 17:39:19

@fogash:
Mostanra mar en is ugy erzem, hogy illene megvarni a szerzo valaszat.
Felek, tul faradt ahhoz, hogy a mi felveteseinkkel foglalkozzon.
En turelmes vagyok....

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2011.09.02. 18:44:06

bocs, kicsit többet kivett belőlem a konyhai meló, mint gondoltam, különösen így, hogy a félmaratonra készüléssel kombinálom.

@Igazi programozó: @Attilajukkaja: @fogash: @Lacusru: @gyabonyi: @zsok: @bubo cupropenis: remélem nem hagytam ki senkit, akit a téma érdekel. viszont csalódást kell okoznom, tudom mi az a HACCP, de nincsenek róla mélyebb ismereteim, nem tudom, hogy mi kötelező és mi nem. szóval ebben nem tudok okosat mondani. az mindenesetre biztos, hogy ami a tányérra kerül az a Michelin-inspektoroknak (meg nekem is) nagyon tetszik, nekem ez a lényeg, a jogi és egyéb vonatkozásait nem ismerem. A saját ruhámmal kapcsolatban meg szégyellem is magam, de nem akartam eltitkolni a képeket, ha már vannak, a sportcipő amiatt kell, mert nagyon rossz a térdem, ebben kicsit kevésbé fájdul meg talán, ruhában meg szívesebben lennék profi konyhai öltözékben, de hamarosan lesz két teljes garnitúrám névre szóló cuccokból, így nem akartam külön emiatt beruházni még egyre. Szóval teljesen jogos a kritika, de nem abból fakad, hogy nem tisztelem eléggé az itt folyó munkát.

@zsok: igen, viszonylag sok a selejt, de persze optimalizálni lehet egész jól, de ami nem szabályos kocka, az nem kerül bele.

@Savior: sztázsolok, ingyen. se zsebbe, se sehova. örülök, hogy itt lehetek és tanulhatok.

@RAMBO: @sárospataki lány: ilyen a személyzeti koszt, nekem is meglepő kicsit, de ez van. ettől (is) izgalmas ott lenni, hogy ilyesmi is kiderül, amit amúgy nem gondoltunk volna.

@Csalók Ellen: köszi! és ne aggódj, csak ő kattintott kettőt, nem lesz állandó szereplő :)

Savior 2011.09.02. 19:11:00

@világevő: Szerintem ezt nem nekem válaszoltad, én az első és 4. csoportba tartoznék. :) Sebaj, jó munkát és pihenj sokat.

Attilajukkaja 2011.09.02. 20:20:07

@világevő:
En egy senkihazi amator vagyok, aki szorit neked!
Ennyi!
Azok a kis repak gyonyoruek voltak! Mindig is vagytam egy olyan pasira, aki nekem ilyen repakat farag :o)))

fogash 2011.09.06. 09:37:02

@világevő: kösz, hogy megtiszteltél a válaszoddal. A ruha jó pont, viszont egy konyhában az edzőcipő gáz. Bármennyire is fáj a térded, a textil felsőrészű cipő nem véd a fröccsenő zsír ellen, a padló zsírossága szétcseszi a talpát (ráadásul csúszik is).

OFF
Amúgy a térded a "súlyod x aszfalton futás" kombótól fáj. 100 kiló felett ez nem megy (tapasztalat), NINCS olyan cipő, ami azt bírná! Fuss földúton, kavicsos töltésen, a Margit-szigeti gumipályán, vagy ússz/biciklizz (magasra állított nyereggel). És olyan futócipőt válassz, ami sima kemény padlón járáskor kimondottan keménynek érződik. Ami séta közben is "dejópuha", az semmit nem véd a térdeden...
ON

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2011.09.06. 09:44:52

@Attilajukkaja: ??? miért lennél senkiházi? és nincs is semmi gond.

@fogash: ne viccelj már, örülök, hogy érdemben és konstruktívan állsz a témához. Jogos teljesen, ha nem kapnék 12 nap múlva teljes profi felszerelést a kezembe, akkor már rég elmentem volna a munkaruházati boltba, így kicsit tanácstalan vagyok. Minden esetre tűzhelyhez nem megyek melózni addig se...

OFF
meglepő módon a térdem tökéletesen bírja a futást a mostani futócipőmben (Nike Victory, ez az első, amiben semmim se fáj), és hiába futottam nyáron viszonylag rendszeresen, sose volt panasz. Most viszont egy másik, kicsit masszívabb cipőben álltam a konyhán, és egyből nagyon megfájdult a nap végére.
ON

Attilajukkaja 2011.09.06. 12:03:54

@világevő:
"miért lennél senkiházi?"
Jol van, na :o)
Nem ertettem en azt olyan komolyan, csak neha a sok szakmabeli kozott erzem ugy, hogy jobb lett volna, ha meg sem szolalok. Neha a nem szakmabeliek kozott is...;o[
Ramentem a Piac Bistro honlapjara, mivel ok lettek 2011 ev felfedezettjei az Alexandra etteremkalauz szerint. A fenykepgaleriajukban van nehany kep arrol, ahogy dolgoznak. Naluk is mindenkinek nagyon rovid a seroja, de nem viselnek se sapkat, se kesztyut munka kozben.
Kivancsi vagyok a leendo uj munkaruhas kepeidre :o)

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2011.09.06. 14:02:56

@Attilajukkaja: :) hát igen, az az Alxendra étteremkalauz is nagyon magyaros és furcsa történet lett mostanra... Hamarosan balhé is lesz belőle.

Attilajukkaja 2011.09.06. 14:34:55

@világevő:
A "balherol" ma reggel volt egy riport a Kossuth radioban (a Piac Bistrot is ok emlitettek meg).
Megszolalt MBT es Matyi Dezso is. Igaz, kulon-kulon, egymastol fuggetlenul.
Szerintem nem lesz balhe, de az utjaik kulonvalnak.
Nem jo hir ez senkinek!!!!

dezso 2011.09.06. 16:08:43

Nem tudom, szabad-e ilyet, de a bűvszakin jelen pillanatban címlapos cikkekből jónéhányban látni konyhán dolgozó emberek kezeit. Ezek közül egyen fedeztem föl kesztyűt, mondjuk azon a képen még voltak vagy harmincan :) És ezek a nemzetközi topligában játszó helyeken készültek. Lehet, hogy a külföldi bacik nem olyan veszélyesek?

(Mikrobiológiai tapasztalatok birtokában azt mondom, hogy egy egészséges ember (aránylag) frissen mosott kezén nem nagyon fordul elő olyan mikroba, ami bármilyen gondot tudna okozni. A 15 perc pedig az optimális körülmények között leggyorsabban szaporodó organizmusok (pl. E. coli labortörzsei) számára is legfeljebb egy osztódásra elegendő. Nyilván ennek a higiéniai állapotnak a fenntartása miatt szükséges az előkészítő műveletek elkülönítése, a séf nyilván nem a répamosóból esett át a végső simítások közé.)

Attilajukkaja 2011.09.06. 16:22:29

@dezso:
"egy egészséges ember (aránylag) frissen mosott kezén nem nagyon fordul elő olyan mikroba, ami bármilyen gondot tudna okozni"
En is igy tudom!!!

"A 15 perc pedig az optimális körülmények között leggyorsabban szaporodó organizmusok (pl. E. coli labortörzsei) számára is legfeljebb egy osztódásra elegendő."
A laborunkban mi 20 perccel szamolunk E. Coli eseteben.

De nyilvan semmit sem er az, amit te vagy en tudunk, mert ott van az ANTSZ es a HAPCC. Sajnos ok mondjak meg, mi a tuti.

dezso 2011.09.06. 16:49:50

@Attilajukkaja: Igen, a generációs időt annyinak szokás venni, de épp becsúszthat a szerencsés a negyed órás ablakba :)

Egyébként az ÁNTSZ/jogalkotó (szerény véleményem szerint) ott követi el a hibát, hogy az általa elképzelt ideális konyhában/borászatban/akárhol nem marhanagy tisztaság, hanem kimondott sterilitás uralkodik, és ezt hajlamos az illető hely eredeti funkciója fölé helyezni. Pedig értelmes szabályokat könnyebb betartatni...

Attilajukkaja 2011.09.06. 17:26:08

@dezso:
"ÁNTSZ/jogalkotó (szerény véleményem szerint) ott követi el a hibát"
A'csi! Ok a hatosag. Sohasem hibaznak!!!!

"értelmes szabályokat könnyebb betartatni."
Ez lenne a normalis hozzaallas. Egy normalis orszagban.
Itt, szerintem, ejthetjuk is az ugyet....
süti beállítások módosítása